Jag har köpt en ny ack-tank hem. Den är på 500 liter som kopplas emot värmepumpen och har dessutom en sekundärslinga inuti för att både kunna värma villan samt tappvatten.

Men det är en sak jag tycker är konstig som jag hoppas kunna få lite hjälp att utreda.
Enligt anvisningarna så skall tappvatten till dusch och kran kopplas till den stora tanken, alltså ta utav de 500 litrarna och dela vatten med värmepumpen. Elementen kopplas således till den sekundära slingan.

men är det inte lite konstigt att koppla det vattnet som skall gå i kranarna till den stora tanken? Jag tycker att risken att det skulle bildas otrevligheter är väll större i den stora tanken? Den sekundära slingan är på 20 meter innuti. Har jag fel? Hur skulle ni göra?
Anvisningar är bara anvisningar, kan man göra det bättre så gör man det bättre tänker jag :D


Med vänlig hälsning M.
 
Låter väldigt lustigt. Kan du ladda upp anvisningarna eller skriva märke och modell?
 
Ja, det är en uddo koppling med svenska ögon, men jag tror det är standardlösningen i Danmark. Det funkar det med, men är något annorlunda.
 
https://outl1.se/ackumulatortank-500-liter-sekundarslinga-elpatron

Det var skönt o höra att jag inte var ensam om att tycka det var udda.. Men i mina ögon, så borde det väll bara vara att koppla på "rätt" sätt? Enligt skissen, så når inte rörslingan hela vägen upp i tanken, vilken borde medföra att tappvattnet inte når lika hög temperatur som vattnet som går ut till elementen? Eller, Om de inte har samma temp så är det lägre temp i tappvattnet iaf.
 
Tappvattnet tas ju från toppen, så det bör vara varmast.
 
D Daniel 109 skrev:
Tappvattnet tas ju från toppen, så det bör vara varmast.
Ja om jag kopplar som de skriver. Men jag tycker det är konstigt så och undrar om det går att skifta. Och då tas inte längre tappvattnet från toppe utan från spiralen som är något lägre ner.
 
Ska du ha en konventionell svensk ackumulatortank så är det nog bättre att du köper en sådan. Den hör är ju anpassad för tappvatten, med offeranod och slingorna på de höjder de är. Det finns andra tankar som är byggda för det du föreslår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.