Tjaba! Efter att ha fått upp forumet så många gånger på sökmotorer i olika byggfrågor tar jag nu tummen ur. Hoppas själv kunna bidra till forumet framöver!

Till saken: Jag har två träd som eventuellt ska fällas. Jag har undersökt saken en del och kommit fram till att kostnaden för fällning beror på. Eftersom det beror på har jag bifogat ett par bilder här i tråden där det tydligt framgår (hoppas jag) ungefär hur höga träden är och hur nära bebyggelse, vägar etc. de står. Jag uppskattar höjden till ~15 meter.

Frågan: Vad är ett rimligt pris för att fälla dessa två träd inklusive uppsågning i kubbar, men exklusive bortforsling av det fällda virket?

Tar tacksamt emot eventuella tips som kan påverka priset i någon riktning för just denna situation.

Tusen tack,
/CalleCalle
 
  • Två höga träd nära hus och bebyggelse som övervägs för fällning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du tar hand om ris och stammar, så skulle gissa på 4000-5000 för det två om de måste tas ned i delar, det går inte på bilder se om de kan fällas eller om man måste ta ned dem i delar. Går det att enbart fälla dem och du tar hand om resten så går det att få det till lägre pris.
 
När jag tog ner träd för 5 år sedan så kostade det 3000 för träd nr 1 + 1000 per träd för träd nr 2-x. Detta gällde de ”grövre” träden, några stycken som stod mellan de andra och med en diameter under 15 cm bjöd de på. Allt uppkapat i 2-meters längder, riset fick jag ta hand om själv.
 
  • Gilla
CalleCalle
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du tar hand om ris och stammar, så skulle gissa på 4000-5000 för det två om de måste tas ned i delar, det går inte på bilder se om de kan fällas eller om man måste ta ned dem i delar. Går det att enbart fälla dem och du tar hand om resten så går det att få det till lägre pris.
Tack för ditt svar. Då har jag en utgångspunkt. Jag räknar med att de behöver tas ned i delar så har jag en försiktighetsmarginal där. :) Är din gissning totalpriset eller priset efter RUT?
 
Vi ska få två friska träd + ett dött nerplockat nu i november. Då risar han av, samlar allt ris i hög, kapar upp det i ca 20-30cm stora kubbar och samlar ihop spån i högar, pris 3200 efter rot.
 
  • Gilla
CalleCalle
  • Laddar…
Bra att du noterade detta med RUT, glömde notera att mitt pris var efter RUT.
 
  • Gilla
CalleCalle
  • Laddar…
Claes Sörmland
En gubbe med såg som driver laglig firma: 8 000-15 000 kr per dag (det lägre priset om det är sidoverksamhet till ordinarie jobb). Så en gubbe halv dag 4000-7500 kr (de lär inte debitera för mindre tid än så trots två ynka träd). Så min gissning är 5000-7500 kr - RUT ta. Där har se senaste trädfällningarna hamnat i trädgårdsmiljö för mig.

Jag betalade just kring 9000 kr (4500 kr efter RUT) för fällning av tre inte alltför stora men knepigt placerade träd mellan byggnader. Detta var halvdagsjobb med en gubbe som klättrar och en extrainkallad hjälpreda som serverar från marken, så ungefär 1 gubbe, en dag i pris. Detta var på landsorten så priset ligger lägre än t ex Stockholm.
 
  • Gilla
CalleCalle
  • Laddar…
Jag tog ner 3 träd i vintras och det gick på 13.000kr före rot så 6500kr. Utanför Göteborg.
Lite större än på dina bilder. Uppkapade i 30cm bitar, ingen bortforsling.
Alla tre träd stog dumt till och lutade fel så dom klättrade och fällde bit för bit. Vissa grenar hissades ner. 2 arborister var här 4-5h.
Hade fastpris men kan tycka att 13 var lite dyrt såhär efteråt. Tur att rot finns.
 
  • Gilla
CalleCalle
  • Laddar…
Jag har betalat 1500 per träd, med klättring och fällning bit för bit uppifrån. 1,5 timmes jobb per träd ungefär. Men då har han varit runt i området och rekat så att han har fått ihop flera dagars jobb i området.
 
  • Gilla
Keki och 1 till
  • Laddar…
A amaelamin skrev:
Vi ska få två friska träd + ett dött nerplockat nu i november. Då risar han av, samlar allt ris i hög, kapar upp det i ca 20-30cm stora kubbar och samlar ihop spån i högar, pris 3200 efter rot.
Tack för ditt svar och bra jobbat. Jag tror att du har fått ett bra pris!

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En gubbe med såg som driver laglig firma: 8 000-15 000 kr per dag (det lägre priset om det är sidoverksamhet till ordinarie jobb). Så en gubbe halv dag 4000-7500 kr (de lär inte debitera för mindre tid än så trots två ynka träd). Så min gissning är 5000-7500 kr - RUT ta. Där har se senaste trädfällningarna hamnat i trädgårdsmiljö för mig.

Jag betalade just kring 9000 kr (4500 kr efter RUT) för fällning av tre inte alltför stora men knepigt placerade träd mellan byggnader. Detta var halvdagsjobb med en gubbe som klättrar och en extrainkallad hjälpreda som serverar från marken, så ungefär 1 gubbe, en dag i pris. Detta var på landsorten så priset ligger lägre än t ex Stockholm.
Bra att du noterar detta med att priset kan variera beroende på ort, tack.
 
Stort tack till er alla som svarat. Nu har jag verkligen fått mer kött på benen. Om jag bestämmer mig för att ta ned dessa så återkopplar jag i tråden om vilket pris jag fick och med efter-bilder. :)

Några faktorer som jag förstår påverkar:
  • Höjd och bredd på träd
  • Närhet till bebyggelse (el. annat ex. väg/staket/bil/bod)
  • Ort som arbetet ska utföras på
  • Om arboristen/trädfällaren kan samla fler jobb på samma plats
  • Fler träd = lägre kostnad/träd (allt annat lika)
  • Om det ska kubbas
  • Om ris ska tas om hand
  • Om bortforsling ska ske
  • Om firman har RUT-avdrag (och om köpare kan nyttja RUT)
  • Om trädet kan fällas eller behöver tas ned i delar
  • Hur trädet står (lutar åt fel håll etc.)
  • Vilken gubbe/firma som anlitas (givet att det inte är unikt för trädfällning)
Det gäller att vara påläst, i det stora och i det lilla! (y)
 
Om det är tillräckligt många och fina träd kan man rent av få betalt. En bekant sålde sina 10 björkar och tallar för 5 000.
 
  • Gilla
Jenny söderström och 1 till
  • Laddar…
Jag har nyligen fått prisuppgift 18.000 (före RUT) på 1 ask; mycket stor, vid tomtgräns mot byväg inkl bortforsling. Gatuluftledningar. Tas bort med stor kranbil och kapas direkt ner på flak. En person gör detta. Priset beror främst på maskin/bilhyran så RUT blir en mindre del av kostnaden.

Jag lever ändå - fortfarande - på hoppet att trädet klarar askskottssjukan då det skyddar huset mot vinterstormarna från Östersjön. 90% av askarna i omgivningen är sjuka.
 
18000 före RUT för ett träd även om det var var stort var nog i övre nivå. Vi tog tre större ekar i tomtgräns där man kunde stå på vägen utanför och mitt i ett villakvarter, inkl. borttransport. Kostade 18.000 totalt och 12.500 efter skattereduktion.
Samma metod, en kranbil och containerflak på bilen.
Är det BesvärligaTräd som du fått offerten av då det finns i din närhet?
 
A AndersS skrev:
18000 före RUT för ett träd även om det var var stort var nog i övre nivå. Vi tog tre större ekar i tomtgräns där man kunde stå på vägen utanför och mitt i ett villakvarter, inkl. borttransport. Kostade 18.000 totalt och 12.500 efter skattereduktion.
Samma metod, en kranbil och containerflak på bilen.
Är det BesvärligaTräd som du fått offerten av då det finns i din närhet?
Muntlig offert när samme trädfällare tog ner en mindre björk hos grannen och där trädet lyftes över huset. Än så länge lever ju min ask och om det blir aktuellt tar jag naturligtvis in fler offerter. Bor dock på attraktivt plats där priserna inom alla hantverksområden skenat iväg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.