Jag håller på att bygga om ett illa fungerande mekaniskt frånluftsystem till ftx.

Ytterfrånluftsventilen som jag tänker återanvända är inte kondensisolerad, bara värmeisolerad. Den gamla isolering som sitter där nu verkar torr. Kan jag bara svepa den gamla isoleringen med åldersbeständig byggfolie och skapa en ångspärr utanför?
 
Är den torr så behöver den väl inte kondensisoleras?
Kondens uppstår när varm(are) luft möter kall(are) yta. Är isoleringen kallare än luften runtomkring?
 
Frånluften kommer ju aldrig att bli kallare än utomhustemperaturen, därmed är det röret alltid varmare än sin omgivning. Och då behöver du ingen kondensisolering. Samma gäller tilluften, såvida inte den kanalen går igenom uppvärmt bostadsutrymme. Men aggregatet sitter ju oftast i ett kallt utrymme.
 
Alltså jag menar avluften, alltså den använda luften som går ut på taket. Den ska enligt manualen till aggregatet kondensisoleras.
 
H hempularen skrev:
Frånluften kommer ju aldrig att bli kallare än utomhustemperaturen, därmed är det röret alltid varmare än sin omgivning. Och då behöver du ingen kondensisolering. Samma gäller tilluften, såvida inte den kanalen går igenom uppvärmt bostadsutrymme. Men aggregatet sitter ju oftast i ett kallt utrymme.
Avluften kan bli kallare än vindsluften men det är mer i teorin att det skulle föranleda fuktspärr utanpå nätmattan som visas på bilden, men visst går byggfolie bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.