OXYD
B b50gud skrev:
byggreglerna är äldre än när frigolit började användas som isolering av plattor dessa kom till när man använde markskiva av stenull. frigolit är definitivt kapillärbrytande.
Ett flytande golv som du beskriver på en oisolerad platta är ej att rekomendera enligt de lärda. Isåfall skall man ha Platon matta under.
 
D Daniel 109 skrev:
Vilka byggregler syftar du på? Man bygger väl i allmänhet enligt materialleverantörens rekommendationer.
D Daniel 109 skrev:
Vilka byggregler syftar du på? Man bygger väl i allmänhet enligt materialleverantörens rekommendationer.
boverkets byggregler BBR reglerar hur man bygger. materialtillverkarens rekommendationer är rekommendationer.
 
  • Gilla
Axel75
  • Laddar…
Det närmaste jag hittar i BBR är 6:53 och 6.5322. Men den definierar definitivt inte hur det ska göras. Vad är det du syftar på?
 
B b50gud skrev:
om det var mitt hus skulle jag bryta bort träreglarna och lägga spårad frigolit (kapilärbrytande) och sedan lägga vattenburen golvvärme och sedan flytspackla eller spånskiva och golvgips innan klinker. nackdelen med elslinkor är att de inte lever i evig tid och inte går att byta utan att förstöra golvet som håller i 100 år. klinker utan golvvärme är iskallt att gå på.

Ska kolla upp detta! Tack för svar! Vattenburengolvvärme är det enda vi tänker oss, absolut inte elslingor när vi har bergvärme.
 
OXYD OXYD skrev:
Ett alternativ kanske är att gjuta med EPS, golvvärme sen klinkers.
Ja det har nån mer föreslagit tror ja, vet ej vad EPS är, ska kolla upp lite närmare! Tack för svar! Vi har iaf lite att bygga på om man ska ha samma höjd som golvet varit idag, dvs 7-8 cm.
 
B b50gud skrev:
byggreglerna är äldre än när frigolit började användas som isolering av plattor dessa kom till när man använde markskiva av stenull. frigolit är definitivt kapillärbrytande.
Tack för info! Vi har noll koll o tar tacksamt emot all info som finns för att vi ska få ett så problemfritt golv som möjligt.
 
OXYD OXYD skrev:
[länk]

Tackar! Ska kolla :)
 
Hur valde ni att göra med golvet till slut?
 
L LillaMarie skrev:
Hur valde ni att göra med golvet till slut?

Det ligger ett blankt stengolv, ingen golvvärme. Vi är faktiskt riktigt nöjda med valet. Trodde det skulle bli iskallt, men icke. Å dom som försökte påverka oss att inte ta stengolvet utan golvvärme har faktiskt ändrat åsikt. Det är inte varmt, men heller inte kallt. Vi har ett sovrum kvar nere som vi även kmr lägga detta stengolv i
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Jag satt i Samma sits och jag valde vanliga element för att inte få dom problem som du angav ... platta på mark direkt el bytte till vatten med berg .. väldigt behaglig och varmt .... gick från 33 tusen kw/h till 12.7t och från 16 ° till 22 ° .. wow
 
  • Gilla
gullefjuniz
  • Laddar…
Helt underbart :) Har ni också stengolv?
 
Träbjälklag och sutteräng .. betong nere
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Träbjälklag och sutteräng .. betong nere
Som vi Syfta mer om ni har stengolv/klinker lr parkett? Plastmatta? ☺️
 
På betongen nere Nålfilt som andas och ekparkett på markplan
 
  • Gilla
Aliljeblad och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.