Jag renoverar badrummet o där var det plaströr till väggen o sen därifrån vidare under hallen gjutjärn o där tycker jag det ser ut riktigt dåligt eventuellt läcker det också. Kan jag få ersättning om jag måste byta det, förstår ju att materialet är avskrivet sen länge men får man ersättning för arbetet elr måste man stå för allt själv?
 
  • Gilla
Mehdi Askarizameydani
  • Laddar…
BirgitS
Jag har svårt att förstå riktigt vad du menar men om du misstänker en vattenskada ska du kontakta ditt försäkringsbolag som då skickar ut en besiktningsperson.
 
Det verkar läcka men det ligger ju i jorden så det har ju inte förstört något men jag måste ju riva upp golvet i hallen för att byta röret så då funderar jag om jag får ersättning för jobbet som snickare o rörmokare gör? Allt material är nog avskrivet så det blir inget men rivning o återställning av golv tar ju tid så det är det jag undrar om man får ersättning för elr måste man stå för jobbet också?
 
BirgitS
Ring ditt försäkringsbolag och fråga vad som gäller för det är lite svårt att veta villkoren för din försäkring. Men gjutjärnsrör som används till avlopp brukar väl ofta anses ha en teknisk livslängd på ung. 50 år.

Man kan anlita firmor som dels kan filma inne i avloppsrör och dels spola dem rena.
 
Försäkringen gäller för vattenskador. Och därmed tillhörande åtgärder. Om det inte ger ngn. skada så täcker inte försäkringen.

Vid vattenskador ersätts specifikt INTE det rör som läcker, och åtgärder för att byta det felande röret, utan bara följderna av att det läcker.

Sedan har man ofta ett moment i försäkringen som specifikt täcker skador på rör o installationer. Men det gäller då plötsliga oväntade skador, som att de fryser sönder, eller knäcks av en sättning i huset. Och med åldersavdrag, så äldre rör ger ingen ersättning.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Tack för svaren, var som jag trodde. Bara slanta upp då o inse att man betalar mycket mer än vad får i ersättning från försäkringar iaf dom flesta av oss ...
 
Staffans2000
Så när dina bildäck är utslitna, ringer du försäkringsbolaget -jag skall ha nya däck?
 
  • Haha
  • Gilla
swemake och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Så när dina bildäck är utslitna, ringer du försäkringsbolaget -jag skall ha nya däck?
Har inte försäkrat däcken elr bilen heller för den delen Misstänkte ju att det var som svaren jag fick men tänkte att när nåt utslitet gått sönder kanske man fått ersättning för jobbet att riva o bygga igen för hade det varit på övervåningen hade det ju blivit vattenskada iaf men nu har jag ju fått veta hur det fungerar.
 
S
P ptlf skrev:
Har inte försäkrat däcken elr bilen heller för den delen Misstänkte ju att det var som svaren jag fick men tänkte att när nåt utslitet gått sönder kanske man fått ersättning för jobbet att riva o bygga igen för hade det varit på övervåningen hade det ju blivit vattenskada iaf men nu har jag ju fått veta hur det fungerar.
Du hade en högst märklig tro på hur försäkringar fungerar. Självklart täcker dom inte renoveringar pga. Ålder. Det skulle bli rätt så kostsamt om försäkringsbolagen ska stå för allas renoveringar.

Sen är det ingen hemlighet att dom allra flesta betalar mer till försäkringsbolagen än vi får tillbaks, det är precis det det bygger på.
 
  • Gilla
andthe
  • Laddar…
Fast ibland täcker försäkringar rätt osannolika saker.Hade en kollega på 90 talet, hans 30 år gamla värmepanna pajade, började läcka. vanliga villaförsäkringen täckte 20%, fanns ett tak för åldersavskrivningen i hans försäkring.
 
S SueCia skrev:
Du hade en högst märklig tro på hur försäkringar fungerar. Självklart täcker dom inte renoveringar pga. Ålder. Det skulle bli rätt så kostsamt om försäkringsbolagen ska stå för allas renoveringar.

Sen är det ingen hemlighet att dom allra flesta betalar mer till försäkringsbolagen än vi får tillbaks, det är precis det det bygger på.
Nu trodde jag ju inte det om du läst noga elr så hade jag skrivit konstigt...
Hade ju inte tänkt få ersättning för någon renovering men upptäckt att jag måste riva upp ett golv utanför toan för att byta rör som läcker under trossbotten o det bör jag ju göra nu innan det blir mer skada elr eventuellt stopp, vet inte vad som sker till slut när det blivit hål.
Hade det varit på övervåningen hade det ju blivit vattenskada och då kanske jag fått nån ersättning för jobbet iaf, vad vet jag men har aldrig trott man får betalt för nåt som fungerar o är helt !
 
Men du har ju ingen "skada" i dagsläget, du har ett läckande avloppsrör under huset.
så det du gör nu är en förebyggande åtgärd och sådant täcker ju naturligtvis inte försäkringen.
Men hade det som du skriver varit på övervåningen, då har du ju fått en vatten"skada" och då går försäkringen in och hjälper dig. Men sen om du sett att du haft dåliga rör när du renoverat i närheten och inte gjort något åt dom, så kan f-bolagen dra ner på ersättningen vid en ev framtida skada, då du inte gjort det du kunnat för att förhindra att skadan ska ske.
Tyvärr kostar det att ha både hus och försäkringar, men vi har alltid fått hjälp av dom när det väl gäller. Både vid inbrott och vattenskada p,g,a läckande avloppsrör mellan våningsplanen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.