Hej!

Jag har hittat ett litet fritidshus/villa på 60 m2 i mellansverige där jag ska bo själv med två katter.

Det ser seriöst ut och verkar vara i bra skick.

Byggåret är ca 1990.

Väggarna är 120 mm tjocka / tunna.

Enligt mäklaren går det bra att bo året om, dock med lite högre elkostnader.

Det finns braskamin.

Egen brunn.

Godkänt avlopp.

Priset kommer att landra runt 1,25 miljoner eller så får någon annan köpa det.

Jag är uppvuxen på landet men har bott i hyresrätt och bostadsrätt i hela mitt vuxna liv. Är relativt teknisk och ser fram emot att fixa en del själv. Enklare åtgärder på huset blir inte några problem.

Självklart funderar man lite kring ökade boendekostnader och i synnerhet elkostnaden för uppvärmning under de kalla månaderna. Finns det någon som kan ge en hint om vad det kan tänkas kosta att hålla ett sådant hus uppvärmt? Kommer på sikt att installera en luftvärmepump.


Idag betalar jag en hyra/avgift på ca 5000 för min lägenhet. Samt de vanliga kostnaderna för en hyresrätt såsom försäkring, el etc.. Är följande snabba kalkyl rimligt tror ni?


Sparade kronor per månad:
  • Hyra + parkering + 5000

Ytterligare kostnader per månad för huset:
  • Fastighetsavgift - 550
  • Bredband saknas. Måste antagligen använda ett dyrare mobilbredband. - 200
  • Försäkring. Blir lite dyrare enligt prel teckning online. - 100
  • Bränslekostnad. Ca dubbel resväg. - 1000
  • Uppvärmning - 2500
  • Dyrare elkostnad. Exempelvis vattenberedare och dylikt. - 300
  • Amortering - 3000
  • Ränta - 1400
  • Reparationer, underhåll etc - 1000

Kostnaden per månad för att flytta till huset blir alltså drygt 5000 kr dyrare än nu?

Låter detta någorlunda rimligt? Har jag glömt något? Jag har dragit upp ränta och amortering en bit utifrån lånelöftet. Det handlar inte om att jag lever på marginalen, vill däremot veta vad det kan tänkas kosta att flytta till hus. Och i synnerhet när det handlar om uppvärmningen året om.
 
Fairlane
Jag har ingen input om värmen men tänker att om du räknar med dubbla bränslekostnaden på bilen så lär andra utgifter på bilen också öka då bränslekostnader är mindre än övriga om man inte har en bil utan värdeminskning där man kan fixa mycket själv. Även då ökar kostnader för däck etc.
 
Fairlane
Reparation och underhåll låter lågt med en 1000-lapp i månaden. Du kommer behöva fixa allt själv som går sönder, saker som idag fixas av hyresvärden. Går kyl, frys, spis, ugn, tvättmaskin sönder så är det många månader av reparationsfonden. Behöver du borra brunnen, fixa med avlopp, lägga om taket, måla om etc så är det ännu fler månader. Allt görs såklart inte varje år, men det känns ändå lågt.
 
Luftvärmepumpen ska du inte installera på sikt, utan montera dag ett.
Har nyligen bott ett år i en sommarstuga från 60 talet, monterade luftvärmepump så fort hösten började göra entré, eldade flitigt i kaminen när man var hemma.
Min årsförbrukning blev 9000 KW, 2 pers i hushållet.
Innan jag flyttade in hade huset stått tomt, med bara underhållsvärme från elradiatorer, då hade det gjort av med 14.500 KW.
 
Elkostnad 30 000 per år låter spontant ganska högt, även om det nu inte är villastandard på isoleringen?
Satsa på en luftvärmepump direkt från inflytt.
 
3000 kr amortering är ingen kostnad utan ett sparande. Du minskar ju ditt lån med motsvarande varje månad.
 
Hur värms huset upp? 2500 kr/månad för uppvärmning låter mycket. Jag bor i ett hus på 64 m² som är byggt 1969 som sommarstuga. Min totala elkostnad är knappt 10000 kr / år. Huset är tilläggsisolerat och värms med luftvärmepump och direktel. Jämförelsen är lite svår mellan hyresrätt och småhus. Men jag skulle säga att jag bor billigare i småhus än jag gjorde i hyresrätt. Jag summerade en del kostnader för 2016 enligt följande:
Ränta: 12193
El: 9231
Sophämtning: 1744
Tömning av septitank: 6266
Avgift till tomtägarförening och vägförening: 3480
Ränteavdrag: -3658
Detta ger en genomsnittlig månadskostnad på 2438 kr

Inte helt samma poster som du tittade på, men kanske intressant som jämförelse.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.