Vi är på gång att uppdatera våran tvättstuga i samband med byte av golbrunn och matta. Det blir ny inredning ifrån IKEA och jag håller på att skissa lite på hur vi ska utforma den utifrån givna saker som placering av golvbrunn, rör samt element osv. Senaste varianten är att ha torktumlare och tvättmaskin ihop längst in i tvättstugan som på bilden nedan.

Nu till min fråga: Har någon nåt trevligt förslag på hur man kan få till det bra med dels fäste av bänkskiva i hörnet samt också om någon har nåt tips på hur man kan få en lite mer "platsbyggd" känsla. Blir lätt lite tråkigt med vägg och bänkskiva i hörnet. Tänker att man kanske kan få till nåt kul med täcksidor eller liknande.
 
  • 3D-skiss av en tvättstuga med IKEA-inredning, bänkskiva över tvättmaskin och torktumlare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Funderar också på bänkskiva över tvättmaskin och torktumlare som står brevid varandra. Tänker att man bör ha ett mellanrum mellan maskiner och skiva pga vibrationer av maskinerna? Och därför får ha skivan på djupa konsoller?
 
Lådor under tvättmaskin och torktumlare gillas av många och det kan ge din platsbyggda känsla. Finns flera sådana byggen i forumet. Angående att bygga in tvätt/tork, bör ventilation finnas bakom och över maskinerna. Inte helt lyckat att bygga in maskinerna helt utan luftspalter.
 
Jag misstänker att du inte har plats för att höja upp maskinerna eftersom du då förlorar bänkytan över?

I så fall hade jag nog satt en regel alternativt vinkeljärn i hörnet för att stötta bänkskivan och haft maskinerna under. Vinkeljärn då kan du ha maskinerna ända in mot väggen. Med regel hade jag satt en tunn täckskiva mot väggen så att det byggs in lite.

Men du får gärna förtydliga vad som är tråkigt med bänkskiva mot vägg?
 
tensiden tensiden skrev:
Jag misstänker att du inte har plats för att höja upp maskinerna eftersom du då förlorar bänkytan över?

I så fall hade jag nog satt en regel alternativt vinkeljärn i hörnet för att stötta bänkskivan och haft maskinerna under. Vinkeljärn då kan du ha maskinerna ända in mot väggen. Med regel hade jag satt en tunn täckskiva mot väggen så att det byggs in lite.

Men du får gärna förtydliga vad som är tråkigt med bänkskiva mot vägg?
Tack för bra input. Det blir nog vinkeljärn som du säger. Höja upp är som sagt inte ett alternativ (även om det är snyggt och praktiskt) då jag vill ha mer bänkyta att sortera tvätt på osv.

Det kanske var dåligt ordval, det är inte tråkigt med bänkskiva mot vägg utan rentav praktiskt när man ska hålla rent osv. Det var mest att jag tänkte kolla om någon hade nån rolig ide innan jag går vidare med planeringen.
 
Du klarar dig nog fint med vinkeljärn vid väggen!
 
Här kommer en liten uppdatering kring tvättstugan. Vi har arbetat på i lugn takt, vissa delar har vi gjort själva (riva ut gamla inredningen samt klinker/plastmatta, riva gips, sätta in ny inredning mm) och vissa har vi haft hantverkare till (golvbrunn, plstmatta, el och målning).

Vi stötte på en gammal fuktskada i väggen där gips samt isolering var angripet av mögel på insidan av väggen så det var lika bra att riva ut all gips och isolering. Fördelen med det var att vi kunde passa på att komplettera med lite eldragningar inne i väggarna.

Inredning kommer ifrån IKEA och sen blev det nya vitvaror då den gamla tvättmaskingen började låta som ett tröskverk. Bänkskivan kommer från IKEA den med och den fäste jag upp med vinkeljärn på kortsidan och en bakom tvätt/tork på långsidan av skivan.

Återstår att göra är: Foder, måla dörren samt inreda. Skulle ovkså vilja sätta nåt skåp som gömmer elcentralerna. Vi har tre centraler på bredd så ett brett skåp som inte är för djupt skllle vara toppen. Har någon nån bra ide tas den gärna emot.
 
  • Nyinstallerad grå IKEA-skåpinredning med bänkskiva och växt i tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverad tvättstuga med vita IKEA skåp, tvättmaskin, torktumlare och grå bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
BirgitS
D Delpaxton skrev:
Vi har tre centraler på bredd så ett brett skåp som inte är för djupt skllle vara toppen.
Går det att sätta vanliga överskåp/badrumsskåp av samma typ som bänkskåpen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.