OK, jag är ingen daglig proffsanvändare men gör ibland lite jobb med att spola av hela tak från mossa, stora stenläggningar och annat. Då vill man ha lite kraft så att det går undan.
Utöver det så klart allt det vanliga privatpersoner brukar hålla på att leka med... ;-)

Jag är beredd att lägga lite pengar (5-7000 kr) på en tvätt, och tänker mig att jag får:
* Bättre prestanda så att att det med rotomunstycke tar 4 timmar istället för 8 att göra rent ett tak. Som ett exempel bara.
* Mjukare/längre/bättre slang med slangvinda
* En maskin som ev. håller min livstid om jag bara inte låter den frysa sönder.

Har försökt bli klok på skillnaderna mellan Kärschers bästa konsumentmaskin mot en motsvarande proffs, men deras modeller, specialvarianter i varje varuhus, försäljare som inte kan sin sak gör att jag nästan ger upp.

Är det således någon av er som kan lite om Kränzles sortiment och kan ge en rekommendation?
* 10 A-säkring skulle underlätta när man inte är hemma.
* Varierbart munstycke
* Rotomunstycke
* Altantvätt
* Spruta rengöringsmedel

Något exempel på modell och var jag kan köpa den. Det är inte bråttom.
 
Sökte en stund och har nog fastnat för en 1152 TST, tysk variant med högre tryck för er som undrar.

Inser att det är mycket lite att tjäna på ett inköp från Tyskland. Betalar ca 7500 ink moms i Sverige.

Men ett par konkreta frågor har uppstått:
1. Vilken av deras terrasstvättar är det som passar, och ska det vara snabbfattning eller M22-gänga ?
2. Vad är det för typ av keminjektor som ingår i en sån maskin?

Någon som vet?
 
C
M martinradbo skrev:
Men ett par konkreta frågor har uppstått:
1. Vilken av deras terrasstvättar är det som passar, och ska det vara snabbfattning eller M22-gänga ?
2. Vad är det för typ av keminjektor som ingår i en sån maskin?
Har förvisso varken någon terrasstvätt (eller terrass för den delen), men 1152 har genomgående M22-fattning (på maskinen, slangen och pistolmunstycket).
Keminjektorn är en enkel sugslang på maskinen. Lite yxig tycker jag;
1/ finns ingen hållare för slangen när den inte används, så den dinglar runt och kladdar ner maskinen
2/ finns inget som håller fast slangen i dunken när du använder kem, och slangen tenderar att rulla ihop sig så det är svårt att få den att stanna i botten av kembehållaren när den inte är full, med konstanta "kemavbrott" som följd.
3/ finns ingen "hållare" eller annat lämpligt ställe på maskinen att placera mindre kemflaskor där den står stabilt.
4/ den är relativt kort, funkar inte med stora behållare.

Med det sagt använder jag inte kem så ofta, så det kanske bara är jag som inte hittat ett bra arbetssätt. Det lär inte heller vara särskilt knepigt att byta ut slangen till något bättre.
 
C cpalm skrev:
Har förvisso varken någon terrasstvätt (eller terrass för den delen), men 1152 har genomgående M22-fattning (på maskinen, slangen och pistolmunstycket).
Keminjektorn är en enkel sugslang på maskinen. Lite yxig tycker jag;
1/ finns ingen hållare för slangen när den inte används, så den dinglar runt och kladdar ner maskinen
2/ finns inget som håller fast slangen i dunken när du använder kem, och slangen tenderar att rulla ihop sig så det är svårt att få den att stanna i botten av kembehållaren när den inte är full, med konstanta "kemavbrott" som följd.
3/ finns ingen "hållare" eller annat lämpligt ställe på maskinen att placera mindre kemflaskor där den står stabilt.
4/ den är relativt kort, funkar inte med stora behållare.

Med det sagt använder jag inte kem så ofta, så det kanske bara är jag som inte hittat ett bra arbetssätt. Det lär inte heller vara särskilt knepigt att byta ut slangen till något bättre.
Hmmm, jag insåg det också efter att ha pratat med en återförsäljare. Antingen får man köpa en sån där flaska som monteras på handtaget, troligen det bästa men kostar som allt annat alltför mycket, eller använda den inbyggda funktionen de få ggr man verkligen behöver det. Kanske finns billiga kopior av sådana där flaskor förresten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.