Hej,

Ska på arbetsintervju och de vill att jag gör några tester innan. Ena varianten av testerna har jag aldrig ens sett förut. Länk till gratisversion av testet finns i länken längst ned, alternativt se ett exempel med förklaring på bild nr 1. Man ska alltså färgmarkera pricken ovanför kvadraten om det finns något logiskt samband, och färga pricken nedanför om det INTE finns något samband, har jag tolkat det rätt?

Se bild nr 2. Jag färgmarkerade detta exempel enligt bild 3, men får "Fel!" utan någon förklaring. Sambandet jag ser i bild 3 är att 2 av 4 rutor enbart innehåller siffror och har därför märkt sambandet med oranga cirklar ovanför dessa kvadrater. De andra två kvadraterna har en kombination av både siffror och bokstäver, vilket jag betraktar som ytterligare ett samband, eller är det något annat jag inte ser?. Rätt svar på detta problem är enligt bild 4. Vad är det jag inte förstår, kan någon förklara detta för mig?

https://www.cut-e.se/online-testning/prova-paa-online-testning/

1
Logiskt tänkande test med sex diamanter innehållande siffror och bokstäver, några markerade med orange eller blå cirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





2
Fyra diamantformade paneler med mönster av siffror och bokstäver, pricker över och under för testloggning.




3
Fyra diamanter med nummer och bokstäver, två med orange övercirkel och två med blå undercirkel.




4
Fyra testbilder med logiska mönster där pricken ovanför eller nedanför ska markeras för att visa samband.
 
BirgitS
M Cameltoe skrev:
Man ska alltså färgmarkera pricken ovanför kvadraten om det finns något logiskt samband, och färga pricken nedanför om det INTE finns något samband, har jag tolkat det rätt?
Det tycker jag inte stämmer med texten i Introduction.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
BirgitS BirgitS skrev:
Det tycker jag inte stämmer med texten i Introduction.
Det är med andra ord en förtäckt övning i läsförståelse :D
 
Kan ni förklara hur ni tolkar det då :geek: jag ser det inte på ett annat sätt
 
Man ska ju dela in dem i två kategorier. Det finbs inget som säger vilken som ska vara svart eller orange. Både alternativ 3 och 4 borde vara rätt.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Jag gjorde testet, det saknas en bild här som du inte lagt in. Du ska jämföra med den färdigt ifyllda bilden ovanför, den som ser ut som bild nr 1. Men i testet var det ju en annan bild än den du lagt upp där den svarta kategorin bestod av enbart siffror och den gula var blandad med bokstäver och siffror. Därför var 4 rätt men 3 fel.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Tack för den! Nu har jag ju suttit och stirrat på det här i 45 minuter! :rofl:
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Det förklarar saken.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Jag gjorde testet, det saknas en bild här som du inte lagt in. Du ska jämföra med den färdigt ifyllda bilden ovanför, den som ser ut som bild nr 1. Men i testet var det ju en annan bild än den du lagt upp där den svarta kategorin bestod av enbart siffror och den gula var blandad med bokstäver och siffror. Därför var 4 rätt men 3 fel.

Vafan... trodde det var en illustration av ett exempel utan koppling till uppgiften jag hänvisat till -.-

Får göra om alla uppgifter när jag kommer hem :p
 
M Cameltoe skrev:
Får göra om alla uppgifter när jag kommer hem :p
Eller inte. Alternativet att acceptera att testet är för svårt och att jobbet inte är för dig finns också.:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.