En liten bistickare angående min fråga om golvvärme.

Hur mycket skulle ni tycka att var rimligt för totalrenovering (material+arbete) av ett litet badrum, c:a 4,5 kvadrat? Jag är alltså intresserad av en ungefärlig total-kostnad, inklusive tvättställ, wc-stol och duschhörn, klinker på golv och kakel på väggarna. Vi nöjer oss med enkla produkter av normal bauhaus-klass :) Vill ha ett hum när hantverkarna börjar komma in med prisförslag :)
 
Man skulle kunna komma undan med 30 000 kr inkl. moms men tror snarare 40 000 kr
 
kakel och klinker typ 500/ kvm för standard utförande WC,Tvättställ för 6000 inkl arbete...Diverse rör arbete 2000. El 3000 inkl armatur typ 25000
 
Ok. Vi hade räknat c:a 25000, så det är väl i rätt trakter iallafall. Hänger ju en hel del på om man hittar rätt hantverkare kan jag tänka mig...
 
Mina priser är Stockholmspriser generellt är hantverkarna billigare utanför storstadsregionerna.

Sen finns det ju de som inte känner till moms ;)
 
Det är svårt att uppskatta då man inte vet vilka underarbeten som krävs. Golvvärme? Handdukstork? Beslag? Blandare? Modell på duschhörn? Var i Sverige är detta? Spotlights? osv

Jag är inne på Doffes linje angående pris.
(Baserar det på gissade kostnader på:
Klinker ca 500-900:-/m2 beroende på material och geografiskt läge mm, dvs ca 12000:-
Tvättställ + wc (3-7') ca 4000:- inkl blandare
Snickerier (2-10') 3'
Duschhörn inkl blandare (3-8'), ca 4'
Diverse rördragning + el, 1,5-2 dagar ca 8'
Diverse underarbete 5'
Golvvärme + spackling 4')

Med en hel del eget arbete, jagande av "rätt" priser, accepterande av att köpa billiga saker som kanske inte är precis det man vill ha mm så kan man nog komma ner mot 20-25'.

Min åsikt är i vilket fall att inte vara "dum-snål" och spara 3' på ett kakel som man tycker är mycket sämre, 1' på snickerier som inte är som man tänkt osv är någotr man ångrar senare. (Samtidigt är det få förunnat att kunna köpa allt precis som man vill ha det, men är Ni tveksamma - ta det Ni absolut vill ha.)
 
Finns väl inte nån som bygger badrum utan golvvärme o spotlights nuförtiden. Då räcker garanterat inte el posten på 3000.
 
Hemmakatten
Låter otroligt billigt med 25´ för ett badrum på 4,5 kvm (inte alls så litet, det finns många som är mindre) med material och arbete av våtrumscertifierad hantverkare. Jag tror inte på det. Men självklart är jag inte sämre än att jag kan ändra mig om någon här berättar att han/hon har fått ett nytt badrum för det priset. ::)

Vad ingen har nämnt är utrivning av gamla badrummet och underarbete. Om du inte gör det själv så kanske det behövs en rörmokare för utmontering av gamla toan, handfatet, duschen/badkaret o för att proppa igen rören. Och du kanske vill byta plats på toan o duschen. Då måste rören dras om.

Vad gör du förresten med VA. Om det är gammalt är det nog dax att bytas? Är det kakel o klinkers nu? Vad ligger under, trä eller betong? Bilning kanske behövs. Ven tar hand om resterna?? Resterna från vårt nyrenoverade badrum med bortbilat golv o väggar o porslin mm (toa o handfat gav vi bort) fyllde en 5 kubiks container med råge och vägde 4 ton eller så. Inget man kör bort själv med ett hyrsläp från Preem dirket. En container för blandat avfall är dyr att hyra. Det tar också tid att riva ut ett gammalt badrum o det kostar förstås i arbetstid.

Du behöver oxå en elektriker o kanske skall det dras ledningar till nya ställen om du vill flytta nån lampa eller sätta upp handdukstork eller lägga värmeslingor.

Muraren/plattläggaren tar ca 350:- + moms och även om det går ganska snabbt att sätta kakel på en slät vägg så är det en massa underarbete med fall tätskikt i ett par omgångar (plattsättaren måste åka fram o tillbaka) och alla fönster o dörrar innebär finlir o kapningar av plattor som tar tid.

Själv letade jag material o porslin o skåp länge. Inte någonstans såg jag en duschhörna o blandare för bara 4000:-. En vanlig duschblandare (svensk) kostar 1500-2000. En duschhörna i glas, billigaste, tunnaste glaset, på Bauhaus uppåt 4´. Köpte själv Ikeaskåp o handfat o det rinner iväg pengar också där. Och det kostar att få det uppsatt

Ledsen om jag låter pessimistisk, men realisten inom mig säger att badrum kostar mer än 25´.

Lycka till, o berätta gärna hur mkt det till slut landade på.
 
Håller också med Kattens ifrågasättande - mitt 4 kvm duschrum skulle gå på 47' och då innehöll offerten inga märkvärdigheter - dusch, toa & handfat, paxfläkt med givare i befintligt utrymme; inte ens badrumsskåp men elelementet skulle bytas ut mot en effektiv handduksvärmare samt vita standardkakelplattor och vita golvklinkers. Minsann ingen golvvärme. Offerten fick jag för två år sen'.
 
Det kan bli dyrt, om man inte vet vad som är bakom befintligt. Jag hittade fuktskada och brand(!)skada. Sen passade jag på att byta ut hela avloppstammen, och vattenstammen.

GE-Capital Bank hjälper gärna till ;)
 
Hemmakatten skrev:
Låter otroligt billigt med 25´ för ett badrum på 4,5 kvm (inte alls så litet, det finns många som är mindre) med material och arbete av våtrumscertifierad hantverkare. Jag tror inte på det. Men självklart är jag inte sämre än att jag kan ändra mig om någon här berättar att han/hon har fått ett nytt badrum för det priset. ::)
Jag har flera exempel:
1. Min gamla bostadsrättsföreing i Bromma hade en firma som fixade badrummet (ca4,5 m2 inkl ett fönster) för 10' inkl allt material (vita 15x15-plattor och enkla 10x20 på golv). Det förutsatte dock att man själv gjorde det grövsta underarbetet själv (de "finspacklade i erfordlig utsträckning"), vilket iofs i dessa fall inte var något större problem. Ta ut befintligt mtrl riva och spackla bör de flesta klara. I många fall fick man koppla in avstängare på vattnet för att fixa det men det tar man hjälp av föreningen för att fixa eftersom det även är i dess intresse att kunna stänga av enskilda badrum.
efter kakling sätts nytt porslin + snickerier (3-5'), nya blandare (1'5). Nya rör, inte en dags jobb (2') och lite nya armaturer inkl inkoppling (2'). Totalt hamnade många under 20' för budgetalternativet, men sedan kopplar man gärna in golvvärme (ca 4-5' inkl spackling och eldragning), byter upp sig i mtrl (kan bli hur dyrt som helst), sätter spottar osv. Detta var ca 3-4 år sedan, så man får säkert läga på ca 10%.

2. Hjälpte bekanta i Råneå (5 mil norr om Luleå). De tog en släpvagn och åkte till Finland och köpte allt material. Riktigt juste kakel och klinker + all massa, manchetter och remsor för 7'-8 inkl golvvärme och spackel. De ville ha en auktoriserad firma som gjorde jobbet, så efter avslutat underarbete hyrde de en kille på timtid, vilket kostade ca 4-5' inkl allt (vitt). Snickerier köpte de från sigro om jag minns rätt(?). Köpte samtidigt blandare, duschväggar och en del rördelar. Gick på ca 10' hemkört och klart. Sedan blev det hjälp en dryg dag av en rörkille och några timmar av en elektriker totalt ca 4' inl en belysningsarmatur. Totalt ca 25' och då var det inte "billigast möjliga" ang material.

3. Man gör plattsättningen själv.

Vad ingen har nämnt är utrivning av gamla badrummet och underarbete.  
Jag tog upp det ytligt ovan. ;) Kan som sagt vara den dyraste delen i badrummet och kan även vara "nästan gratis".

Själv letade jag material o porslin o skåp länge. Inte någonstans såg jag en duschhörna o blandare för bara 4000:-.

En vanlig duschblandare (svensk) kostar 1500-2000. En duschhörna i glas, billigaste, tunnaste glaset, på Bauhaus uppåt 4´. Köpte själv Ikeaskåp o handfat o det rinner iväg pengar också där. Och det kostar att få det uppsatt
Kolla Sigro. 1000:- för en FM Matsson duschblandare (sedan tillkommer själva munstycke och slang, men det går att få för några hundralappar). En Macro Semirund ligger på omkring 3' om jag minns rätt och en rak är ännu billigare. Själv skulle jag antingen gå upp på omkring 6-7' eller bara ha drapperi.

Annars upprepar jag det som jag sagt tidigare - det går att komma ner mot 25' med tur (och lite/inget underarbete), men troligare är nog 40' (och uppåt), men allt är rejäla gissningar eftersom man vet så lite om förutsättningarna. (Det var därför jag delade upp min uppskattning i delar för att det lättare skall kunna jämföras med de priser Ni får och dessutom är det lättare för folk på forumet att ha åsikter på delar än en enhet.)

yonna - Jag tycker det verkar vara en dyr offert. Fick du flera offerter?

Som sagt - följ gärna upp och meddela hur det går.

Lycka till!
 
yonna - Jag tycker det verkar vara en dyr offert. Fick du flera offerter?
Tog in 2-3 offerter från större entreprenörer i storstad; offerterna skilde sig marginellt från varandra.
 
Vid renovering av badrum i Brf (frivilligt för var och en) fick vi pris på 19.5´ i std utförande utan porslin etc. Så runt 30´med standardinredning borde gå att fixa tror jag.... Då ingick byte av brunn och nya rör & ventiler etc
 
Det blir juh en del samordningsvinster när man renoverar en brf:s badrum, tror inte man kan sätta likhetstecken efter dom priserna vid jämförelse med ett villa badrum.
 
yonna skrev:
Tog in 2-3 offerter från större entreprenörer i storstad; offerterna skilde sig marginellt från varandra.
Oj då. Tycker ändå det kändes dyrt. Hur länge höll de på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.