R rådmottagare skrev:
Hej!
Vill inte sänka humöret för er totalt. Allt går om man vill och har tid. Men det är slitsamt. Och lätt att tappa sugen när man bott mitt i infernot ett tag. Om ni båda jobbar heltid blir det kvällar/helger som ni ska renovera på. På måndagen väntar sen ordinarie jobbet. Det blir dåligt med tid för återhämtning och lätt att man råkar i gräl för att man är trött och sliten. Jag tror att många ser tillbaka på renoveringstiden med fasa. Något man aldrig vill göra om.

Samtidigt: går man in i det helhjärtat, med öppna ögon och med realistiska kalkyler avseende tid och kostnad, kan det mycket väl bli lyckat. Det är ändå lite av en chansning. Går det så går det. Med ett färdigrenoverat hus slipper man chansningen.

Om du tänker efter vilka av 40-50-talsdetaljerna som är viktigast för dig: tror du det skulle vara möjligt att stajla ett hus i gott skick så att det uppfyller dina önskemål om gammal stil? Lägga trägolv med rätt stuk är ju lätt gjort, tex.

Önskar er lycka till, oavsett vad ni fastnar för.
Hej och tack❤
Vi har kommit fram till att de blir för kostsamt då huset stigt 100tusen.. och att de nog ja blir för mycket jobb för oss.
Är nog min fantasi som vill få de att funka men verkligheten säger annat.

De är nog egentligen köken jag älskar i hus som är byggda runt 40-50 -talet. Och gärna brädgolv från tidigt 1900tal.
Men som du säger brädgolv är ju nått man kan fixa i ett annat hus med kanske.

Vi får fortsätta letandet. Tråkigt bara att de inte kommer ut mycket där vi bor.
Tusen tack!
 
S johd01 skrev:
Det känns som ni skulle kanske landa nånstans mer i mitten, ett hus där man kanske bara behöver renovera ytskikt och sätta sin prägel. Ett hus med totalt renoveringsbehov är en utmaning även för den väldigt händige.
Det finns ju egentligen ingen "personlig" touch man kan lägga när man gör om elen, dränerar eller byter vvs. (även om undantag säkert finns ;))
Ja vi får nog fortsätta sökandet :) dett va ju ett hus med fasad i tegel så lätt underhållet och taket bytt för ca 10 år sen så utsidan föruom dränering och rör byte så äre insidan som behöver kärlek.
(Och uteplats)

Men vi får se om vi hittar nått annat :)
 
Martin_B
BirgitS BirgitS skrev:
När vi ska köpa en soffa kan vi hålla på och titta på soffor i kanske två år innan vi hittar en soffa som vi båda tycker om. Det tar tid men det får det lov att ta.
Tog det två år att få till en kompromiss? Och är det verkligen värt att vänta så länge i så fall? Hade jag aldrig fixat :D

Eller menar du att det tog två år för att ni inte hade bråttom så då kunde ni likväl hålla på och förhandla fram och tillbaka under de två åren?
 
H heimlaga skrev:
Den kritiska faktorn för att lyckas är inte erfarenhet.
Den kritiska faktorn är rätt inställning till arbete "det här skall gå så nu frågar vi NN och PP om råd och sedan bygger vi" i stället för "det här kan vi inte så det här undviker vi".
De jag försöker att vi ska göra men går sådär.. :
 
Martin_B
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Bedrägeri?
Jag kallar det prostitution!

Staffan
Fast skillnaden är att den prostituerade bara får fickpengar i jämförelse. Bedragaren får all-inclusive och möjligen livstids försörjning för minimal insats, om det vill sig väl :D
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag tänker såhär; skulle du med hjälp av farsan, vänner och andra klara av att renovera det själv? Kan du tänka dig att lägga ner arbetet på huset själv? I så fall go for it. Jag äger båda mina hus själv, och min sambo letar också ett eget hus. Självklart hjälps vi åt med varandras åtaganden, men jag kommer ALDRIG att samäga ett hus med någon. Kompromisser är den garanterade genvägen till osämja; båda blir missnöjda.
Jag vill ju tro att jag skulle fixa de med hjälp av vänner och familj. Men samtidigt får jag nog inse att de kanske blir för mycket ändå.. eller vet inte. Hur känner du inför att du köpte dina hus?
 
Martin_B
M Madelenh skrev:
Jag vill ju tro att jag vill renovera och pyssla med sånt , då jag ändå tycker jag är rätt händig :) men samtidigt är jag så rädd för att göra fel! Hur kommer man över de? Tips på de?
Hur du kommer över det? Ja, testa i verkligheten, gärna i mindre skala, så skall du se att det går fint och att det blev bra :)
Blir det inte bra, ja, då skall du inte vara ledsen över det, då finns det kanske annat du kan göra istället etc.
Man får prova helt enkelt.

För övrigt, om ni inte vill ha ett renoveringsobjekt, så är det värt att tänka på ett uppfräschningsobjekt istället. Det ligger där i mittenskalan, typ.
Dvs. ett objekt som mest behöver ett ansiktslyft i form av renovering av ytskikt endast. Dvs. målning, tapetsering och sådana där busenkla saker. Då kan ni dels hitta ett hus som ni kanske får lite billigare, dels slippa vara rädda för att behöva renovera ihjäl er.

Problemet som har varit under de senaste åren är dock att hus har sålts för helt sjuka summor oavsett skick. Så även fast något är ett renoveringsobjekt, så går det för helt orimliga och astronomiska summor (relativt sett).

Nu kanske det går mot andra tider, då man kanske snart kan börja fynda lite mer "eftersatta" hus. Det viktigaste är att huset mår bra tekniskt. Sen att tapeterna är omoderna är ju fullständigt irrelevant.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Martin_B
M Madelenh skrev:
Jag vill ju tro att jag skulle fixa de med hjälp av vänner och familj. Men samtidigt får jag nog inse att de kanske blir för mycket ändå.. eller vet inte. Hur känner du inför att du köpte dina hus?
Har ni barn eller ej? Är ju en väldigt relevant fråga, tänker jag.

Har ni barn, så glöm en omfattande renovering som sträcker sig över flera år. Hela familjen blir lidande, inte minst barnen.

Har ni inga barn, ja, då är allt 1000 gånger lättare.
 
  • Gilla
Villa1949 och 1 till
  • Laddar…
M Madelenh skrev:
Jag vill ju tro att jag skulle fixa de med hjälp av vänner och familj. Men samtidigt får jag nog inse att de kanske blir för mycket ändå.. eller vet inte. Hur känner du inför att du köpte dina hus?
Jag, som många andra förstahusrenoverare, missbedömde mängden arbete GRAVT. Det är görbart, det är skitkul, det är asjobbigt ibland, men det är inte svårt om man har goda vänner och kan få hjälp när så behövs. Dock avråder jag att bo i ett byggkaos.

Jag tycker du gjorde rätt i att avstå detta huset. Jag har gett runt 400 kkr styck för mina hus, och då blir det utrymme för renoveringar OCH en förnämlig vinst om/när man säljer. 700 kkr, då vill jag ha ett hus som är bra mycket fräschare än original 40-tal, om inte läget är HELT enastående.
Om man handlar smart och planerar väl, så kan man renovera ett hus (runt 100-120 kvm) för låååångt under miljonen. Förutsatt att stommen och stammarna är relativt ok.
Jag ligger på ca 500 kkr på mitt första hus och ca 120 kkr på mitt andra (som inte är klart, men räknar med kanske 100 kkr till). Jag gör nästan allting i "äkta" material, alltså inga laminatgolv utan massiva trägolv eller parkett, inga fejkdekorsten utan dekorsten av tex skiffer, osv. Det måste inte kosta bara för att det är kvalitet. Och ja, jag gör 99 % själv.
 
  • Gilla
Madelenh och 1 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Hur du kommer över det? Ja, testa i verkligheten, gärna i mindre skala, så skall du se att det går fint och att det blev bra :)
Blir det inte bra, ja, då skall du inte vara ledsen över det, då finns det kanske annat du kan göra istället etc.
Man får prova helt enkelt.

För övrigt, om ni inte vill ha ett renoveringsobjekt, så är det värt att tänka på ett uppfräschningsobjekt istället. Det ligger där i mittenskalan, typ.
Dvs. ett objekt som mest behöver ett ansiktslyft i form av renovering av ytskikt endast. Dvs. målning, tapetsering och sådana där busenkla saker. Då kan ni dels hitta ett hus som ni kanske får lite billigare, dels slippa vara rädda för att behöva renovera ihjäl er.

Problemet som har varit under de senaste åren är dock att hus har sålts för helt sjuka summor oavsett skick. Så även fast något är ett renoveringsobjekt, så går det för helt orimliga och astronomiska summor (relativt sett).

Nu kanske det går mot andra tider, då man kanske snart kan börja fynda lite mer "eftersatta" hus. Det viktigaste är att huset mår bra tekniskt. Sen att tapeterna är omoderna är ju fullständigt irrelevant.
Ja, får kanske göra de :) ska lägga om ett golv hemma hos min pappa i en stuga han har. De är en liten början iallafall ... ;)
Måla och tapetsera har jag inga som helst problem med, de har jag gjort tidigare senast nu i helgen. Är ju dock inte svårt.

Uppfräschning så menare du mest panel ute och finare väggar inne oså?
(Tak vill man ju mer än gärna att de ska vara i ok skick för några år framåt iallafall)

De är ju just de som är fallet tyvärr.. dom hus som finns är minst 20 pers (mer med..) intresserad av att se och där av går de med upp runt 3-400tusen över utgångspris.. :/
 
M Madelenh skrev:
Jag vill ju tro att jag skulle fixa de med hjälp av vänner och familj. Men samtidigt får jag nog inse att de kanske blir för mycket ändå.. eller vet inte. Hur känner du inför att du köpte dina hus?
Någonting som är viktigt är att lära sig fysiken i ett hus, vad och hur man kan bygga in i väggar, osv. Denna siten har varit ovärderlig under mina 10 år som renoverare. Tack som fan till alla :)
 
Martin_B
M Madelenh skrev:
Uppfräschning så menare du mest panel ute och finare väggar inne oså?
(Tak vill man ju mer än gärna att de ska vara i ok skick för några år framåt iallafall)
Med uppfräschning menar jag ytskikt som inte har någon betydelse för husets välmående, vädermotstånd, markfukt osv.

Dvs. sådant som invändig tapetsering, takmålning, enklare golvläggning, kulörändring av fasad utan behov av att skrapa osv.

Men så fort det kommer till tekniska (läs funktionsmässiga) renoveringar så börjar det bli mer avancerat, omfattande och ofta mer kostsamt, för att inte säga tidskrävande, möjligen väderberoende om det är utvändigt.
Sådant eländigt kan vara takbyte, dränering, byte av fasad, byte eller renovering av fönster, dörrar, fullständiga stambyten, omdragning av el som dessutom måste utföras av elektriker, byte av värmekälla.

Men även sådant tråkigt som riktning av bjälklag, dragning av rör i bjälklag då man likväl kan plocka upp hela golvet så man står med ett totalt helvete, inte minst om man blandar in en hel våning på en gång :D, flytt av väggar, inte minst bärande väggar som måste avväxlas, osv.

Om ni hittar ett hus som mestadels bara behöver byte av ytskikt invändigt, och som är perfekt för er i övrigt till ett bra pris, så är det ju inget att fundera på. Finns inga bättre objekt, än tekniskt sett välmående objekt med gamla ytskikt som man ändå vill byta. För då behöver man inte må dåligt för att byta redan nybytta ytskikt, utan man kör bara på exakt som man vill ha det! Och snabbt går det, och enkelt är det!
 
BirgitS
Martin_B Martin_B skrev:
Tog det två år att få till en kompromiss? Och är det verkligen värt att vänta så länge i så fall? Hade jag aldrig fixat :D

Eller menar du att det tog två år för att ni inte hade bråttom så då kunde ni likväl hålla på och förhandla fram och tillbaka under de två åren?
Det är ju inte så att det bara finns en soffa i hela världen som man tycker om (får man verkligen hoppas) utan egentligen så finns det ingen soffa som man tycker är optimal på alla sätt och vis, men många som man tycker om på några sätt, tillräckligt sköna att sitta/ligga i, rätt storlek, någorlunda rätt färg, hyfsat snygg form, kostar inte för mycket eller vad man nu går efter. Om man då tänker sig att de soffor jag gillar är en delmängd av all världens soffor och de soffor min sambo gillar är en annan delmängd så gäller det att hitta en (eller flera) soffor som ingår i bådas delmängd.

När man har tittat på många soffor utifrån sin egen utgångspunkt så har man märkt vad som finns på marknaden och då blir man ju tvungen att ändra sina krav efter vad som går att få tag i, som exempel finns det inga röda soffor så får man ju komma på vad man kan tänka sig för färg i stället. Och på samma sätt tar vi åt oss av varandras synpunkter på soffor, om någon säger den där är ju förskräckligt ful därför att ... så påverkas man av det och ser den soffan i ett annat ljus, och tvärtom. Så småningom kommer vi fram till snittet mellan våra aktuella delmängder :)

Hur lång tid den här processen tar varierar och den var kortare när vi var yngre och inte hade samma krav som idag, och mindre plånbok (dvs. färre soffor att välja på). Det är ju inte heller så att vi spenderar varje helg i två år på att titta på soffor utan det börjar med att någon säger sofftyget börjar bli slitet och då börjar man kolla online i olika butiker lite då och då.

Men känslan när vi kommer fram till något som vi vet båda gillar är ju stor, jag vet att jag gör min sambo glad med det här valet och jag får samtidigt något som jag gillar, den känslan är värd all möda att komma fram till beslutet.

Men det är vårt sätt att trivas och vilja fortsätta leva tillsammans. Jag ser ju hur vänner fungerar på andra sätt och ändå lever tillsammans i många år, oavsett om man delar upp besluten i olika områden eller olika rum. Däremot har jag inte sett något riktigt långvarigt förhållande där det är den ena parten som tar beslut om allt, även om det är efter en diskussion.
 
Martin_B
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju inte så att det bara finns en soffa i hela världen som man tycker om (får man verkligen hoppas) utan egentligen så finns det ingen soffa som man tycker är optimal på alla sätt och vis, men många som man tycker om på några sätt, tillräckligt sköna att sitta/ligga i, rätt storlek, någorlunda rätt färg, hyfsat snygg form, kostar inte för mycket eller vad man nu går efter. Om man då tänker sig att de soffor jag gillar är en delmängd av all världens soffor och de soffor min sambo gillar är en annan delmängd så gäller det att hitta en (eller flera) soffor som ingår i bådas delmängd.

När man har tittat på många soffor utifrån sin egen utgångspunkt så har man märkt vad som finns på marknaden och då blir man ju tvungen att ändra sina krav efter vad som går att få tag i, som exempel finns det inga röda soffor så får man ju komma på vad man kan tänka sig för färg i stället. Och på samma sätt tar vi åt oss av varandras synpunkter på soffor, om någon säger den där är ju förskräckligt ful därför att ... så påverkas man av det och ser den soffan i ett annat ljus, och tvärtom. Så småningom kommer vi fram till snittet mellan våra aktuella delmängder :)

Hur lång tid den här processen tar varierar och den var kortare när vi var yngre och inte hade samma krav som idag, och mindre plånbok (dvs. färre soffor att välja på). Det är ju inte heller så att vi spenderar varje helg i två år på att titta på soffor utan det börjar med att någon säger sofftyget börjar bli slitet och då börjar man kolla online i olika butiker lite då och då.

Men känslan när vi kommer fram till något som vi vet båda gillar är ju stor, jag vet att jag gör min sambo glad med det här valet och jag får samtidigt något som jag gillar, den känslan är värd all möda att komma fram till beslutet.

Men det är vårt sätt att trivas och vilja fortsätta leva tillsammans. Jag ser ju hur vänner fungerar på andra sätt och ändå lever tillsammans i många år, oavsett om man delar upp besluten i olika områden eller olika rum. Däremot har jag inte sett något riktigt långvarigt förhållande där det är den ena parten som tar beslut om allt, även om det är efter en diskussion.
Okej, mitt alternativ 2 då med andra ord. :) Vilket egentligen ju inte är så ovanligt.
 
M Madelenh skrev:
Hej! Går i tankarna på att köpa ett hus från 40-talet, 1,5plans med källare (ca 100m2 boarea + ca 70m2 biarea. Sandsten)
Men nackdelen är att nästan inget är gjort med huset sen de byggdes.
Taket är bytt för ca 10 år sen enligt grannen.
Finns en toa.. ingen dusch. (Gammalt badkar i källaren) så badrum med dusch/bad är prio 1 i såna fall.
•Behövs bytas både avlopp och rör från köket.
•Installera bergvärme.
•Fixa ny el i hela huset.
•Renovera alla rum.
•Renovera större delen av köket.
•helt ny toa (på övervåningen?)
•installera fiber
•dränera

Osv osv

Är de nått ni skulle våga sattsa på?
Huset i sig är relativt billigt.
Men alla andra kostnader jag är nojig och rädd för att dom kommer springa iväg..

Alltså förlåt, men jag känner mig lite trög.
Förstår faktiskt inte vad som är så jobbigt med renoveringsobjekt, känns som jag missar något.
Tänker att man kan ta någon som gör tak och badrum. Räkna 250 tusen för det.
Kök överlever man ju ofta med vad som finns.
Brädgolv funkar, ytskikt som väggar vill ju folk alltid göra om.
Fasad kan ju vara dålig då får man byta, det klarar man själv, evt om något bärande blivit rötskadat, då är det jobbigare.
El ska ju elektriker på, svårt att säga skick o vad som ska byta så räkna 70 tusen där då.
Dränering 100.
Finns vattenburen värme? In med luftvattenvärmepump 100.

Har jag missat något? Överraskningar finns väl alltid, men det får man ta när det kommer. Viktigt att säkerställa att det inte kommer in fukt bara tänker jag rent spontant. Bör tilläggas att jag definitivt inte har krav på hög standard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.