Vi har idag en källartrappa med mycket korta steg som vi skulle vilja ändra. Utrymmet är begränsat. Trappstegen bör vara 250mm har jag förstått men hur höga ”kan” vi göra trappstegen?

Tack för all hjälp och nya tankar
 
I
På denna sida kan du fylla i alla mått och prova dig fram. Idealet är 250 som jag förstått det men det går bra ner till 200 tror jag det var.

https://www.blocklayer.com/stairs/
 
Har mätt lite nu.....
Helst vill vi inte behöva bära av bjälklag och skall trappen rymmas på längd 238cm höjd 218 som den är idag. Det är en stentrappa med korta, lutande steg. Är det ens rimligt att tro att det skulle kunna bli bättre om man gjorde om den?
 
Jag tycker inte att man kan peka ut ett idealiskt djupmått på en trappa. Ett sätt att komma fram till en välavvägd trappa är att använda trappformeln, 2xsteghöjden + stegdjupet bör bli 60-63 cm. Formeln är konstruerad så att steglängden för en vuxen är bra oavsett trappans lutning. Om stegdjupet är 25 cm bör steghöjden vara 17,5 - 19 cm. Ju högre steghöjden är i förhållande till stegdjupet desto brantare blir trappan. Vanligen utgår man från trappans totala höjd och räknar fram en möjlig steghöjd. Ibland kan man behöva förlänga trappan för att få rätt stegdjup.
 
Måste nog formulera om mig....

Utrymmet är begränsat då vi inte vill kapa bjälklagen. Kan trappan förbättras trots sin branta lutning? Jag tänker att också raka trappsteg som dessutom är i trä borde göra trappan behagligare?
 
Beskriv trappan idag. Hur många steg? Steghöjd och stegdjup? Annars är det svårt att komma med synpunkter.
 
Här ritade arkitekten. Vi vill dock helst inte ta bort befintligt bjälklag
 
  • Arkitektritning av förslag till ny trappa till källare med befintligt bjälklag bevarat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enda möjligheten att få en mindre brant trappa än idag, om du inte vill följa arkitektens ritning (som ju är korrekt mht trappformeln), är att svänga den. Det kräver antagligen också ett större hål i bjälklaget. Jag antar att ni slår i huvudet när ni går i trappan idag. Geometrin är som den är, den kan man inte trolla bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.