Hallå.

Funderar på om det kan finnas asbest i strukturfärg. 2-plans Hus byggt på Mitten av 80-talet. Ser ut som "pizzeriaväggar.

Hittade en bild som liknar ytan: http://asbestos-testing-cambridge.co.uk/wp-content/uploads/2018/06/ARTEX-CEILING.jpg


Fast det är mer halvcirklar, och väldigt glansig, eller hal yta. Vet inte om färgen i sig är så tjock eller om det är nån form av spackel under som man sedan typ spraymålat med nån plastfärg?
 
Asbest slutades användas i mitten på sjuttiotalet, så jag hade varit lugn. Är du nojjig och vill vara helt säker så skicka på analys för ca 400kr.
 
Jag hade inte varigt orolig, asbest totalförbjöds år 1982 och tillverkningsförbud i Sverige kom år 1977, vill du ändå veta, skicka in det på prov. De jag hade oroat mig lite för hade varigt bly, men jag vet inte hur det användes.
 
Vi hade sådan "pizzeriafärg" på några väggar i vårt första hus, när vi köpte det.

Jag skrapade av det från typ 2 kvm, sedan gav jag upp och rev bort gipsskivorna. Det gick mycket snabbare att sätta nya gipsskivor istället. Och gips är inte speciellt dyrt.

Det var lite roligt, för redan på första visningen av huset, var jag och min blivande fru rörande överens om att pizzafärgen skall bort. Sedan sålde vi våra resp. lägenheter. Det var ett ungt par och tittade på hennes lägenhet, och de stod drömmande och pratade om väggen över soffan "där skall vi ha sådan där läcker strukturfärg...", det var snudd på att de inte FICK köpa lägenheten.
 
Tack för era svar.

Lite orolig är jag då strukturfärg och "droppfri" färg är en klassiker där man hittar asbest, och det fanns nog i omlopp en bit in på 80-talet garanterat.

Läste om nåt märke som heter Artex, som var en vanlig strukturfärg, enligt Wiki så fanns den med asbest i omlopp ända fram till 2000-talet runt om i världen.

Men ja, antar att ända rätta är att göra en analys :)

hempularen: haha, det var en rolig en :)

Lite segt bara att färgen är i vardagsrum, hall och i ett till rum, skulle bli ett stort projekt att riva alla gipsväggar där, och skulle det nu vara asbest i färgen så är man rätt körd hur man än gör.
 
Jag tror du kan räkna bort asbest här. Även om det kan ha förekommit i andra delar av världen i modernare tid. Så är färgmarknaden i Sverige dominerad av ett fåtal relativt stora spelare, de har inte hittills varit kända för att fuska med hälsovådliga delar. Det skulle vara en annan sak, om det fanns en stor marknad för parallell import av färg via små skuttfirmor. Men om det förekommer alls, så är det en väldigt liten del av marknaden, och alltså osannolikt att just den här väggen skulle vara målad med insmugglad färg. Och även om den är insmugglad, så är det fortfarande låg sannolikhet att den är smugglad från en marknad där asbest användes i färg på den tiden.
 
Enligt min erfarenhet så är det ännu mera kört att skrapa ned färgen på så stora ytor, riv plattorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.