Hej,

Har nyligen beställt ett nytt kök ifrån ikea med Häll, varmluftsugn, diskmaskin, micro och kylskåp. Har lite funderingar va de gäller säkringar osv.

Kommer skaffa följande varmluftsugn: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00368767/ och hällen https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30368822/?query=MATMÄSSIG+Induktionshäll

Det är endast 1 prop nere i elcentralen och ordförande i föreningen sa att de endast enfas i lägenheterna.
Pratade med ikea och fick bekräftat att hällen ska fungera på enfas men kanske inte alla plattor på max. Säkringen som de står B 20 på är den som går till spisen. Varmluftsugnen kommer inte vara i närheten utav hällen utan på motsatt sida av köket, vilket borde då betyder den går på en annan säkring(?) alltså nån av dom B10, C10, B10 osv osv. Så till min fundering: Kommer ugnen fungera? Om jag förstår detta rätt så kommer ugnen gå på nån utav B10, C10 osv vilket borde betyder dom klarar av 10 A(?) och ugnen kräver lägst 13 A. Vad för alternativ till lösning har jag ifall det så är fallet?

Såhär ser elskåpet ut hemma:
 
  • Elskåp med olika säkringar märkta B20, B10, C10 i en bostad, intressant för köksrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite frågor, finns det el på ugn sidan i köket?
Det bästa och enklaste är att sänka taken i kök och hall, då kan man dra alla elrör i taket, samtidigt få plats med spotlights.
Det är många elställen i ett kök!
Gör en lista på alla saker som man har i ett kök.

Det går på en huvudsäkring 25A
Jag har gjort det med extra allt inklusive badrum med tvätt och tork,golvvärme.
 
Redigerat:
Det är inte alls säkert att ugnen går på en separat säkring. Mycket kan ha hänt i gamla lägenheter. Det bästa är att slå av en säkring och se var spänningen försvinner med ett testverktyg.

Bokstaven före säkringsstorleken anger säkringskarakteristiken för säkringen ska lösa ut. B löser snabbare än C

20A enfas blir det inte mycket fart i spisen med. Den vill ha 1x32A eller 2x16A. Hittade inget om effektbegränsning. Trist om du drar säkringen varje gång du råkar köra en platta för hårt.

https://www.ikea.com/se/sv/manuals/matmassig-induktionshall__AA-2025350-1.pdf

Häll med induktionszoner: 2x180 mm, 1x145 mm och 1x210 mm.
2 värmezoner med boosterfunktion (P).
1x2200W induktionszon med booster; 3200W.
1x1800W induktionszon med booster; 2500W.
1x1800W induktionszon.
1x1400W induktionszon.
Spänning: 220-240V.
Anslutningseffekt: 7400W.
Ström: 2x16A eller 1x32A.
 
L Leif i Skåne skrev:
Lite frågor, finns det el på ugn sidan i köket?
Det bästa och enklaste är att sänka taken i kök och hall, då kan man dra alla elrör i taket, samtidigt få plats med spotlights.
Det är många elställen i ett kök!
Gör en lista på alla saker som man har i ett kök.

Det går på en huvudsäkring 25A
Jag har gjort det med extra allt inklusive badrum med tvätt och tork,golvvärme.

Det finns 2 st eluttag på ugnsidan.
 
T toolman77 skrev:
Det är inte alls säkert att ugnen går på en separat säkring. Mycket kan ha hänt i gamla lägenheter. Det bästa är att slå av en säkring och se var spänningen försvinner med ett testverktyg.

Bokstaven före säkringsstorleken anger säkringskarakteristiken för säkringen ska lösa ut. B löser snabbare än C

20A enfas blir det inte mycket fart i spisen med. Den vill ha 1x32A eller 2x16A. Hittade inget om effektbegränsning. Trist om du drar säkringen varje gång du råkar köra en platta för hårt.

[länk]

Häll med induktionszoner: 2x180 mm, 1x145 mm och 1x210 mm.
2 värmezoner med boosterfunktion (P).
1x2200W induktionszon med booster; 3200W.
1x1800W induktionszon med booster; 2500W.
1x1800W induktionszon.
1x1400W induktionszon.
Spänning: 220-240V.
Anslutningseffekt: 7400W.
Ström: 2x16A eller 1x32A.
Okej då e jag med. Det finns 2 st eluttag på ugnsidan, en för kylen och sedan ett vanligt vägguttag för diverse. Sedan 1 rör som kommer från väggen till spisen där nya hällen ska sitta. Men hur ser de ut med själva ugnen OM den går på separat säkring mot hällen? förstår jag det rätt att det är 10A på alla säkringar förutom den för spis som är 20A? och då bör alltså den inte klara de då ugnen behöver minst 13A?
 
Hällen skall säkras 2x16A med 4 mm² nolla.
Hällen består av 2 separata delar, vänster och höger.
 
L Leif i Skåne skrev:
Hällen skall säkras 2x16A med 4 mm² nolla.
Hällen består av 2 separata delar, vänster och höger.
Okej för ikea sa den skulle funka på 1-fas 20A men att dom rekommenderade 2-fas.
 
Spisen ska INTE säkras med 2x16A det är ledningen som matar spisen som avgör hur mycket den ska säkras med. Troligen har du en 4 mm2 ledning till spis och den ska säkras 20 A.
Man säkrar ALDRIG "efter" apparaternas behov utan efter hur mycket kablaget som leder strömmen tål.och har man två grupper ska man även ha två nollor. Samt man får inte blanda ihop nollorna från dom olika grupperna.
Ps
Det kommer att fungera MEN du kan inte utnyttja hela kapaciteten.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Spisen ska INTE säkras med 2x16A det är ledningen som matar spisen som avgör hur mycket den ska säkras med. Troligen har du en 4 mm2 ledning till spis och den ska säkras 20 A.
Man säkrar ALDRIG "efter" apparaternas behov utan efter hur mycket kablaget som leder strömmen tål.och har man två grupper ska man även ha två nollor. Samt man får inte blanda ihop nollorna från dom olika grupperna.
Ps
Det kommer att fungera MEN du kan inte utnyttja hela kapaciteten.

Okej. Varmluftugnen, hur kommer den funka ifall den ligger separat mot spisen? Om jag förstår de rätt så är det bara 10A på dom andra säkringarna och ugnen kräver minst 13A?
 

Bästa svaret

Ugnen kommer troligen inte att funka. Ikea anger 13 A säkring. För en häll kan man låta bli att använda alla zoner samtidigt och därmed klara sig med en lägre avsäkring långt under hällens märkström. Men för en ugn finns det risk att ugnens märkström är ett normalfall. Drar du på ugnen på normalt sätt så vill den nog alltså ha 13 A och riskerar därmed att lösa din B10, speciellt då den även betjänar andra förbrukare. Du riskerar också att lösa mätarsäkringen i källaren om både häll och ugn används. I en enfaslägenhet har man stora begränsningar, och det enda rimliga sätt att hantera det praktiskt på är att låta häll och ugn dela på samma 20 A grupp. Då skyddas mätarsäkringen, och man får lite marginal till kylen och annat. Så du bör alltså titta på möjligheten att dra en ledning mellan platsen för häll och ugn.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ugnen kommer troligen inte att funka. Ikea anger 13 A säkring. För en häll kan man låta bli att använda alla zoner samtidigt och därmed klara sig med en lägre avsäkring långt under hällens märkström. Men för en ugn finns det risk att ugnens märkström är ett normalfall. Drar du på ugnen på normalt sätt så vill den nog alltså ha 13 A och riskerar därmed att lösa din B10, speciellt då den även betjänar andra förbrukare. Du riskerar också att lösa mätarsäkringen i källaren om både häll och ugn används. I en enfaslägenhet har man stora begränsningar, och det enda rimliga sätt att hantera det praktiskt på är att låta häll och ugn dela på samma 20 A grupp. Då skyddas mätarsäkringen, och man får lite marginal till kylen och annat. Så du bör alltså titta på möjligheten att dra en ledning mellan platsen för häll och ugn.
Tack för svaret! Skönt att du skriver med ett språk jag förstår. Då vet jag vad som behövs göras.
 
Att ugnen kräver 13A ”kan man ta med en nypa salt” det är bara i läge övervärme+undervärme det drar 1500+1150 W +lampa och kylfläkt. Normalt använder dom flesta varmluft och den är bara på 1800 W och en ugn är verklige intermittent.
Jag har aldrig upplevt att en ugn löser 10 A säkring.
 
  • Gilla
Mattias89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.