Jag bor i hyreslägenhet och vill göra något åt vårt fula kakel. Gärna något som är reversibelt ifall jag måste återställa när jag flyttar. Är det möjligt att dölja kaklet med en väggskiva för kök (sett på bauhaus) utan att borra hål i kaklet? Att borra i väggen är nog mer okej..
Jag ogillar kakeldekor då det sällan ser bra ut eller sitter särskilt bra länge. Att måla över kaklet är ett alternativ men tror att hyresvärden skulle säga nej om jag frågade.

Något som har förslag eller vet hur det funkar med väggskiva? :)
 
En väggskiva el stänkskydd funkar absolut. Har du överskåp så ställ skivan på bänken och fäst den mot vägg med en list i underkant av skåpet och en silikonsträng mot skivan/diskbänk.

Kan även "limma" den mot kalket med silikon ..
 
Härligt!
Kommer det bli ett mellanrum mellan skivan och väggen om kaklet sticker ut lite från väggen redan? Man kanske måste sätta dit någon form av trälist att skruva fast skivan i? Svårt att förklara haha..
 
H
Skulle fråga hyresvärden om du ska måla eller om hyresvärden vill byta.
 
Hyresvärden har inte för avsikt att byta eller fixa till något dessvärre :/ tänker att så länge jag kan återställa allt så borde denne inte gnälla. Men jag kan ju alltid fråga om målandet ändå...
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Lägg upp en bild så är det enklare att ge råd..
 
Jag hade nog fulat(?) och fäst en skiva med stark dubbelhäftande tejp mot befintligt kakel. Sedan silikonsträng åtminstone nedtill.
Alltihop på ett sätt så att det går att demontera utan spår i framtiden.

Överdriv inte med tejpen bara om du går på det här spåret. Den kan sitta som berget.
 
Det är inte ett alternativ att bara kakla om? Misstänker att hyresvärden inte har något emot det om du står för kostnaden. Hyresvärden kanske tom. kan delfinansiera?
 
Vi sitter i ungefär samma sits. Har funderat på typ stora glas- eller metallskivor. Var hittar man det?
 
Alloc kitchenwall är smidiga att sätta upp, men bör nog limmas ordentligt
 
  • Gilla
LjJ och 1 till
  • Laddar…
Jag har också tittat på diverse täckskivor, men de är ju så jädrans tjocka, sätter man dem på ett lager fix och kakel bygger det flera cm. Det blir apfult på "sidorna" om man nu har ett kök där kaklet ligger fritt utan kontakt med skåp eller bänk.

Optimalt hade varit nån sorts våttapet med struktur som är max 1 mm tunn. Då hade man kunnat spackla befintliga kakel och sen klistra upp och vips ser det ut och känns som en sån där våtrumsskiva.

/HLH
 
Alloc är 3mm plus lim så kanske 5mm totalt
 
Akrylglas eller glasskiva med motiv på insidan, kanske skulle fungera?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
A Arnesson skrev:
Det är inte ett alternativ att bara kakla om? Misstänker att hyresvärden inte har något emot det om du står för kostnaden. Hyresvärden kanske tom. kan delfinansiera?

Vill helst slippa riva ner och kakla om. Det är en hyresrätt och jag känner inte för att lägga allt för mycket tid och energi på det :p ska kolla närmare på väggskiva, annars blir det att måla! :)
 
A
LjJ LjJ skrev:
Vill helst slippa riva ner och kakla om. Det är en hyresrätt och jag känner inte för att lägga allt för mycket tid och energi på det :p ska kolla närmare på väggskiva, annars blir det att måla! :)
Du kan inte lägga en bildekor film? Nu är jag inte expert på detta men borde kunna bli snyggt (om det sitter), tunna och kan vara lättare att ta bort..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.