Hej!

Vi byggde ut vårat hus förra vintern. Taket är råspont och på det ligger det underlagstak divoroll top ru, vilket jag har förstått ska andas och släppa igenom fukt. Igår när jag var uppe på vinden så var det svarta prickar, antar mögel, på flera ställen längs med taket och även ner i luftspalten. Det sitter ett ventilationsgaller på gaveln.

Det gamla huset har tjocka tackbrädor och takpapp och två ventilationsgaller på varje gavel. Det ser inte ut att vara några problem där. Övergången mellan gamla och nya taket ser också bra ut, samt en liten bit in i den nya delen. Sen börjar fukten och det blir värre ju längre in man kommer, ut mot ytterväggen. Där ventilationsgallret sitter är det gipsvägg och den är väldigt svartprickig.

Någon som vet vad det kan bero på? Det känns ju som att fukten inte försvinner ut, utan stannar kvar.

Nybyggnationen är i två plan. Badrum med tvättstugedel längst ner och sovrum på andra våningen. Kan det spela någon roll att det är ett badrum under den delen där det kommit som mest fukt? Vi har en automatiskt fläkt i badrummet som går igång när den ska behövas och vi sätter på den manuellt lite då och då också.

Taket är ett brutet tak, där nedre delen av taket är innerväggar på övervåningen.
 
  • Skiss av hus med markeringar av gamla delen, nya delen och placering av ventilationsgaller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinden av ett hus med synliga svarta prickar av mögel på råsponten, nära en luftspalt och en isolerad del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälklag med svarta prickar av mögel och en luftspalt, indikationer på fuktproblem i ett vindutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätak med svarta prickar av mögel längs brädorna, indikerar fuktproblem på vinden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Råsponttak med svarta mögelliknande fläckar i en luftspalt, indikerande fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätak med svarta mögelprickar och klammer, indikerar fuktproblem på vinden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gipsvägg med svarta mögelprickar och skador längs med luftspalten i ett utbyggt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Finns det ångbroms upp mot vinden?

Vad är det för isolering i nya och gamla delen?
 
Jag vet inte riktigt vad ångbroms är men tror att det ligger någon slags plast. Är det den du menar? Ska den ligga under isoleringen?

I gamla delen är det sågspån och i nya isoleringsskivor.
 
Börja med att låta fläkten gå hela tiden så att du får ett litet undertryck
 
C camsi79 skrev:
Jag vet inte riktigt vad ångbroms är men tror att det ligger någon slags plast. Är det den du menar? Ska den ligga under isoleringen?

I gamla delen är det sågspån och i nya isoleringsskivor.
Ja plast går ju också. Då du har sågspän i den gamla delen kan denna ta upp mycket av fukten som kommer till vinden då den varma fuktiga luften innifrån stiger uppåt, när temperaturen i luften sjunker kan den inte längre hålla lika mycket vatten och detta kondenserar. Dräför vill man hindra den fuktiga luften från att nå vinden. Detta kan göras genom en ååldersbeständig plast eller ångbroms.

Även undertryck i innerdelen som davveno1 säger funkar då luften går åt andra hållet.
 
Ska man sätta något ytterligare ventilationsgaller i nya delen? Det sitter ju bara ett där men två på vardera andra gavlar.

Sen kom jag att tänka på att de aldrig satte in någon ventilation i sovrummet. Kan det hjälpa om det installeras?
 
C camsi79 skrev:
Ska man sätta något ytterligare ventilationsgaller i nya delen? Det sitter ju bara ett där men två på vardera andra gavlar.

Sen kom jag att tänka på att de aldrig satte in någon ventilation i sovrummet. Kan det hjälpa om det installeras?
Mer ventilation på kallvind rekommenderas inte.

En friskluftventil i sovrummet gör ingen skillnad på kallvinden men det bör du ju ha av andra skäl.
 
Så dem som la isoleringen på vinden gjorde inte så bra jobb med ångbromsen? Är det därför som det blivit fukt/mögel på vinden?

Ha på fläkten i badrummet konstant känns ju som en kortsiktig lösning. Vad kan man göra/behövs göra för att förhindra att mer fukt kommer upp?

Sen tänkte jag på att underlagstaket ska ju andas och släppa ut fukt. Varför gör det inte det? Taket stod utan takpannor november - april, kan det ha gjort att det inte är lika effektivt som det borde?
 
C camsi79 skrev:
Så dem som la isoleringen på vinden gjorde inte så bra jobb med ångbromsen? Är det därför som det blivit fukt/mögel på vinden?

Ha på fläkten i badrummet konstant känns ju som en kortsiktig lösning. Vad kan man göra/behövs göra för att förhindra att mer fukt kommer upp?

Sen tänkte jag på att underlagstaket ska ju andas och släppa ut fukt. Varför gör det inte det? Taket stod utan takpannor november - april, kan det ha gjort att det inte är lika effektivt som det borde?
Det går inte att säga utan en grundlig besiktning. Även bara utomhusluft kan skapa problem på kallvindar, idag vill man inte bygga kallvindar utan man vill ha isolering utanpå råsponten.

Vad har ni för ventilation i huset annars? Att ha badrumsfläktar på grundflöde är vanligt om man inte har annan ventilation.

Det andas säkert men vi vet ju inte om det räcker, fukttillskottet kan vara högra än vad det klarar av.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Gamla delen är det bara självdrag i, så ingen speciell ventilation.
 
Att du har mögel i det nya men inte i det gamla är inte så konstigt. Sågspånen i den gamla delen fångar dels upp mer av fukten dels släpper den igenom mer värme underifrån. I den nya delen är det kallare och inte så mycket hygroskopiskt material. På bilderna syns tydligt att mögelpåväxten ökar ju närmare takfoten du kommer. Det är helt enkelt för kallt på vinden i den nya delen. Den diffusionsöppna duken på yttertaket gör mindre nytta eftersom fukten redan delvis har kondenserat. Det du kan göra är dels att sätta igen takfotsventilationen, dels isolera yttertaket inifrån. Det senare kan göras utan luftspalt eftersom du har en diffusionsöppen duk på ovansidan. Först måste dock råsponten torka upp ordentligt. Eventuellt kan du behöva minska på isoleringen i vindsbjälklaget för att höja temperaturen.
 
Många råd i den här tråden är helt felaktiga. Men jag känner igen dina problem, det var samma problem i mitt förra hus.

Jag förutsätter att hela vinden på något vis sitter ihop. Den äldre delen har ingen fuktspärr och släpper upp en del fuktig innomhusluft på vinden. När du enbart har självdrag, och gissningsvis ingen varm murstock blir det en tryckskillnad som hjälper till. I mitt fall även en otät vindslucka. Den äldre delen är sämre isolerad så där blir det lite varmare och då något lägre rellativ luftfuktighet. I den nya delen är det kallare, så där blir det så fuktigt att möglet kan växa. Det är sannolikt inte i den nya delen fukten kommer upp, men det är där den orsakar skada.

Vindar utan ventilation funkar om det finns en bra fuktspärr mot bostaden. Men i ditt fall skulle det inte bli bra alls. Möjligen i kombination med en avfuktare. En badrumsfläkt med underhålls ventilation skulle nog vara bra. Det minskar mängden fukt som kan smita upp på vinden.
 
D Daniel 109 skrev:
Många råd i den här tråden är helt felaktiga. Men jag känner igen dina problem, det var samma problem i mitt förra hus.

Jag förutsätter att hela vinden på något vis sitter ihop. Den äldre delen har ingen fuktspärr och släpper upp en del fuktig innomhusluft på vinden. När du enbart har självdrag, och gissningsvis ingen varm murstock blir det en tryckskillnad som hjälper till. I mitt fall även en otät vindslucka. Den äldre delen är sämre isolerad så där blir det lite varmare och då något lägre rellativ luftfuktighet. I den nya delen är det kallare, så där blir det så fuktigt att möglet kan växa. Det är sannolikt inte i den nya delen fukten kommer upp, men det är där den orsakar skada.

Vindar utan ventilation funkar om det finns en bra fuktspärr mot bostaden. Men i ditt fall skulle det inte bli bra alls. Möjligen i kombination med en avfuktare. En badrumsfläkt med underhålls ventilation skulle nog vara bra. Det minskar mängden fukt som kan smita upp på vinden.
Specificera gärna vad du anser är felaktigt.
 
Din kommentar om att spånet är till nackdel tex. Även kommentaren om att mer ventilation är dåligt. Det är sannolikt bra i det hör fallet.
 
D Daniel 109 skrev:
Din kommentar om att spånet är till nackdel tex. Även kommentaren om att mer ventilation är dåligt. Det är sannolikt bra i det hör fallet.
Var skriver jag att spånet är till nackdel? Läser du SP's forskning om just kallvindar så är mindre ventilation i 9 fall av 10 en bra åtgärd, därför ska man inte säga att mer ventilation fixar problemen då det oftast gör dom värre. Givetvis kan jag bara prata generellt då man ej besökt huset på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.