Bowser
K knipo skrev:
Han säger också att det inte finns något i lagstiftningen som säger att skogsbolagen och skogsägarföreningarna är skyldig göra någonting åt vältorna.


[länk]
Intressant!
Undrar om det även gäller halvfallna lutande träd som dessa?
 
R rävlyan skrev:
Eftersom du säger att det är helt klart åt vilket håll den välter så bestämt , så ska du här på forumet avlämna en garantideklaration för att det inte kan hända något med denna rotvälta och träd , som kan vara fara för annan liv och egendom
Jag har inte sagt att den är ofarlig. Jag sa att det kommer att trilla ner någon gång. Det kan även trilla ner större stenar från rotvältan. Men det finns i nuläget ingen risk att den slår igen.

I vanlig skog finns det regler för hur mycket nedblåsta träd som får lämnas, just på grund av granbarkborre. Men det här var ju någon typ av reservat, då kan det mycket väl finnas krav på att inte ta ut något alls, för att gynna den biologiska mångfalden.
 
  • Gilla
sy97jgu och 1 till
  • Laddar…
Bowser Bowser skrev:
Intressant!
Undrar om det även gäller halvfallna lutande träd som dessa?
Det är jag helt övertygad om.
 
R rävlyan skrev:
Det med risk ska du nog inte tala om , detta är ett perfekt ställe för barn att bygga koja under , träden ligger inte platt utan hänger i luften , finns ingen som kan säga varken BU eller BÄ vilken väg rotvältan tar , om den ger sig iväg
Är du på riktigt?
Rotvältor är skitfarliga, särskilt när de hänger på det här viset, de funkar som råttfällor! Rätt vad det är kan någon eller några grenar som de hänger i ge med sig, och något träd faller ner, något annat ställer sig upp igen, ett går av på mitten och rötterna faller då tillbaka, den som är i kojan du byggde under rotvältan är då mos.
 
  • Gilla
ilafudi och 3 till
  • Laddar…
R
Anna_H Anna_H skrev:
Är du på riktigt?
Mig du menar , det ar till Daniel 109 texten var för
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Bowser
Anna_H Anna_H skrev:
Är du på riktigt?
Rotvältor är skitfarliga, särskilt när de hänger på det här viset, de funkar som råttfällor! Rätt vad det är kan någon eller några grenar som de hänger i ge med sig, och något träd faller ner, något annat ställer sig upp igen, ett går av på mitten och rötterna faller då tillbaka, den som är i kojan du byggde under rotvältan är då mos.
Tror det va det han åsyftade.. inte att det är en perfekt lekplats för barn, utan att det är farligt just för att det är, enligt barns synsätt, en perfekt plats att bygga en koja på.
 
  • Gilla
Olivia0001 och 4 till
  • Laddar…
Rotvältor innehåller ofta stora stenar som släpper och rasar ner när vältan torkar.

Ring räddningstjänsten dom har motorsågar, och säg att det är en fara för lekande barn.
Samtidigt ring tidningen så dom får en story när brandkåren räddar barnens lekplats i skogen och förhindrar en möjlig olycka.
 
  • Gilla
  • Älska
U i CAR och 3 till
  • Laddar…
Bowser
  • Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, det är helt uppebart vilket håll den välter. Gör en uppskattning av tyngdpunkten finns i förhållande till ”leden”. Det blir ett väldigt tydligt resultat.
Övervägde rapportera detta inlägget då det riskerar framkalla fara för andra men svarar istället.

Träden kan knäckas/sprickas nära roten, och därefter är tyngdpunkten flyttad med resultatet att rotvältan tippar tillbaka.
Det har hänt vid flera tillfällen

Dessutom är tyngden av rotvältan dynamisk pga nederbörd och det kan också få vältan att tippa tillbaka.

Du har inte heller koll på om den ligger i spänn pga den fjädrat ner och kilat fast sig.

Man går aldrig under spräckta stammar eller rotvältor. Punkt.
 
  • Gilla
Mattias00 och 7 till
  • Laddar…
Bowser
Nu när jag läst lite mer.. så verkar Hempularens förslag angående Allmänfarlig Vårdslöshet vara den vägen att gå.
Ska nog kontakta dem igen och säga att jag kommer låta denna fråga prövas rättsligt om dem inte ids kontakta mig.
Känns ju lite tråkigt att belasta polisen med såna ärenden, men vad ska man annars göra?
Ta jag ner träden själv så begår ju jag brott!
Ramlar dem ner på en människa så är det ju redan försent!
Får hoppas att dem drar öronen åt sig när man nämner polis.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
harry73
Jag skulle inte ringa polisen men räddningstjänsten. Om räddningstjänsten inte fäller träden kan polisen var ett alternativ
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
R Rickard Ohlin skrev:
Övervägde rapportera detta inlägget då det riskerar framkalla fara för andra men svarar istället.

Träden kan knäckas/sprickas nära roten, och därefter är tyngdpunkten flyttad med resultatet att rotvältan tippar tillbaka.
Det har hänt vid flera tillfällen

Dessutom är tyngden av rotvältan dynamisk pga nederbörd och det kan också få vältan att tippa tillbaka.

Du har inte heller koll på om den ligger i spänn pga den fjädrat ner och kilat fast sig.

Man går aldrig under spräckta stammar eller rotvältor. Punkt.
Jag sa att det inte finns någon risk att trädet trillar tillbaka. Inte att det är ofarligt.
Samtidigt låter det extremt osannolikt att trädet skulle brytas när det ligger. Då blir det väldigt lite moment långt ner på stammen jämfört med när det blåste.

Men det är helt klart inte ofarligt när det ligger då där.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
harry73
Om trädet dör, alla löv/barr faller av och veden torkar samtidigt som rotklumpen är tung av rengnet, kan den välta tillbaka
 
  • Gilla
  • Haha
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
Bowser
harry73 harry73 skrev:
Jag skulle inte ringa polisen men räddningstjänsten. Om räddningstjänsten inte fäller träden kan polisen var ett alternativ
Gör räddningstjänsten sånt?
Tanken är ju inte att kontakta polisen i första hand utan bara meddela att man tänker ta kontakt med polis om jag inte får återkoppling.
 
  • Gilla
Olivia0001
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.