Hur gör vi nu? Byggarna (moderna men mycket bra byggare) var lite snabba att riva gamla väggen med pärlspont. De vill helst bygga på 9 cm för isolering och annat. Det vill inte vi. Tidigare var det lumpapp (?), en 3 cm regel och pärlspont. Vad skall vi tänka på och hur skall väggen byggas på igen?

Sååå tacksam för all input!
Delvis rivet gammalt vägg med synlig pärlspont och isoleringsmaterial vid ett fönster, behov av renoveringstips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är väl lika bra att bygga på tvärgående reglar eller spikläkt och sedan pärlspont. Man kan utnyttja platsen mellan vägg och pärlspont för nya elledningar. Är det en yttervägg skulle jag spika vindpapp eller lump först men inte plast.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vad är skillnaden mellan lump och vindpapp

T Thomas_Blekinge skrev:
Det är väl lika bra att bygga på tvärgående reglar eller spikläkt och sedan pärlspont. Man kan utnyttja platsen mellan vägg och pärlspont för nya elledningar. Är det en yttervägg skulle jag spika vindpapp eller lump först men inte plast.
 
Vet ej exakt men lumppapp känner jag från golvläggning, ät ganska lätt att riva sönder. Vindpapp tror jag är lite fastare. Men deet är det jag tror.
 
Vad är syftet med ombyggnaden?

Att regla på för att tex dra el eller rikta upp väggen känns väl OK. Men det är nära ett fönster ser det ut och den kan ju bli konstigt med foder etc. Jag skulle hellre valt en utanpåliggande "snyggt dragen" "kulo" (EKRK), alternativt om nuvarande vägg tål det att spåra ur för ett rör.

Att regla på och isolera för "ekonomins" skull så skulle jag hellre ha lite kallare och tryggt och snyggt - 9cm gullfiberisolering kan i värsta fall bli en fuktfälla... Brukar man inte säga max 45mm och tex cellulosa eller linisolering och ångbroms (tex papp) - absolut inte byggplast!

Ju mer man trasslar med moderna material i gamla rejält byggda hus, desto lättare blir det tokigt.

Jag reglade på våra köksväggar, för det var inte bara ett elrör som skulle fram utan säkert 15. Plus alla skåp sitta mot väggen som inte var 100 lodrät. Körde isolina linisolering och papp i väggarna.

Jag skulle (även om det är svårt att hitta några byggare överhuvudtaget) försöka hitta byggare som har känsla för gamla hus.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
...dvs jag skulle be byggarna återuppbygga väggen som den var från början... det finns med 30mm dessutom plats för elrör...

Många hus har helt i onödan sänkta tak och uppreglade klumpiga konstruktioner, bara för att det är "lättare att börja om" - fast det lättaste är ju att inte förstöra originalet alls utan bara renovera, inte bygga nytt...
 
Ja. Nä. Nejnejnej. Inte en massa extra isolering.
Nu klapprar det från stallet med alla mina käpphästar, ty detta är en väl inriden sådan, som jag låter trava fram i tid och otid: Bygg inte med ny teknik i gamla hus!
Strängt taget finns det i Sverige två sorters hus. De gamla, som är byggda för att ”andas”, och de nya, som är byggda för att vara täta. Hela konstruktionen är anpassad för antingen det ena eller det andra, och aldrig mötas de två, ty då blir det problem.
Om ni inte har sjusärdeles mycket drag från väggen, så bygg upp den igen enligt den gamla modellen. Papp, läkt och pärlspont. Typ.
 
Att jag föreslog läkt eller tunna reglar var för att jämna ut eventuella ojämnheter i spontvirket. Hade virket varit liggande så hade man kunna spika pärlspont på direkt. Men om det nu finns ojämnheter i virket eller att några plankor har kupat sig så finns risk att pärlsponten följer dessa vågor.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.