Hej jag har ett stort garage och ovanför den är det ett stort altan på cirka 100 m2. Det är jätte fint och så men det har börjat läka igenom betong plattan ner till garaget och jag tänkte att jag måste åtgärda det innan det blir ett stort problem och tex mögel bildas. Så jag tänkte isolera den först och sedan ha kakel över. Har ni några förslag på hur jag ska göra, tex vilken typ av isolering, dubbel isolering eller om jag ens borde ha klinkers? Tacksam för hjälp och råd.
 
Du borde inte ha klinkers på. Jag hade rekommenderat att isolera med stenull och sedan lagt papptak på detta eller svetsa en gummiduk. På detta kan du sedan lägga ett trägolv flytande.
 
Är det betongplatta kan du gjuta in isolering i taket, alternativt gjuta på EPS cement som isolering.
Fördelen med EPS cement är att den brinner snabbare men kräver istället flytspackel som ytskikt.

Oavsett EPS med flytspackel eller betong så kan du lägga Kiilto A+X som tätskikt och sen klinker på det.

Ytterligare ett alternativ är att du tätar med takpapp och kallasfalt och gjuter upp en sarg runt och lägger i några cm sättsand innanför sargen och sen stenplattor på sanden...
 
För att ts ska förstå saken bättre så är klinkers i sig inget vattentätt skikt. Det kan man ha om man vill men man måste ändå ha ett skikt som är vattentätt.
 
S Stefan1972 skrev:
För att ts ska förstå saken bättre så är klinkers i sig inget vattentätt skikt. Det kan man ha om man vill men man måste ändå ha ett skikt som är vattentätt.
Ja, precis jag kanske borde ha förtydligat det...

Kiilto A+X är alltså tätskiktet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.