Det här är en utbruten off topic diskussion från tråden Vad har ni för bil? https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-foer-bilar.166424/
/Moderator


---------------------------------

Intressant, har börjat spana på elbil men tror det är lite för tidigt för vårt nyttjande. Men om ca 3 år kanske. Hur upplever du att räckvidden räcker?
 
Redigerat av moderator:
En elbil är alltid fulltankad på morgonen så vad ska man med bisarra räckvidder på 150 mil till.
Dessutom kan man ibland ladda vid arbetsplatsen så den är även fulltankad när man ska hem.

För nästan alla räcker ett par mil om dagen men det är ju praktiskt om de klarar 20-40 mil på en laddning för de enstaka längre resorna vilket det finns gott om modeller idag som gör.
 
  • Gilla
Mikaelzii och 4 till
  • Laddar…
Magiska gränsen är väl 400km räckvidd. Då har man råd att missa några laddplatser på vägen ;)
 
  • Gilla
ErOg och 2 till
  • Laddar…
Förutsätter ju att det finns ström.
Jag skulle kunna tänka mig en elbil till och från jobbet men inte som enda bil. Strömavbrott ett par dar så är man redan frusen och hungrig, jag vill inte vara strandsatt också så under överskådlig framtid kommer det finnas minst en bensinbil och ett par dunkar extra hemma. Elbil som daglig bruksvagn kan det däremot bli inom några år.
 
  • Gilla
ErOg
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Intressant, har börjat spana på elbil men tror det är lite för tidigt för vårt nyttjande. Men om ca 3 år kanske. Hur upplever du att räckvidden räcker?
Räckvidden är knapp men räcker 100% till vardagen. Långresor kräver viss planering pga avsaknad av laddare.

Helt klart tidigt. Man måste vara lite av en entusiast fortfarande. Finns de som gillar att optimera värmepumpar och de som tycker det är kul med elbilar :)

Det här med den förvirrande uppsättningen av laddningsmöjligheter blir nog bara trist och förvirrande för ”vanligt folk” som bara vill köra. Stannar man på ett ställe där det finns en laddstolpe och DC-laddaren är trasig så får man koppla in sig på AC-laddaren (och ha med rätt sladdar och hoppas att uttaget passar bilen), och då tar det plötsligt inte 20 minuter att ladda utan 4 timmar… pajar lätt en resa. Finns många ställen som fortfarande bara har en laddare och de ses inte som kritisk infrastruktur utan kan stå där trasiga i någon vecka eller halvår. Däremot så breder laddarna ut sig otroligt fort så om ett par tre år är det nog en helt annan sak.
 
  • Gilla
robhol och 6 till
  • Laddar…
De som är mest beroende av biltransporter, folk på landet. har oftast inga problem med plats för att ha en bil till stående på tomten nånstans. Man kan ha en krisbil, en gammal dieselbil av sådan sort som alltid startar trots års stillestånd, om man är rädd för elavbrott.
 
  • Gilla
ErOg
  • Laddar…
Känns som det behövs lite tvingande EU lagstiftning om att bara tillåta en typ av laddare för att ordna upp osäkerheten
 
T tompaah7503 skrev:
För nästan alla räcker ett par mil om dagen
Och det uttalandet baserar du på vad? Nästan alla måste ju innebära typ 90-95 procent och jag tvivlar mycket starkt på att 90-95 procent av Sveriges bilägare klarar sig med två mil per dag de dagar de använder bilen.
 
  • Gilla
ErOg och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och det uttalandet baserar du på vad? Nästan alla måste ju innebära typ 90-95 procent och jag tvivlar mycket starkt på att 90-95 procent av Sveriges bilägare klarar sig med två mil per dag de dagar de använder bilen.
Det uttalandet baserar jag på den aktuella och tillgängliga forskningen.
Börja med att läsa in dig på Trafas resvaneundersökningar, där kan du läsa om att genomsnittliga bilresor är 25-58 km enkel resa beroende på syfte. Det är absolut något som man kan ha en dagligt laddad elbil till.

https://www.trafa.se/RVU-Sverige/

Statistisk tabell över färdlängd per resa i kilometer efter ändamål och färdsätt från Sveriges officiella statistik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flera andra undersökningar bekräftar bilden; bland annat är 50% av bilresorna kortare än 5 km.
Till detta behövs inte ens en bil.
http://www.ecoprofile.se/thread-3240-De-flesta-resor-ar-kortare-an-en-mil.html
 
  • Gilla
The Tor och 7 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Magiska gränsen är väl 400km räckvidd. Då har man råd att missa några laddplatser på vägen ;)
Ja, svårt att säga var den magiska gränsen går men vi får ut ungefär hälften av det, vilket inte fungerar utan planering ibland. I morgon, exempelvis, har både jag och frun ärenden till Eskilstuna (ca 15 mil tor) och pga av våra scheman, dagishämtning och att vi båda måste vara just personligt närvarande vid båda tillfällena gör att vi nog inte kan åka båda två på samma gång. Då blir det 300 km på 200 km räckvidd, vilket alltså innebär att vi måste stanna och ladda två gånger. (Två gånger eftersom vi måste ladda på vägen från Eskilstuna, eftersom det inte finns någon snabbladdare i Gnesta.) Det blir alltså 2 × 15 minuter extra för att ladda.

Med vilken förbränningsmotorbil som helst hade ju 30 mil på en tank inte varit något (och inte heller för en Tesla i miljonklassen). Och skulle det vara ett problem så finns det ju bensinmackar i varje ort. Vad gäller laddare så finns det ju otroligt gott om dem jämfört med bara för ett par år sedan, men inte i närheten av antalet bensinmackar. Särskilt snabbladdare saknas.

Fotografen Fotografen skrev:
Förutsätter ju att det finns ström.
Jag skulle kunna tänka mig en elbil till och från jobbet men inte som enda bil. Strömavbrott ett par dar så är man redan frusen och hungrig, jag vill inte vara strandsatt också så under överskådlig framtid kommer det finnas minst en bensinbil och ett par dunkar extra hemma. Elbil som daglig bruksvagn kan det däremot bli inom några år.
Jag vet inte hur sannolikheten för ett strömavbrott längre än ett dygn ser ut där vi bor. När jag växte upp i skogen så hade vi rätt ofta avbrott. Som längst varade dessa något dygn, förutom efter Gudrun då det tog över en vecka innan den kom tillbaka. Då var kanske bilkörning inte högst upp på listan, eftersom det krävdes ganska mycket jobb att hålla sju kakelugnar igång.

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Känns som det behövs lite tvingande EU lagstiftning om att bara tillåta en typ av laddare för att ordna upp osäkerheten
Inom EU så måste alla publika laddare som uppförs nuförtiden ha en viss kontakt, så på de flesta ställen kan man räkna med att de passar. Det stora problemet är att man ofta har bara en maskin (med tre olika sladdar, lite som bensin/diesel/etanol) på mindre ställen, och är det något som helst fel med den så kan man antingen få ladda på ett mycket långsammare sätt eller så blir det inget alls. Tyvärr har företagen/nätverken som sköter dessa laddare av någon anledning bestämt sig för att göra det så krångligt som möjligt att betala, och istället för att bara blippa kortet som man gör i vilken glasskiosk som helst så ska man betala genom app eller med deras RFID-moj eller liknande. Hur onödigt som helst, eftersom det inte är sällsynt att det är just kontakten med deras nätverk som strular – ström finns, men maskinen säger nej!

Känns hur som helst som typiska barnsjukdomar i en omogen bransch. Lite som jag minns att min pappa hade "bensinkort" när jag var liten, som om jag förstår det rätt var ett slags kreditkort som man bara kunde köpa bensin med (och bara hos en kedja).
 
  • Gilla
Matte Bygg och 5 till
  • Laddar…
Då är lagstadgad standardiserad betalningsmetod nästa?

Lite som att parkera, alltid en extra app den ena sämre än den andra. Göteborgs stads parkeringsapp är den enda riktigt bra och enkla jag använt. Kör den över hela EU vetja ;)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Då är lagstadgad standardiserad betalningsmetod nästa?

Lite som att parkera, alltid en extra app den ena sämre än den andra. Göteborgs stads parkeringsapp är den enda riktigt bra och enkla jag använt. Kör den över hela EU vetja ;)
Ja, precis samma skit som med parkering. Står man någonstans i en ny stad så är ju inte att fippla med telefonen för att installera en meningslös SkruttPark™-app det man mest trånar efter. Helt otroligt så opraktiskt det går att göra! Parkerade på ett ställe där man skulle SMSa regnr för att påbörja och ”stopp” för att avsluta och sedan fick jag en faktura på fem kronor som skulle betalas med Klarna från mitt kort … ja, en sjuttio knapptryckningar där. Bommar som man blippar in och ut genom kanske?!?

Så otroligt off-topic det blivit.
 
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Jag körde gasbil för fem–sex år sen. Då (men framför allt innan dess) hade CNG-marknaden samma problem som elbilsladdningen idag. Företagsspecifika lösningar där man var tvungen att vara registrerad kund hos det specifika bolaget snarare än att man kunde handla med vilket kreditkort som helst. Det försvann från den marknaden och kommer förhoppningsvis försvinna från elbilsmarknaden snart.

Lite som att inte kunna köpa glass i kiosken för att det är Pressbyrån, och inte 7-eleven som man har kort på. Vansinne för konsumenten.

Med det sagt har jag en laddhybrid. Jag har laddat batterierna en gång på tre år på en betalstation, mest för att testa, men det är för omständligt och ger för lite energi per tidsenhet på en hybrid. Hade det varit en ren elbil med snabbladdare hade det varit en annan sak. Laddat hos släkt, vänner och bekanta samt i hotellgarage och liknande har jag dock gjort ett otal gånger.
 
  • Gilla
Nikkar och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Förutsätter ju att det finns ström.
Jag skulle kunna tänka mig en elbil till och från jobbet men inte som enda bil. Strömavbrott ett par dar så är man redan frusen och hungrig, jag vill inte vara strandsatt också så under överskådlig framtid kommer det finnas minst en bensinbil och ett par dunkar extra hemma. Elbil som daglig bruksvagn kan det däremot bli inom några år.
Hade jag setat i den sitsen hade jag haft ett ordentligt elverk, hade haft ett elverk även om jag bara hade många elavbrott hemma
 
  • Gilla
balloo och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
För nästan alla räcker ett par mil om dagen
T tompaah7503 skrev:
Börja med att läsa in dig på Trafas resvaneundersökningar, där kan du läsa om att genomsnittliga bilresor är 25-58 km enkel resa beroende på syfte.
Kanske inte fått nog med kaffe än men jag förstår faktiskt inte vad du menar. Du säger att nästan alla klarar sig med två mil bilfärd per dag. Du säger även att genomsnittlig enkel bilresa är 2,5 mil och uppåt.

Min slutsats är att nästan ingen, enligt dina siffror, skulle klara sig med två mil per dag. Vad är det jag inte förstår?
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.