... om det inte handlar om ca 4 kvadrat... :)

Och precis som jag skrev... det känns att golvet är uppvärmt, men det är inte varmt (typ vanlig golvvärme med matta på, alltså tempererat men inte varmt).

Men jag håller med i sak, skall lägga golvvärme i källaren och placera shuntgrupp m.m där på riktigt sätt...

Men efter att ha sett hur väl en KORT ingjuten slinga med termostat hängande på radiatorsystemet fungerar så har jag svårt att motivera den extra kostnaden med en push12 +el eller dra 20 meter extra slang + luftare från källaren (för att hänga på den golvvärmeshunten) med allt vad det för med sig.

Däremot tror ju inte jag att det är lämpligt i spårad frigolit/spån eller glespanel med plåtar vilket som bekant är betydligt snabbare/känsligare där lär du märka när termostaten öppnar...

Naturligtvis pratar vi om korta slingor, skulle aldrig drömma om att köra mer än 4-5 kvadrat på det...

edit

Sedan handlade det ju faktiskt om det var möjligt och hur resultatet var, inte vad man egentligen bör göra. Naturligvis så är det ju bättre med shuntgrupp eller typ en push12'a...
 
Varför i hela friden vi man använda en vanlig radiatortermostatventil. Strunta dessutom i Push 12:an. Köp en blandningsventil med temp. området 20-40C plus en cirkulationspump. Blanda ut med returvattnet från golvslingan och koppla in klabbet i t.ex. ack.tank om man vill ha värme även på sommaren eller på radiatorkrets om man vill frysa om fötterna på nämda tid.

Saxat från Esbes hemsida:

"ESBE serie AS väljs med fördel i tappvattenanläggningar där krav ställs på en skållningssäker funktion.
Applikationsområden vidare är temperaturbegränsning för tappvatten med eller utan VVC och konstanthållning av temperatur, t.ex. vid golvvärmessystem (upp till 100 m2). Ventilens termostatelement känner av det blandade vattnets temperatur och påverkar direkt ventilkäglan. Temperaturen
stabiliseras inom 3-10 sekunder till inställt värde."
 
Tack för alla svar.
Kanske ska ta och köra med pex rör då istället, mest för att slippa skarva i golvet.
Men går det att koppla till någon blandings ventil utan att använd cirk pump eller push12?
Om man har termostaten på 1:an kan det verkeligen mata ut 70gradigt vatten?
Finns det pex rör som tål mer än 60grader?

MVH Anders
 
Golvvärme handlar om låg temp och högt flöde.
Termostaten kan ju bara strypa flödet och inte sänka temperaturen på vattnet. Då borde det bli stor skillnad på tillopp och retur från golvet. Dvs golvet får olika temperatur i början och slutet av slingan. Det låter inte riktigt bra i mina amatöröron .


-- Arne
 
Jag tror både LK och Wirsbo har rör som tål momentant 95C och nominellt 70C.
 
ok, tack för all hjälp.
Jag såg att wirsbo golvvärme slang tålde max 60grader enligt rinkaby. Men hittade golvvärme slang hos www.tgolvvarme.se som tålde 95grader.
Det känns ju lite säkrare tycker jag.

MVH Anders
 
Jag skulle för mitt liv aldrig använda sketen plastslang vad dom än garanterar, plast har inget i ett hus att göra, möjligen I pannan. Jag använder enbart kopparrör och löder rören som på "den gamla goda" tiden med kappilärdorn för kragning av skarvar och direktinlödning av påstick i stället för dom usla kapillärskarvar som bara är dyra. Nä fram för lite "hederligt hantverk" innan det är precis bortglömt. Leve Securexkopplingen som går att återanvända hur många gånger som helst.
Fler gassvetsar åt folket! Mera blymönja och fram med Hormoslyr!
Nä, nu spårade det ur alldeles, ;D Gonatt.
 
Vedeldarn skrev:
Jag skulle för mitt liv aldrig använda sketen plastslang vad dom än garanterar, plast har inget i ett hus att göra, möjligen I pannan. Jag använder enbart kopparrör och löder rören som på "den gamla goda" tiden med kappilärdorn för kragning av skarvar och direktinlödning av påstick i stället för dom usla kapillärskarvar som bara är dyra. Nä fram för lite "hederligt hantverk" innan det är precis bortglömt. Leve Securexkopplingen som går att återanvända hur många gånger som helst.
Fler gassvetsar åt folket! Mera blymönja och fram med Hormoslyr!
Nä, nu spårade det ur alldeles, ;D Gonatt.

Just det, gå å lägg dig nu och när du vaknar så är vi tillbaka på 2000-talet igen..... :)

 
MathiasS skrev:
Just det, gå å lägg dig nu och när du vaknar så är vi tillbaka på 2000-talet igen..... :)
;D ;D ;D
 
vad skall man med temperaturer som överstiger plastmax till i golv - steka ägg eller lära sig att gå på glödande kol ???

... men att plastslangar skall vara så förbenat dyra
Finns det alternativ utrikes?
 
Bob_the_builder
Silvan bygg säljer (dansk?) 20 mm pexslang för 800 kr rullen (120 meter). Det är mindre än 7 kr metern. Klart överkomligt tycker jag.
 
Bob_the_builder
<snip>
Vedeldarn skrev:
plast har inget i ett hus att göra
<snip>

Nej, varför finns det så få rörmokare som gör nyinstallationer av gjutjärnsavlopp? Varför är det så svårt att få elektrikern att installera som på den gamla goda tiden? Järnrör, järndosor och textilmantlad kabel? Nä, det var minsann bättre förr. Ju förr desto bättre.
 
  • Gilla
Magnus_A
  • Laddar…
Bob_the_builder skrev:
<snip>
<snip>

Nej, varför finns det så få rörmokare som gör nyinstallationer av gjutjärnsavlopp? Varför är det så svårt att få elektrikern att installera som på den gamla goda tiden? Järnrör, järndosor och textilmantlad kabel? Nä, det var minsann bättre förr. Ju förr desto bättre.
Lugn bara lugn Bobban, det är en ny dag nu och även Vedis har vaknat upp i rätt årtusende. Han ser säkert mycket klarare på situationen nu ikväll..... ;)
 
Var till tippen i dag med div. bråte och vad hittar vi där? En alldeles oöppnad 20 litersburk äkta gammal hederlig blymönja så nu kan jag måla mina rostiga takrännor i sommar. Härligt. Fick även med mig två rullar 2,5 kvadrats trefaskabel, alldeles nya. Knepet är bara att veta när dom har middagsrast, då kan jag fynda ostört. Så nu kan jag snygga till eldragningarna i pannrummet som än så länge är ett provisorium.
Och århundrade, är det inte tredje februari nittonhundrafem eller har jag missat nåt ?????
ÄH, det är jag som bestämmer, det är nittonhundrafem och hör sen! Leve kuloledningar och blanktråd på 110 volt likström.
 
Om du behöver lite eternit till pannrummet så har jag några småskivor kvar..... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.