M MagHam skrev:
Äldre hus som står på väggsula saknar ofta bra kapilärbrytande skikt under densamma.
Man kan dränera ihjäl sig, men eftersom man knappast gräver ur under, så kommer väggarna att fortsätta få fukt den vägen.
Är det bara putsad betonghålsten utan en massa organiskt material (i form av innerväggar av trä e dyl) så går det att leva med utan större bekymmer.
En avfuktare är en bra investering i äldre källare.

Ok. Dränerat med isodrän är det och sedan ligger det plattor och singel runt hela kåken.
Inneväggarna där nere är murverk, inget trä.
En avfuktare har vi, däremot drar väl dom till sig fukt? (Jag använder den till att torka tvätt). Fukthalten ligger på 30% där nere, om man nu kallar det fukthalt, snustorrluft. Å andra sidan har vi upptäckt att det inte finns några väggventiler mer än på badrummen och tvättstugan, pga självdrag, men vi har av en besiktningsman mfl blivit rådda att köpa väggventiler i samtliga rum, vilket vi nu har köpt o ska få hjälp med att sätta in och hoppas på bättre luft.
Nu idag har vi fått hem en ozonair generator som tagit bort all fuktlukt, tack gode...vilken apparat! Riktigt effektiv!
 
Cheesen Cheesen skrev:
Barna kan ramla när dom är sju år gamla med... Då hjälper ingen grind i världen.

Det var våran plattsättare som hade haft sin sexåriga dotters huvud i klinkergolvet. Han bilade upp hela nedervåningen efter det. Som plattsättare sätter man ju gärna lite mera exklusiva plattor, han har "pensionärsplattor" i sitt hus numera.

Vad menas med pensionärsplattor? Hehe
 
Stommen Stommen skrev:
Det finns klinker med linne struktur. Lite känsla av matta. Vi har detta. Sök på lea mako finns flera färger. Mycket minde halkiga.

Glatta klinker och lite vatten vet jag inte om jag skulle vilja ha även nu när barnen snart är tonåringar. Varit nära olyckor många gånger när vi varit runt medelhavet. Där alla golv är klinker.

Om du gör hela nedervåningen med golvvärme kommer du ha mycket värme som går ner i plattan. Har ni vatten buret system idag. Det är nog bäst. Blir dyrt med el.

Tänk på att detta tar takhöjd. Golvvärmeslang 16mm som flytspacklas in. Jag skulle valt min 3cm xps under helst 5-10 cm.
Med mekanisktventilerad platon underst.

Låta företag flytspackla och lägga om ni ska ha laserskurna plattor.

Jag sökte efter lea mako utan resultat. Har du länk?

Vattenburen golvvärme är isåf tanke iom att vi har bergvärme.

Vi kmr anlita folk att göra allt arbete förutom när vi ska bila ut ”ryggarna” som du kan se på bilden jag lagt in. Vi hade velat bila djupare för att få en isolerad platta, men vi känner att ska detta hinna bli klart före årsskiftet så kmr vi inte hinna. Herrn i huset är borta mån-fre så han kan bara lägga ner tid o kraft på helgerna.

Vi vill så görna få ett tydligt svar på om vi kan lägga in vattenburen golvvärme eller om vi gör bort oss? Å ist bör köra på stålreglar o trägolv? Så attans svårt...
Idag fick vi ett tips om att bila bort ”ryggarna”, för att sen lägga platon o folie därefter golvvärme o klinker, å detta utan framtida problem? Känns ju inte trovärdigt efter alla svar jag fått här. Å vi vill såklart göra rätt o riktigt!
 
En avfuktare ger torrare klimat där den placerats, men höjer fuktvandringen. D v s där så kan ske så ökar genompassagen av vatten genom murverk etc in till källaren.
På lång sikt har det säkert negativ inre inverkan på murverk. Det passerar ju med syre och syror som är bundet till vattnet.
Å andra sidan blir ju som sagt själva inomhusklimatet torrare och bättre under tiden avfuktaren körs.
 
M MagHam skrev:
En avfuktare ger torrare klimat där den placerats, men höjer fuktvandringen. D v s där så kan ske så ökar genompassagen av vatten genom murverk etc in till källaren.
På lång sikt har det säkert negativ inre inverkan på murverk. Det passerar ju med syre och syror som är bundet till vattnet.
Å andra sidan blir ju som sagt själva inomhusklimatet torrare och bättre under tiden avfuktaren körs.

Ok tack för info!
 
I min bostad Brf var det problem med fukt upp i betongplattan pga fukt underifrån från krypgrund med kontaminerad betong(skyhöga värden i betongprover bla N butanol, 2 etylhexanol mm)

Det åtgärdades i badrummet med att betongplattan först slipades ner en del sen penslades den med Florosil(Florosil T finns också) vilket är en ångspärr från Silanex sen lades en pvc matta och tapet (tarkodry wall och floor) från tarkett som fuktspärr o sen klinker på den. det är nu 5 år sen och än så länge verkar det fungera, återstår att se hur länge ? då Brf inte åtgärdat grundproblemet fukten från grunderna.

I resten av bostaden med samma problem lades ventilerat golv vilket fungerar bra, och möglet i väggarna ska förhoppningsvis efter åter en tur i miljödomstolen åtgärdas av Brf.
Tips, Läs på om ångspärr vilket ev kan vara något att först lägga på betongen om du vill ha en annan lösning än ventilerat golv eller bila bort och isolera.
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Cheesen
G gullefjuniz skrev:
Vad menas med pensionärsplattor? Hehe
Det är mindre oblanka matta plattor. Som plattsättare tyckte att "dom är jättefina, vi har satt dom i två ålderdomshem." fler fogar som man får med mindre plattor är också det en sorts halkskydd.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
G gullefjuniz skrev:
Jag sökte efter lea mako utan resultat. Har du länk?

Vattenburen golvvärme är isåf tanke iom att vi har bergvärme.

Vi kmr anlita folk att göra allt arbete förutom när vi ska bila ut ”ryggarna” som du kan se på bilden jag lagt in. Vi hade velat bila djupare för att få en isolerad platta, men vi känner att ska detta hinna bli klart före årsskiftet så kmr vi inte hinna. Herrn i huset är borta mån-fre så han kan bara lägga ner tid o kraft på helgerna.

Vi vill så görna få ett tydligt svar på om vi kan lägga in vattenburen golvvärme eller om vi gör bort oss? Å ist bör köra på stålreglar o trägolv? Så attans svårt...
Idag fick vi ett tips om att bila bort ”ryggarna”, för att sen lägga platon o folie därefter golvvärme o klinker, å detta utan framtida problem? Känns ju inte trovärdigt efter alla svar jag fått här. Å vi vill såklart göra rätt o riktigt!
http://www.ceramichelea.it/en/realizations-series/mako-en/

Importera via något kakel företag. Blir inte dyrt 500-600 kr/m2

Finns i grått i badrummet här.
http://www.casaincorso.se/casa-corso-design/besvarsgatan/
 
Är detta ett normalt sätt att bära upp en trapp på? Vi tyckte att d såg litte roligt ut i all elände.

Och är det nån som vet ett bättre sätt att bära upp en trapp på? Det lutar åt att vi ska ha klinker iaf.
 
  • Trasig plastöverdrag och rörigt byggavfall under en trappa med ett par skor i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappan ska ju stå direkt på klinkergolvet. Som ni nu inte har. Då måste den pallas upp på något sätt under tiden.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Trappan ska ju stå direkt på klinkergolvet. Som ni nu inte har. Då måste den pallas upp på något sätt under tiden.
Ja, att den ska stå på klinkern sen d förstår vi, annars skulle d bli fult. Men vilket sätt ska vi bära upp den på?
 
G gullefjuniz skrev:
Vi tänkte lägga golvvärme i hela nedre plan men enligt vårt försäkringsbolag så kmr det bli fukt i väggarna om vi gör det pga att vi har en oisolerad betongplatta. Stämmer detta? Var o varannan skaffar ju golvvärme idag, men är det bara vi som har oisolerad betongplatta? Knappast. Nån som har tips? Det kmr bli iskallt med bara klinker på så stor yta. Tack på förhand!
Har fått samma varning jag så jag ska låta bli och gå på vanliga element ... min info fick jag från en byggkille /besiktningman som bara fixar vattenskada åt försäkringsbolag
 
Det är nog olika beroende på olika förutsättningar. Vårt hus med oisolerad platta i tvättstugan la vi in klinker och elgolvvärme, ej tätskikt. Det fungerar bra då vi har torrt i marken runt huset. Om man är säker på det kommer ingen eller väldigt lite fukt krypande och med klinker kan ju en del fukt torka ut också.
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Har fått samma varning jag så jag ska låta bli och gå på vanliga element ... min info fick jag från en byggkille /besiktningman som bara fixar vattenskada åt försäkringsbolag

Ok. Men vart kan fukten ta sig? Om man har betongväggar? Kan betongen mögla? Inte hört nåt om.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är nog olika beroende på olika förutsättningar. Vårt hus med oisolerad platta i tvättstugan la vi in klinker och elgolvvärme, ej tätskikt. Det fungerar bra då vi har torrt i marken runt huset. Om man är säker på det kommer ingen eller väldigt lite fukt krypande och med klinker kan ju en del fukt torka ut också.

Ja, vår tomt är en lutande tomt, förutom på framsidan som är plan. Vi har mkt berg. Så allt regn rinner ju ner och förbi. Vet inte om det är bra lr dåligt. Däremot ska d grävas tujahäck runt gården som jag vet är otroligt törstiga, om det ger nån fördel, önsketänk kanske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.