Hej

Har en undring om jag behöver sätta en kran på toppen av tank #2 för att förhindra cirkulation mellan tanktopparna när jag eldar med seriekoppling av tankarna. Det mesta av luften tycker jag ska samlas i den första tanken närmast pannan.

/Mats
 
  • Schmatisk ritning som visar seriekoppling av två vätsketankar med flödesriktning och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det behöver du. Jag skulle dessutom rekomenderar att du bygger ett ”vattenlås” på skvallerledningen så att det går att ha en oljefilm i expansionskärlet. Själv har jag ersatt luftningen med en vacuumventil. Men det är ju att gå utanför det gängse en del.

Har du planer för nödkylning?
 
Redigerat:
R
Vet inte hur du har det med ventiler mot tankarna , men streck tvärs är ventiler du behöver för att dom ska komma riktigt i serie
Du har rör öppet på topp på båda dom kommer att laddas ur lite paralellt mde det röret och laddas upp lite paralellt .
Två avluftare på tanktopparna och bort med röret till exsp , som går upp , räcker med ett rör från botten till exspansion
 
  • Skiss av värmesystem med tankar, rör och ventiler markerade för att visa hur man laddar i serie.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R rävlyan skrev:
Vet inte hur du har det med ventiler mot tankarna , men streck tvärs är ventiler du behöver för att dom ska komma riktigt i serie
Du har rör öppet på topp på båda dom kommer att laddas ur lite paralellt mde det röret och laddas upp lite paralellt .
Två avluftare på tanktopparna och bort med röret till exsp , som går upp , räcker med ett rör från botten till exspansion

Hej

Jo jag har monterat ventilerna som du visade. Vill helst slippa att använda avluftarna. Tänkte att det inte skulle kunna cirkulera via tanktoppen om jag drog det tillräckligt högt upp i skvallerröret på expansionskärlet.
 
Nåt sånt här tänkte jag med expansionen.
 
  • Principskiss av VVS-system med panna, expansionskärl och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
M msjoqvist skrev:
Vill helst slippa att använda avluftarna.
Går nog att göra så ,. blir nog ett litet drag över topparna iaf . ett litet sug på returen på tank 2 , då kan det kanske gå runt lite från trycksidan/topp tank 1 hur mycket går inte att säga , du får väl prova
 
  • Gilla
msjoqvist
  • Laddar…
Du kommer definitivt att få överledning mellan tankarna, det finns inget kanske i den meningen. Men du kan behålla ledningen och sätta en ventil i toppen på tank två.

Skvallerledning är inte inritad ser jag.
 
  • Gilla
msjoqvist
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Går nog att göra så ,. blir nog ett litet drag över topparna iaf . ett litet sug på returen på tank 2 , då kan det kanske gå runt lite från trycksidan/topp tank 1 hur mycket går inte att säga , du får väl prova
Hade tänkt att montera en ventil på tank #2 för att kunna strypa avslutningen från den om det börjar cirkulera.
 
R
D Daniel 109 skrev:
Du kommer definitivt att få överledning mellan tankarna, det finns inget kanske i den meningen.
Du verkar veta exakt vad som händer och ska repetera , läs vad jag skrev , """ Kanske det går runt lite """ hur mycket beror på höjden och rörens storlek .
 
Det går inte kandke runt vatten. Det går runt vatten. Mängden beror inte direkt på höjden. Men längden och dimentionen har naturligtvis påverkan.
 
Snart så kanske...
 
  • Installation av värmeväxlar med rör och anslutningar i ett pannrum under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Tjusigt! Hur går det för dig?
 
Först prov ledningen 72 graders patron i laddomaten. Alla turbulatorer i 145 rökgas.
 
  • Installation av en laddomat med mätningsinstrument inklusive temperaturmätare och turbulatorer för rökgas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av uppvärmningssystem med svart ackumulatortank, kopparledningar och blåa rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av 72 graders patron i laddomat med rökgasrör och turbulatorer, omgiven av verktyg och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termometer på en laddomat visar cirka 72 grader, bredvid kontroller och en skiftnyckel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två stående ackumulatortankar för värme med kopparledningar under ett snedtak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av värmesystem med rörledningar, laddomat och turbulatorer i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av värmeledningssystem med termometer och flera anslutna koppar- och blåa plaströr runt en stor svart behållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brinntid 4h15min innan fläkten stannade.
 
Hej
Idag är blir det lösullssprut. Blev stor skillnad på temperaturen i pannrummet bara av plasten.
 
  • Ett pannrum med isoleringsplast och rörledningar, före lösullsisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.