Skulle in på SVT play och kolla om det fanns något nytt ”Hundra procent bonde” men hann bara halvvägs innan jag trillade över ett program jag missat helt, ”Hundraårskåken”. Klämt tre avsnitt ikväll och det är klart sevärt. Programmet följer ett finskt villabygge med många speciella karaktärer och ett intressant hus.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Skulle in på SVT play och kolla om det fanns något nytt ”Hundra procent bonde” men hann bara halvvägs innan jag trillade över ett program jag missat helt, ”Hundraårskåken”. Klämt tre avsnitt ikväll och det är klart sevärt. Programmet följer ett finskt villabygge med många speciella karaktärer och ett intressant hus.
Tack för tipset. Ska kollas nu :D
Bara de tomte blir som coeboykåken, somnade halv 4 på morgonen :crysmile:
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Väldigt intressant! Jag inser nu att jag hade väldigt mycket tur med arkitekt och byggare när mitt hus byggdes.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Någon som vet vad som sedan hände med detta spännande hus?
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Han flyttade in i det efter en del problem.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Ja alltså. jag kan ju direkt se utmaningarna med att låta arkitekten bestämma allt; Ha en folkilsk Eskilstunafinne som byggare och försöka hjälpa till trots tummen mitt i handen med relativt allvarliga skador som följd.

Att bara oavsett kostnad säga "vi kör på med den komplicerade lösningen" kändes ju bara rent ut sagt naivt. Då är Cowboykåken nog mer ett hundraårshus än detta. Detta kändes ju bara.... *facepalm*

Men ok. Underhållsvärde hade den ju med svärande, kedjerökande och bakis byggare som bråkade med arkitekten.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
En miljon Euro... För ett hus mitt i ett område med hus. I Pietniemi.

Det är som att man skulle bygga mitt ett hus för 10 miljoner mitt i ett villaområde mitt i en stad som Huskvarna.
Läge, läge, läge. Ska man lägga de pengarna på arkitektritat och handbyggt bör man ju iaf ha utsikt eller vacker omgivande miljö och inte ligga mitt bland andra hus på en vanlig gata.
 
Blev nyfiken och letade reda på reportage som finsk media gjort.
Programmet spelades in för 7 år sen nu.

Nej de flyttade aldrig in. Han verkar använda det i företaget som lokal för tv-produktion.
De försökte sälja men ingen var ens i närheten av att kunna betala vad de lagt ner på huset.

Sen så ville ju dels inte Elina (frun) flytta ut på "landet" och man tyckte att skräpliga hunden Hans skulle få leva sina sista år i ett hus där han var van.

Tydligen hade han även någon form av kontrakt skrivna som krävde att han färdigställde huset. Därför kunde han inte pausa.
Där antar jag att han menar byggkreditiven.

Om nån som jag blir nyfiken :)
 
  • Gilla
Tom_Höör och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.