Jag har gjort en koppling under köksskåpet/diskhon på landet enligt bilden. Den koppling som går upp till blandaren blir inte tät. Vad krävs för kopplingsdelar för att den övergången skall bli tät?
 
  • VVS-installation under köksskåp med koppling som läcker mot blandarslangen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var är den inte tät?

Mellan t-korset och anpassningsnippeln?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Var är den inte tät?

Mellan t-korset och anpassningsnippeln?
Ja precis där
 
Har du använt lin och pasta eller gängtejp? För jag misstänker att den kopplingen inte har någon packning.
 
nej jag har inte använt något av det som du säger. Det är bara en nippel emellan för att få rätt gängor. räcker det att lägga på något av det du säger eller bör jag fixa en annan koppling med packning?
 
Kolla även så att packningen inte har trillat ur den lekandemuttern som sitter på flexslangen. Håller med om att de ser ut att va lite lite lin eller gängtape vid den del som gängats fast i mässingsstycket.
 
Jag har inte så bra koll på vad som finns att köpa, och du har ju redan dessa, så skaffa lin+pasta eller gängtape så är du hemma.
 
Gängtape bör räcka, lin och pasta är svårare att få helt bra.
 
T topmount skrev:
Gängtape bör räcka, lin och pasta är svårare att få helt bra.
Jag har tänkt på gängtape och kollat runt lite men det står så konstiga saker om att man skall köra med bågfil över gängorna och det känns ju konstigt för en amatör som mig. är det inte risk att man pajar dom så att det blir skit av allt då?
 
Gängorna ska väl bara misshandlas lite så att tejpen får fäste, inte förstöras.
 
Finns det inte fiberpackningar att lägga i istället för lin?
 
Har aldrig behövt mishandla några gängor med bågfil. Håll fast änden med tummen sträck tejpen lite och lägg på. Va nogran man behöver mindre än vad man tror, lägger du på för mycket blir det bara en korv som trycks bort när du gängar in. Klart du får kanske testa någon gång innan det blir bra men det gör inget.
 
  • Gilla
Lars Orust
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.