Det var sannerligen märkligt. Det låter inte som en seriös firma som tar betalt för sånt? Det ska ju finnas standardverktyg i en snickares bil. Dessa ska du givetvis inte bli debiterade för. Ett normalt byggföretag köper ju in dessa grejor när firman föds och skulle något gå sönder på vägen köps ju detta in utan att debiteras någon speciell kund. Endast dyra specialverktyg som har använts som inte går att förutsätta ska finnas i en snickares verktygslåda.

Förbrukningsmateriel som spik, kapskivor etc kan ju anses skäligt att debitera kund för, men då ska givetvis överblivet materiel lämnas kvar.
 
Det finns ju lägen där även en maskin är motiverat att debitera. Jag anlitade en (bra) snickare. Det skulle blandannat tas lite hål i en vägg som tidigare varit yttervägg. Så någonstans mitt i väggen fanns det puts. Det var rena döden för tigersågsbladen, förbrukningsmaterial debiterades.

Så senare efter lunch meddelade han att jag just blivit lycklig ägare till en cirkelsåg. Han hade varit och köpt absolut billigast möjliga cirkelsåg, typ 250 kr. Med den sågade han upp hålen rakt igenom puts och allt. Klingan var givetvis inte vacker efter det. Men det blev billigare hål. Jag har senare använt den till annan "förstörande" sågning. har kapat Leca block med den. Så där blev en hel cirkelsåg förbrukningsmaterial, vilket jag tyckte var bra.
 
  • Gilla
CarVal och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.