Phiplex
Undrar om en av mina jordfelsbrytare har blivit för gammal och utsliten, eller om jag har något annat fel?

En av mina totalt 8 st jordfelsbrytare (10 år gamla) har börjat lösa ut ofta senaste veckan.

På denna har jag totalt 17 säkringar (av totalt drygt 80 st). En av dessa säkringar avser utebelysning och utvändiga eluttag. Just denna jordfelsbrytare har några gånger varje år löst ut när det regnat kraftigt och blivit väldigt fuktigt ute, vilket ju inte är sä konstigt. Vid de tillfällena har jag bara slagit av säkringen till elen ute och slagit på jordfelsbrytaren igen. Det har fungerat utmärkt - och när vädret sedan blir bättre och det torkar upp så har jag slagit till säkringen för elen ute igen och allt har fungerat normalt.

Det är ju visserligen höstväder nu, men inte särskilt regnigt eller fuktigt - nån liten skur kan ju komma då och då, men det brukar inte orsaka att jordfelsbrytaren löser ut.

Så för ca en vecka sedan hände samma sak igen att jordfelsbrytaren löste ut, och jag trodde så klart att orsaken var den samma som tidigare. Men det verkar inte så nu.

Först slog jag av säkringen till elen ute som vanligt. Men det hjälpte inte utan jordfelsbrytaren löste ute direkt när jag slog på den igen.

Sedan prövade jag att bryta varje säkring av de 17 st som fanns på denna jordfelsbrytare - en i taget. Det hjälpte inte det heller.

Därefter bröt jag flera säkringar samtidigt - en i taget och prövade. När jag brutit ca hälften av alla säkringarna kunde jag slå till jordfelsbrytaren igen. Kanske värt att nämna att detta var kvällstid när nästan alla säkringar hade belysning som var tänd (- men se också längst ned).

När väl jordfelsbrytaren var påslagen igen, så kunde jag sedan slå på varenda en av de avslagna säkringarna utan att jordfelsbrytaren löste ut.

Sedan håller det sig så ett tag. Ibland/oftast till nästa kväll när all belysning slås på igen (jag har ett KNX-system - så all belysning slås på samtidigt vid solnedgången). Ibland löser dock jordfelsbrytaren ut tidigare utan att jag kunat se någon direkt orsak.

Och så här verkar det fortsätta. När jag gick upp i morse visade det sig att jordfelsbrytaren hade löste ute igen (vet inte exakt när under natten). När jag då försökte slå till den löste den förstås ut direkt igen som den brukat på senare tid. Trots att det då var ljust ute och (nästan) ingen belysning tänd var jag tvungen att slå av nästan alla (åtminstone hälften) av de 17 st säkringarna innan jag kunde slå till jordfelsbrytaren igen. Direkt därefter slog jag sedan till alla de avslagna säkringarn igen utan att något hände. Och så är det fortfarande - men troligen löser jordfelsbrytaren ut ikväll igen när alla belysning slås på samtidgt.

Är det troligaste att själv jordfelsbrytaren har blivit trasig/utsliten, eller kan det vara något annat som hänt?
 
Kanske trasig jfb (dock ganska ovanligt) eller så är det något annat som har hänt.
 
Det är iofs. tänkbart att jfbn är trasig. Men jag tror mer på att det fel du har utomhus har blivit värre. Det är inte normalt att en jfb skall lösa ut för utomhusgrupper, bara för att det blir lite regnigt. Det beror på ett fel i din utomhusinstallation. OM det nu kommit in så mycket vatten att du ex. får överledning mellan nolla och jord, så får man just ett sådant fenomen som du beskriver.

Den felande nollan är fortfarande inkopplad om du bryter säkringen, så felet består.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
R
Phiplex Phiplex skrev:
En av dessa säkringar avser utebelysning
vilken sorts ytterbelysning mark ,stolpar vägg e.t.c
 
Och om vi antar att förbrukare som belysning etc är jämnt fördelade mellan faserna effektmässigt så kommer ju strömmen i nollan att minska om allt är på och JFBn ser då paradoxalt inget fel. Om du slår till dvärgarna från vänster till höger så kommer du ju att ansluta belastning på en fas i taget växelvis. Prova istället att sluta var tredje dvärg, dvs en enskild fas, så får vi se om JFBn håller. Det bekräftar i så fall att det handlar om överledning L-PE någonstans, vart som helst. Man behöver lossa på nollor för utgående gruppledningar i centralen för att kunna mäta sig till vilken gruppledning som felar.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Phiplex
Tack för idéerna om hur jag skulle gå vidare med felsökningen.

Jag började med att dels slå av säkringen till elen på utsidan (= L1) och dels kopplade jag loss N-ledaren. Det gjorde ingen skillnad. Dvs jordfelsbrytaren löste ut ändå när jag samtidigt tände alla belysning i hela huset (sker normalt automatiskt vid solnedgång). Så då bör jag kunna utesluta att det finns en överledning på utsidan, tycker jag.

Därefter slog jag på alla säkringar för fas L1, sedan L2 och slutligen L3 i tur och ordning, varefter jag åter tände all belysning. Nu löste jordfelsbrytaren ut endast då fas L2 var inkopplad. Så då bör det väl finnas en överledning inomhus, eftersom alla L2 säkringar avser uttag och belysning inomhus. Det är 5 säkringar som finns för fas L2, så felavgränsningen är påbörjad.

Får leta vidare. Skall börja och titta i några golvbrunnar jag har i klinkerplattorna, ifall någon katt varit framme och ”gjort något” där.

Lite nyfiken bara på hur det kan komma sig att a) jordfelsbrytaren bara löser ut när all belysning tänds, och b) varför jag måste slå av flera säkringar för att den inte ska lösa ut när jag försöker slå på den igen. När jag väl lyckats återställa den kan jag slå på alla säkringar utan problem.
 
Eller så kollar du grupp för grupp tills du hittar den felande. Koppla ihop fas och nolla och mät mellan fas/nolla och jord. Där ska du ha i princip oändligt motstånd, det kan gå att mäta med en vanlig ohmmätare men man använder normalt en "megger".
 

Bästa svaret

Phiplex Phiplex skrev:
Så då bör det väl finnas en överledning inomhus, eftersom alla L2 säkringar avser uttag och belysning inomhus.
Inte säkert, men ska man börja leta någonstans så kan man väl börja där. Om det är en överledning N-PE så kan felet triggas av belastning på vilken fas som helst. Det kanske helt enkelt så är att din L2 står för den högsta belastningen i N. Även om du kan isolera felet till en enskild säkring så kan det vara den som har högst belastning, och då löser JFBn. Men det beror också på var denna kortis N-PE finns. Här finns en bild:
https://www.byggahus.se/forum/threads/jordfelsbrytare-hoeglast.218366/#post-1793719
 
Phiplex
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Inte säkert, men ska man börja leta någonstans så kan man väl börja där. Om det är en överledning N-PE så kan felet triggas av belastning på vilken fas som helst.
Först många tack för en bra och lärorik bild och beskrivning.

Sedan kan jag också nämna att problemet verkar löst.

Det var två (av totalt fem) golvuttag i var sin golvbrunn som jag fått rensa ut rejält och också bytt uttagen i. Orsaken visade sig vara att i den ena hade (troligen) någon katt lagt en hel "färdigprocessad" lunch, och i den andra (troligen) något ännu mer flytande ;) Golvbrunnar är bra om man vill slippa långa sladdar till golvlampor o.dyl, men denna effekten hade jag inte räknat med när vi installerade dem då vi byggde huset :thinking:
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Phiplex Phiplex skrev:
Först många tack för en bra och lärorik bild och beskrivning.

Sedan kan jag också nämna att problemet verkar löst.
Bra att du ger återkoppling till oss andra som läser tråden och undrar vad felet var.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.