Platt tak är en riskkonstruktion, men rätt utförd är den lika bra som vilket tak som helst. Här förklarar Magnus Hansén och Johan Fröbel hur du bygger ett platt tak med en bra konstruktion utan risk för skador.

Du kan läsa artikeln här: Bygga platt tak med säker konstruktion
 
E
Dubbelspikas inte alltid sponten? Varför skulle man snåla in på spiken här, brukar man göra det?
Ingen spikar ju för hand ändå så tiden att spika 2 ist för 1 är ju nästintill försumbar.
 
Jag har tätmassa, sedan tjärpapp med överlappande och limmade fogar, sedan fiberduk och slutligen gummiduk som svetsats. Ovanpå detta ligger sedan en altan som skyddar mot mekanisk åverkan, under varje regel så ligger dessutom ytterligare en remsa med gummiduk för att skydda gummiduken mot skav från altanen. Har en svag lutning (fyra grader) och vattnet rinner undan i sakta mak, men det blir aldrig stående.

Lösningen går dessutom 120cm upp på väggen som taket ansluter mot (under ytterpanelen). På detta sätt så kan inte vatten som ligger på taket blåsa in i väggen. Viktigt när man bor vid havet på västkusten. Fiberduken och taket (under pappen) är sedan avluftade under panelen för att få bort eventuell fukt.
Innan jag byggde om så hade jag bara plåttak med tätband som tätats med fogmassa, lutningen då var ca 7 grader (taket blev plattare då kraftigare reglar lades in för att bli av med svikt på altanen). Även detta höll tätt, men det var inte en lösning jag litade på, så när jag isolerade upp utrymmet under så blev det ett nytt tak. Har inte ångrat att jag byggde om då jag nu fullt ut litar på att det är helt tätt.
 
  • Gilla
Gunillaja och 1 till
  • Laddar…
P
E erkka skrev:
Dubbelspikas inte alltid sponten? Varför skulle man snåla in på spiken här, brukar man göra det?
Ingen spikar ju för hand ändå så tiden att spika 2 ist för 1 är ju nästintill försumbar.
2 spikar istället för en är dubbelt så mycket jobb, så nästintill försumbart är det ju inte.
 
E
PelleKanin skrev:
2 spikar istället för en är dubbelt så mycket jobb, så nästintill försumbart är det ju inte.
Fast du behöver ju inte flytta dig för att trycka dit spik nr 2, du flyttar ju handen några centimeter bara så ja nästan försumbar anser jag
 
  • Gilla
Pergoteborg och 3 till
  • Laddar…
Enda sättet att bygga ett platt tak som inte läcker i vårt klimat är att täcka det med helsvetsad 3 mm rostfri plåt.
Det har ingen råd med så därför skall vi bygga med taklutning.

Förra gången platta tak var på modet lade man tredubbel takpapp och beckade ihop skikten med varandra. Det visade sig att frosten sprängde isär skikten och att värmeutvidgningen i själva pappen förorsakade sprickor kring hörn och genomföringar. De flesta platta taken från den tiden blev ombyggda med taklutning eftersom de inte gick att få täta.
Att upprepa det misstaget vore ju mer än lovligt korkat...... eller...... skall vi börja marknadsföra enstegstätade putsfasader igen? Om vi bygger dem exakt som för 10-15 år sedan kan det ju omöjligt bli några fuktskador för nu är det 2010-tal och ett helt nytt mode!

Här hemma hade vi dubbelfalsad plåt på ungefär 5 graders lutning. Mycket välgjort arbete. Taket skulle skottas absolut rent omedelbart efter varje litet snöfall för om det fanns minsta lilla snö på taket blev det isvallar på utskiftena och så började det rinna in vatten vid nästa blidväder. Om det regnade hårt sommartid kunde det också rinna in vatten. Vi höll på och kittade i årtionden men ingenting hjälpte innan vi spikade nya takstolar och rev bort gamla taket och lade nytt med 11 graders lutning.
En granne har exakt samma problem.
Jag tvivlar på att en taktyp som bevisligen läcker som en sil på 5 graders lutning skulle bli säker och pålitlig med 6 graders lutning.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
perror och 6 till
  • Laddar…
När vårt förra hus byggdes 1980 var det mode att ha platta tak på garagen. 13 hus på vår gata och av dessa var det bara två med taklutning över 10 grader. Idag har alla med dessa platta tak fått göra något för att bli av med läckage, medan de andra två fortfarande är täta! Så jag håller med @heimlaga att platta tak inte är något för vårt klimat. Passar bättre nere vid Medelhavet.
 
  • Gilla
Vaniljmunken och 1 till
  • Laddar…
P
thomas33 thomas33 skrev:
När vårt förra hus byggdes 1980 var det mode att ha platta tak på garagen. 13 hus på vår gata och av dessa var det bara två med taklutning över 10 grader. Idag har alla med dessa platta tak fått göra något för att bli av med läckage, medan de andra två fortfarande är täta! Så jag håller med @heimlaga att platta tak inte är något för vårt klimat. Passar bättre nere vid Medelhavet.
Papp på platt tak anser jag bör läggas om efter 15år...
Förmodligen har dessa 80-tals kåkar klarat sig fint i ~20år men sen fått problem.
Papptak är billigt att lägga men om man snålar med underhållet så straffar det sig.
 
  • Gilla
Graffen
  • Laddar…
Plattak skrev:
Papp på platt tak anser jag bör läggas om efter 15år...
Förmodligen har dessa 80-tals kåkar klarat sig fint i ~20år men sen fått problem.
Papptak är billigt att lägga men om man snålar med underhållet så straffar det sig.
den papp de la på 80 talet klarar sig 15-20 år , men den nyare pappen som kom på 90 talet bör klara 30 år eller mer

http://www.icopal.se/FAQ/tatskikt.aspx
t
 
Vad jag vet började de flesta plattaken läcka efter allra högst 10 år förra gången det var på modet.
 
P
H heimlaga skrev:
Vad jag vet började de flesta plattaken läcka efter allra högst 10 år förra gången det var på modet.
Det stämmer inte, om ett papptal läcker inom 10 år så är det fel på installationen, och man har normalt sett garanti 10-år (extern garanti, inte från firman som gör jobbet).
Det finns ju många plåttak som läcker från dag 1 också... Det är inte fel på plåten får det.

Och plattak med papp är fortfarande extremt populärt. I princip alla stormarknader och industribyggnader har ju plana papptak. Jag jobbar med sådana fastigheter och vi har inte problem med takläckage, utom på gamla tak och tak med invändig takavvattning.

Att papptillverkarna marknadsför så långa livslängder är inte bra enligt mig. Modern papp klarar sig säkert tekniskt i 30år under optimala förhållanden men under normala förhållanden är 15-20år lagom beroende på storlek och utformning.
På en villa som är så liten yta skulle jag lägga om vart 15:e år.

Det handlar ju om typ 25-30tkr vart 15:e år på en 150m2 villa.

Man kan inte jämföra med enstegstätade putsfasad osv. Papptak har använts under lång tid och gör det fortfarande med bra resultat.
Enda problemen är på 70-80 tals kåkar där folk inte förstod (blundade för) att de behövde lägga om.
Att de sen läckt 20-30år senare är ju inget märkligt.

Däremot är invändig takavvattning tillsammans med papprak en riktigt dålig konstruktion och där ber man om problem.
 
  • Gilla
Gunillaja
  • Laddar…
På min arbetsplats har vi platt tak i svetsad gummi. Det höll tätt i ungefär två år innan det började läcka. Det visade sig att det blivit mekaniska skador på det. Sedan har det läckt i omgångar under de senaste femton åren. Den senaste orsaken var att fågelbo täppt till avrinning och ökade vattentrycket.
 
Nämns det att byggfysiken måste vara 100Procentig?

Hur kontrollerar man utvändigt vad som sker invändigt?

Har man tur så upptäcks felen invändigt i tid,
men varifrån det kommer och var det sprider sig
är en springade punkt då undersidan är lika platt.

Vad ska de kontrollera? Huruvida skit samlas ovanpå.

Tjärtak höll om man tjärade något år i taget.

Vad är nästa försvarstal; inget takutsprång?

Byt rubrik, skaderisken är uppenbar och kontrollen inte!
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Nu är jag absolut sist på bollen, men det finns detaljplaner som inte tillåter annat än platta tak. Jag hade gärna undvikt det in i det sista, men om bygghöjden är max 4m så blir det inte så mycket lutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.