Jag har precis startat ett företag och behöver anställa en revisor, eller i alla fall någon som kan sköta bokföringen. Till er som har en revisor, hur mycket betalar ni?
 
Har egentligen ingen aning, men det beror väl på hur krånglig bokföringen är?
 
Billigare med en redovisningskonsult som sköter bokföringen och årsredovisning. Jag har ett mindre aktiebolag och betalar ca 600 +moms i timmen. Betalar 1-2h i snitt per månad inkl all bokföring och bokslut. Om det är krångligare arbeten tar det mer tid, och löpande debitering brukar lösa sig. Jag tycker dock att de jobbar snabbt, hjälper mer mycket och ser till att jag inte gör fel, det är värt en del. Sen tycker jag om att de är nära och att jag snabbt kan svänga förbi vid behov, även om det mesta sker via mail. En revisor jag anlitade för ett mindre uppdrag tog 900+ moms.
 
  • Gilla
LokiLoki
  • Laddar…
Det är stor skillnad på revisorstjänster och bokföringsbyrå. Om din revisor får färdigt bokslut från byrån och det är ett enkelt bokslut så ligger det på från ca 10 tkr och uppåt för själva revisionen. Men det är ju inte längre krav på att ha revisor i mindre bolag.

Kostnaden för bokföringsbyrån är helt beroende på mängden som ska bokföras och hur mycket ekonomiskt råd och stöd du behöver. Men för ett enkelt AB så räkna med ett par tusen i månaden.
 
Om du är intresserad så kan jag rekommendera min revisor han är komplett, certifierad och kommer att ta hand om dig...många revisorer tar betalt och jobbar enbart med det dom får betalt för och ingenting mer även om dom ser att det kommer att gå åt skogen så gör många revisorer ingenting för att varken varna eller hjälpa till, med argumenten (detta mellan revisorer) det får jag inte betalt för...en bra revisor ska va nån som hjälper till i alla lägen, varnar ,guidar och löser dina bokförings samt skatte problem att ha en god samarbete och relation med sin revisor är nyckel och omöjligt att köpa det är nått man bygger med tiden...skicka en pm så kan du få hans uppgifter om du är intresserad
 
H Hammarfall skrev:
Billigare med en redovisningskonsult som sköter bokföringen och årsredovisning. Jag har ett mindre aktiebolag och betalar ca 600 +moms i timmen. Betalar 1-2h i snitt per månad inkl all bokföring och bokslut. Om det är krångligare arbeten tar det mer tid, och löpande debitering brukar lösa sig. Jag tycker dock att de jobbar snabbt, hjälper mer mycket och ser till att jag inte gör fel, det är värt en del. Sen tycker jag om att de är nära och att jag snabbt kan svänga förbi vid behov, även om det mesta sker via mail. En revisor jag anlitade för ett mindre uppdrag tog 900+ moms.
Jag tror nog också att en redovisningskonsult är det rätta för mig. Eftersom jag driver ett mindre företag (enskild firma) behöver jag egentligen inte ha en revisor, men jag känner mig heller inte manad att sköta all bokföring själv. Du nämner att du anställer hen för 1-2h/månad. Hur många verifikation är det då?
 
L LokiLoki skrev:
Jag tror nog också att en redovisningskonsult är det rätta för mig. Eftersom jag driver ett mindre företag (enskild firma) behöver jag egentligen inte ha en revisor, men jag känner mig heller inte manad att sköta all bokföring själv. Du nämner att du anställer hen för 1-2h/månad. Hur många verifikation är det då?
Det är i regel 1-2 fakturor, reseersättning, lön till mig och då min vikarie jobbar. Sedan kommer ett par kvitton för utgifter. Hon sköter allt vid sidan om, har koll på tider och så. Jag skriver fakturan själv. Sedan är det bokföring och deklaration som tar en del tid. 1-2h/månad är väl ett snitt för året, jag brukar betala per kvartal.
 
Jag menade hur hur många kvitton du bokför för 1-2 timmar per vecka? På så sätt borde jag kunna räkna ut hur många timmar jag själv behöver. Jag har i genomsnitt 5-10 kvitton (och ungefär 2 fakturor).
 
Kör Fortnox på det löpande och lägg in själv.
Plocka in en redovisningskonsult för bokslutet.
Inte helt ovanlig lösning som kommer att spara in en del kronor på den löpande konteringen, vilken du lär dig på någon timme själv.
 
M maglag skrev:
Kör Fortnox på det löpande och lägg in själv.
Plocka in en redovisningskonsult för bokslutet.
Inte helt ovanlig lösning som kommer att spara in en del kronor på den löpande konteringen, vilken du lär dig på någon timme själv.
Låter intressant. Jag antar att Fortnox och liknande program är kostnadsfritt? Hur mycket betalar du för redovisningskonsulten för att fixa bokslutet om jag får fråga?
 
Har haft eget företag sedan -97 (enskild firma). Har alltid gjort bokföringen själv, det är inte speciellt svårt.Har ett bokföringsprogram som kostar ca en tusenlapp - men det är en engångskostnad. Däremot så lämnar jag in min deklaration till min revisor varje år - skickar en fil från bokföringsprogrammet och får en färdigifylld deklaration inklusive nödvändiga bilagor. Kostar ca 3 000 kr/år exkl moms. Det är lätt värt pengarna, tycker jag.
En fördel med att ha ett auktoriserat ombud för deklarationen är att risken för skatterevision minskar en hel del.
 
  • Gilla
LokiLoki
  • Laddar…
L LokiLoki skrev:
Jag menade hur hur många kvitton du bokför för 1-2 timmar per vecka? På så sätt borde jag kunna räkna ut hur många timmar jag själv behöver. Jag har i genomsnitt 5-10 kvitton (och ungefär 2 fakturor).
Jag har väl 3-5 kvitton i månaden.
Jag har bolaget som en sidosyssla och då vill jag hellre jobba med det än att pyssla med pappersarbete. Jag tror att dina papper tar max 1-2h per månad, sen beror det på hur generösa de är med att svara på frågor, springer lätt iväg om enkla frågor blir en halvtimmes kostnad, även om de givetvis ska ha betalt för sitt arbete. Det går alltid att byta företag om man inte är nöjd. Jag jobbar hellre den nedlagda timmen än att spara in på redovisningen och göra mer själv.
 
  • Gilla
LokiLoki
  • Laddar…
Fortnox tror jag går på 475 per år för de modulerna jag har.
Konsulten tar 4000 för alla deklarationer och årsredovisningen.
Konteringen är rätt lätt som sagt, det handlar bara om att vara med lite på hur debet och kredit funkar. Men, det lär du dig fort.
En redovisningskonsult kan vara bra att ha i allafall.
Min förra revisor tog 375:- för att svara "Ja du har rätt" på ett mail. Vi har inget samarbete längre.
 
  • Gilla
LokiLoki och 1 till
  • Laddar…
Jag tror ändå man får göra skillnad på en revisor och en som sköter redovisningen. I folkmun kallar man alla de som sköter bokföring för revisor men det blir ju fel. Det är ändå två helt skilda yrkesroller.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag tror att jag kommer köra på ett upplägg där jag använder mig av ett automatiserat bokföringsprogram för den löpande bokföringen. Vad jag kan se så ser det ganska enkelt ut och framförallt för mig då jag inte har så många verifikationer. Finns det något gratis program/lösning ute på marknaden? 475 kr per år (priset för Fortnox) är inte mycket pengar men om jag kan hitta en gratis lösning som funkar bra så använder jag mig hellre av det.

Sedan tänkte jag ta hjälp av en revisor eller redovisningskonsult för att sammanställa bokslutet. Hur stor är egentligen prisskillnaden mellan dessa? Det verkar som det inte skiljer sig så mycket från ovanstående kommentarer (3000 vs 4000 SEK). Och kan någon rekommendera en bra och billig revisor eller redovisningskonsult i Stockholmsområdet?
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.