Staffans2000
I regel inte lönt att reparera, kanske om man gör det själv.
Yuppi nalle går under slit o släng idag.
 
Beroende på vilken telefon det är så kan det gå att byta skärmpaketet.
 
J
Mobilen via länken är helt ok som budget budget. Tål att tappas lite mer då premiumlurarna är helt i glas förutom ramarna numera. Denna har bakstycke i metall. I dagsljus och på nära håll inne duger kameran fint. 2 simkort är behändigt om man har behov av 2 abonnemang samtidigt.
 
Kolla på Huawei/Honor. Brukar vara prisvärda med tillräckligt bra prestanda. Bra kameror. Sen gillar jag deras gränssnitt, det påminner om IOS. Samsungs gränssnitt retar gallfeber på mig.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Man tackar!
Är det någon praktisk skillnad ifall telefonen levereras med ett "nytt" eller "gammalt" (android 6 mot 8) operativsystem.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Man tackar!
Är det någon praktisk skillnad ifall telefonen levereras med ett "nytt" eller "gammalt" (android 6 mot 8) operativsystem.
Köp telefon med det modernaste operativsystemet, då säkerställer du att den kan användas under längre tid och behöver inte hamna i en situation där appar inte går att använda.
 
  • Gilla
alfista och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag skulle titta på en Huawei om jag köpte en telefon i den prisklassen. Köpte en Huawei P10 lite till dottern i våras (3GB-varianten) och jag är rätt imponerad av den.

Det jag inte gillar med den Samsung du länkar till är att det endast är 16GB lagringsutrymme (operativsystemet tar från start cirka 6 GB av dessa) och 2 GB RAM. Sen gillar jag snabbladdning, som den saknar, men det kanske inte är viktigt för dig. Några alternativ:
Xiaomi Mi A1 64 GB, den har snabbladdning, 64GB och 4 GB RAM - 2110 kr
Motorola Moto Z2 play dual: den har snabbladdning, 64GB och 4 GB RAM - 1990 kr
Motorola G5S: den har snabbladdning, 32GB och 3 GB RAM och är vattentålig (vattenavstötande) - 1890 kr
Xiaomi redmi 6: den har snabbladdning, 64GB och 3 GB RAM - 1694 kr
Huawei P10 lite: den har snabbladdning, 64GB och 4 GB RAM - 2450 kr

Personligen gillar jag Motorola (jag skulle kolla på Z2) som inte brukar fylla systemet med en massa appar som de anser att jag behöver och som inte går att avinstallera utan bara ligger ock tar plats. Huawei fyller på med lite mer, men jag är som sagt imponerad ändå.
Samsung känns som man betalar lite för märket, ungefär som Apple.

Priserna är från prisjakt
 
E etompau skrev:
Köp telefon med det modernaste operativsystemet, då säkerställer du att den kan användas under längre tid och behöver inte hamna i en situation där appar inte går att använda.
Kan bara instämma, blev lite dålig stämning när man precis fått den teknikfientlige fadern att använda mobilt BankId, bara för att någon vecka senare upptäcka att nästa uppdatering av appen inte stödde Android-versionen i hans knappt inkörda (nåja) nalle. Budgetmobilerna ligger ofta en generation efter och får sällan uppdateringar av själva operativsystemet.
 
Staffans2000
Tackar för alla tipsen.
Den pajade telefonen är denna https://www.sonymobile.com/se/products/phones/xperia-z3-compact/#gref som fungerade bra och hade det som önskades, trots att kameran hade en någon onaturlig färgåtergivning.
Som ersättare har det nu föreslagits denna: https://www.elgiganten.se/product/m...=pricerunner-running-campaign&utm_content=all
En önskan är att man kan se datum och tid när den är oaktiverad.
Jag får summera era tips, och se vad det blir. Men på det hela taget är det väl inte en milsvid skillnad dem emellan?

Staffan
 
Redigerat:
MultiMan
Sedan jag bytte från Apple till Huawei för några år sedan har jag stannat. Tycker om deras gränssnitt (EMUI) och telefonerna är snabba och välbyggda med relativt lång batteritid, där t ex nuvarande P20 Pro utan vidare klarar tre dagars normal användning och två dagars intensiv sådan (även klarat över fyra med sparsam användning). Jag har kvar den första Honor 8 jag köpte och den är fortfarande en mycket bra och användbar telefon och den P10 + som följde efter gillade jag också mycket. Alla tre har haft IR-blaster så att man kan styra sina apparater i hemmet, något jag gillar skarpt.
 
Jag röstar för en Xiaomi-modell. Bra spec kontra vad den kostar.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
En önskan är att man kan se datum och tid när den är oaktiverad.
Staffan
Nokia har haft det på alla tidigare modeller, vet dock inte hur det är med de senaste.
 
Gillade du den tidigare Sony luren så är det bra pris på XZ1 Compact hos Dustin just nu. Modellen är ett år gammal men de recensioner jag läst verkade vara mer positiva till denna än efterföljaren XZ2.
https://www.dustinhome.se/product/5011041424/xperia-xz1-compact

Har inte testat den själv men beställde en till dottern nu i helgen eftersom hennes gamla X Compact inte längre vill kännas vid SIM kortet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.