Aktivitetsbaserade arbetsplatser av den typen är bara dåligt utförande av en idé.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Aktivitetsbaserade arbetsplatser av den typen är bara dåligt utförande av en idé.
Jag håller med, sitter i tidvis i ett. Men, det ironiska i denna tråden är en stor anledning att de kom till är ju just att folk inte är på jobbet, man reser mycket, är hos kund, jobbar hemma. I de landskap jag varit i är jag rätt säker på att platsbesparingen är drivande för förändringen, man får helt plötsligt in 20 % fler anställda på samma yta. Så att jobba mer hemma (vilket jag är positiv till) kommer driva fram fler aktivitetsbaserade kontor. Varför betala för mer plats än den man nyttjar....
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Jag tänker att den aktivitetsbaserade arbetsplatsen i första hand bygger på att du jobbar där du är. För folk som reser mycket och har dödtid som de gärna vill använda till att jobba på ett vettigt sätt.

Detta krockar med större företag där 80-90% jobbar på samma plats och med ungefär samma saker från dag till dag. Då känns det oerhört fånigt att inte kunna boka upp sitt rum/plats/skrivbord för en månad eller två eller iallafall en vecka.
 
Om man gör samma sak med samma kollegor bör då det fungerande aktivitetsbaserade kontoret ge dessa en permanent plats bredvid varandra. Då är det aktivitetsbaserat. Allt annat är bara ett dåligt fungerande system, implementationen fungerar inte i så fall.
 
Jag jobbar på en aktivitetsbaserad arbetsplats. Det är fullständigt värdelöst, inte bara kan man råka stå utan (och jag menar utan, inte bara få en sämre) arbetsplats om man varit tvungen att lämna barn på skolan och därför kommer till jobbet 8:30. Dessutom får man ofta en arbetsplats där inte de programvaror man behöver för att utföra sitt arbete finns installerade på den aktuella datorn.
 
  • Gilla
Lane och 1 till
  • Laddar…
Sen har jag också känslan av att med aktivitsbaserade arbetsplatser har arbetsgivaren en tendens att öka antalet medarbetare ett bra tag innan man ökar antalet arbetsplatser. I det traditionella kontorslandskapet var man tvungen att skaffa en arbetsplats till varje ny person man anställde, vilket givetvis blev dyrare.
 
  • Gilla
Lane
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag jobbar på en aktivitetsbaserad arbetsplats. Det är fullständigt värdelöst, inte bara kan man råka stå utan (och jag menar utan, inte bara få en sämre) arbetsplats om man varit tvungen att lämna barn på skolan och därför kommer till jobbet 8:30. Dessutom får man ofta en arbetsplats där inte de programvaror man behöver för att utföra sitt arbete finns installerade på den aktuella datorn.
Rätt viktigt att alla har egen laptop om konceptet ska fungera överhuvudtaget. Det måste även finnas fungerande skärm, mus och dockningsstation på alla platser. Givetvis skrivarnät med kort/kod, så att utskriften styrs till den skrivare du går till, så att du inte måste veta vad skrivaren heter.
 
Fast då antar man som inredningsarkitekterna att en stol och en mus passar alla. Ergonomin glöms bort, jag kan inte ha vanlig mus (mushandled) och med den lösning för mus jag har har jag även ett utprovat tangentbord för att det ska vara bra ihop. Jag gillar inte att stå och arbeta och är därmed väldigt petig med stol, dessutom hjälpte en kompis som är ergonom mig ställa i skärmen, har man den på en viss höjd så ögonen är delvis slutna får man mindre problem med torra och trötta ögon och man känner faktiskt skillnad direkt! Ja jag sitter superbra på mitt jobb, på ett aktivitetsbaserat kontor faller ju sånt här lätt bort....
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Helt rätt, Lane. Själv sitter jag gärna i ett LITET landskap, det jag jobbar med kräver mycket kommunikation och det blir trist att bara kommunicera via telefon och tangentbord. Men ett stort landskap är väldigt tröttande, och att flytta runt varje dag passar mig INTE.
 
Själv sitter jag helst i eget rum. Fast det får man väl inte säga i det här j-la landet längre… :D
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Där jag jobbar anses mus och stol som personlig utrustning.
Hävdar fortfarande att grundidén är sund. Aktivitetsbaserad arbetsplats. Synd att ni avfärdar idén bara för att det sitter en idiot som försöker spara pengar samtidigt. Det ska ju öka produktiviteten, inte tvärt om. Men egentligen kanske det är bäst att jobba hemifrån då så är man kung över lokalen ;)
 
Jag har jobbat på ett ställe där man placerades utifrån vilket projekt man satt i, hade man tur satt man 50% av tiden i närheten av de man jobbade med. :rolleyes:
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men sånt utredes ju för ungefär 10 år sen eller så. Vad säger din chef när du frågar om möjligheten att jobba hemifrån ibland?

Du kan också läsa vad Arbetsgivarverket (för statliga arbetsgivare) skriver om distansarbete, här är ett exempel på deras sidor: [länk]
Hej Birgit!

Tackar för ditt svar, ja det verkar ju inte finnas några hinder för myndigheter att låta personalen arbeta hemifrån i allt större utsträckning. Tackar för informationen. Så om det jag antar att varje besparad konsumtion av fossilt bränse är bättre för miljön så vore det väl toppen om politikerna agerar än mer upmuntrande att vi jobbar hemifrån. Vad tror du om det?
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag förstår inte? Varför ska man behöva bevisa att en utebliven resa med fossilt bränsle drar mindre fossilt bränsle än en resa med fossilt bränsle? Och vad har husets uppvärmning med saken att göra? Det går ju åt ungefär lika mycket vare sig du är i huset eller inte, om vi pratar om normala arbetsveckor?

Att få folk att spara fossilt bränsle genom att minska anslagen till infrastruktur tror jag inte fungerar, tvärtom. Jag tror istället stenhårt på att i första hand minska de korta bilresorna genom att satsa mycket på att bygga ut infrastrukturen för cykel kraftigt.

Sedan kan man försöka att på olika sätt underlätta för folk att jobba hemifrån eller lokalt istället för att resa. Bredband och fiber är ju väl utbyggt redan och bättre blir det. Det som nu behöver satsas på isåfall är möjligheter att på ett billigt sätt jobba på olika lokala flexibla kontor istället för att resa. De kontorshotell som finns här och där är för dyra för många, och internetcaféerna är ärligt talat ingen bra kontorsmiljö att sitta mycket i. Kontorsvagnar på tågen kanske vore något?
Hej Anna, sorry om jag var otydlig med min text. Jag uppfattar det så här; ju mer fossilt bränsle vi konsumerar ju sämre för klimatet. Ju färre resor med fordon som går på fossilt bränsle borde ju då vara bra. (Undantag är om man då stannar hemma och hemmet/situationen konsumerar mer fossilt bränsle än om du åkte).

Dagens klimatrapport tyder ju på att det är ganska bråttom att dra ned på konsumtion av fossilt bränsle. Även om mitt förslag inte är hela lösningen tror jag det faktiskt kan bidra en del. Jag kan inte komma på så väldigt många andra saker som ger en win-win i alla fall. Så om politiker kan göra allt för att uppmuntra arbete hemifrån tror jag det är bra. Ett tråkigt sätt vore ju att minska anslagen till infrastruktur för att den vägen förmå människor att jobba hemifrån (för att slippa bilköer). Men istället för att bygga ut ringleder, motorvägar etc kanske man ska tänka annorlunda så de som verkligen måste använda dessa kan göra det.

Det finns ju t ex bara en nordpol, vad gör vi när den är borta? Jag tror inte en omställning kommer av sig själv (läs dialog arbetstagare/arbetsgivare). Undrar om det inte måste till något mer som t ex via politiken.
Mvh
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.