Hej!
Vi har köpt vårt första hus som är i (vad jag skulle kalla) funkisstil. Huset är byggt 1936 och är ett tvåplanshus i rött tegel med sadeltak. Att huset är i tegel och inte i puts avviker vad jag förstår från stilen. Tycker mig dock se andra attribut som fönster i vinkel över hörn, runda fönster på vinden och balkong i smide.

Idag har huset ett grått betongtak från 70-talet som vi planerar att byta. Har ni några förslag på passande tak till denna typ av hus?
 
En bild skulle hjälpa mycket.
 
Typiska funkishus hade platt tak belagt med papp. Kan du ta reda på vilken taktäckning huset hade när det byggdes? Det kan vara den rätta att välja.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Typiska funkishus hade platt tak belagt med papp. Kan du ta reda på vilken taktäckning huset hade när det byggdes? Det kan vara den rätta att välja.
Vi ska få originalritningar i samband med inflytt, hoppas att de kan säga oss lite mer. Men som sagt ser inte ut som ett typiskt funkishus men kanske lite inspirerat.
 
T toolman77 skrev:
En bild skulle hjälpa mycket.
Håll till godo med lite dålig bild, men tar tacksamt emot tips om någon bättre kan beskriva stilen på huset.
 
  • Tvåvånings tegelhus med klätterväxt, balkong och stentrappa framför entrén.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fint hus! Tegel eller plåt skulle jag lägga på det.
 
Tegelpannor finns i olika nyanser, så du kan ta hem prover och leta upp en som matchar er röda tegelnyans. Hittade en bild jag hade på någon sorts skiffertak (tror jag) på ett tegelhus som är snyggt också.

På riktigt exklusiva byggnader sitter ju koppartak som kanske är det allra snyggaste till rött tegel, men dels är det dyrt och dels tror jag inte att man få lägga det idag pga miljöhänsyn.

Ett rött tegelhus med mörkgrå skiffertak och takfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gavel av ett rött tegelhus med skiffertak och ett fönster med vita karmar och röd fönsterbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Jag kan tillägga att jag har boken Så byggdes villan. Där finns inget eget kapitel för 30-talet, bara ett för 20-talet och ett för 40-talet. Både på 20-talet och 40-talet byggdes villor med tegelfasad och sadeltak och då la man oftast lertegel på taket, ibland plåt.
 
Tack för bra tips! Vår första tanke har varit rött tegel, men är inte heller främmande för plåt. Skiffertaket såg väldigt trevligt ut. Tur att vi har ganska lång tid på oss att bestämma oss.
 
Jag skulle nog välja svart bandad plåt eller naturfärgat lertegel men är lite orolig för att teglet blir för orange mot den röda fasaden. Skiffertaket var också snyggt.
 
@Marlen Eskilsson Tror nog man får ha koppartak även idag, de bygger ju ett helt hus med kopparplåt som fasad vid Lund central.

Undrar hur moderna plattor som efterliknar eternit skulle se ut på huset i fråga.
 
Ja den risken är överhängande.
Lunds tingsrätt var skrytbygget vid centralen, och tydligen är även Helsingkronas nybygge samt domkyrkoforum klätt i koppar.

Sydsvenskan hade någon artikel om miljöpåverkan på bygget, men den ligger bakom paywall så jag kan inte läsa den.

Kan säkert vara som du säger olika i olika kommuner.

Vi har faktiskt takavvattningen i koppar på huset, rätt snyggt i mitt tycke.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
BirgitS
Jag har för mig att jag läste för några år sen att de som ville lägga koppartak i Stockholmstrakten var tvungna att ta hand om regnvattnet från taken på något speciellt sätt så att det kopparhaltiga vattnet inte riskerade att komma ut i marken, i vattendrag eller till reningsverken.
 
Tror jag läste någon om att de hade någon speciallösning av samma anledning på domkyrkoforum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.