Har köpt en ikea ugn och häll, tänkte försöka någon billig elektriker som kan koppla in dom tycker det inte borde ta så lång tid att installera, samt kosta så mycket, vad tror ni det går på?

Som ni ser på bilden så går en sladd utan kontakt ut från ugnen, men från hällen kan jag inte se någon kontakt, det fanns bara en svart låda på baksidan, vet inte om det döljer sig någon sladd därunder eller om det är meningen att man ska koppla en egen sladd till den?

Den gamla ugnen satt med en stickkontakt i väggen som man ser på bilden, men jag antar att dom här två kan kopplas samman till detta uttag?

/Challe
 
  • Ikea-ugn och häll installerade i kök, sladd utan kontakt sticker ut från ugnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baksida av en kökshäll med en sladd och svart anslutningslåda, samt en stickkontakt på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spisuttag på vägg med sladdstump nära och fläckig vägg, vilket antyder behov av installation av köksutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ugnssladd utan kontakt sticker ut, redo för installation, otydlig installation av häll nämnd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
NICHOLAS J
  • Laddar…
Beror på om du måste dra ny matning då kan det springa iväg ...... kolla vad max effekt är på vardera grej först ... men jag tror det blir omdrag
 
O
Om kontakten på bilden är korrekt kopplad så är det inga problem att koppla in ugn och häll. Kontakten är en 3-faskontakt. Det elektrikern gör är att byta den mot en anslutningdosa och dra en kabel med två faser, nolla och jord till din spishäll och en kabel till din ugn med den tredje fasen, nolla och jord. Skulle jag som lekman göra det arbetet skulle det tag mig ungefär 15 minuter så det är inget komplicerat jobb. Men räkna med att du får betala för en hel timmes arbete samt framkörningsavgift.

Det som kan ställa till det för dig är om det saknas nolla i din spiskontakt. Det har aldrig varit tillåtet att strunta i den men det är tyvär väldigt vanligt. Av någon anledning är det något som elbranschen gjort ändå under många år och som betraktas om helt normalt. Det har fungerat i praktiken eftersom äldra spisar med inbyggd ugn vara rena 3-fasspisar och då inte behövde nollan. Om du bryter strömmen till uttaget, skruvar loss kåpan och tar en bild borde folk här på forumet kunna se om du har nollan inkopplad eller inte.

Schematisk illustration av en 3-faskontakt med markeringar för L1, L2, L3, N och PE samt ampere-beteckningar.
Nollan är hålet längst upp till vänster i kontakten. Är det ingen ledare ansluten där så behöver elektrikern dra en ny ledning från din elcentral. Beroende på hur långt det är till centralen, hur trångt det är i röret och om det finns några kopplingsdosor på vägen så kan det ta allt ifrån 15-20 minuter att dra i en ny tråd till en hel dag eller två om man har otur.

Edit: Markerat i fetstil. Det finns mycket riktigt inga hantverkare som debiterar 15 minuter på ett arbete, men det finns gott om åtgärder som bara tar 15 minuter att utföra. Ibland måste man, som Ulf Christersson brukar säga, "Hålla två tankar i huvudet samtidigt".
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ska svara föregående talare ..inget jobb tar 15 min ...
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
O
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Ska svara föregående talare ..inget jobb tar 15 min ...
Det är nästan så att jag skulle filma när jag byter ett perilexuttag mot en anslutningsdosa och kopplar in spis respektive ugn och lägga ut på YouTube. Den filmen skulle knappast bli längre än 15 minuter. Att arbetet sedan tar lite längre tid för att komma in i lägenheten, hälsa, prata, jobba, städa och ta sig därifrån är något helt annat. Att debitera för varje påbörjad timme trots att arbetet gick snabbare är också något helt annat.
 
  • Gilla
Stepside88 och 1 till
  • Laddar…
Tycker du inte körningen till arbetsplatsen är en del av jobbet Steamboy? Detta kan man ju, vilket även gjorts ett flertal gånger här, diskutera, är det bara effektiv arbetstid som räknas lär timkostnaden bli därefter sen behövs även reglerna för ROT tas hänsyn till.

Men om vi tar en kvart som du skriver till en timkostnad om exempelvis 600 blir arbetskostnaden 150. Netto kanske 85, gissar bara nu.

Blir svårt att gå runt på enstaka jobb då men om alla i fastigheten behöver få detta jobb utfört går det klart att räkna på annat vis.
 
  • Gilla
Matten och 2 till
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Tycker du inte körningen till arbetsplatsen är en del av jobbet Steamboy? Detta kan man ju, vilket även gjorts ett flertal gånger här, diskutera, är det bara effektiv arbetstid som räknas lär timkostnaden bli därefter sen behövs även reglerna för ROT tas hänsyn till.

Men om vi tar en kvart som du skriver till en timkostnad om exempelvis 600 blir arbetskostnaden 150. Netto kanske 85, gissar bara nu.

Blir svårt att gå runt på enstaka jobb då men om alla i fastigheten behöver få detta jobb utfört går det klart att räkna på annat vis.
Steamboy varken påstår eller räknar väl på något speciellt utan säger bara att från att han står framför uttaget med sin verktygslåda tills han är klar uppskattar han att det tar ca 15 minuter. Punkt.
 
  • Gilla
Oldfart och 2 till
  • Laddar…
N noupe skrev:
Steamboy varken påstår eller räknar väl på något speciellt utan säger bara att från att han står framför uttaget med sin verktygslåda tills han är klar uppskattar han att det tar ca 15 minuter. Punkt.
Vad jag kan utläsa så menar Steamboy att arbetet tar 15 minuter, min kommentar var mest ett förtydligande att restiden kan komma att läggas till som arbetstid, i princip. Har aldrig påstått att Steamboy haft fel, varken i denna tråd eller någonsin.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Vad jag kan utläsa så menar Steamboy att arbetet tar 15 minuter, min kommentar var mest ett förtydligande att restiden kan komma att läggas till som arbetstid, i princip. Har aldrig påstått att Steamboy haft fel, varken i denna tråd eller någonsin.
Jag förstår (y)
 
O Steamboy skrev:
Om kontakten på bilden är korrekt kopplad så är det inga problem att koppla in ugn och häll. Kontakten är en 3-faskontakt. Det elektrikern gör är att byta den mot en anslutningdosa och dra en kabel med två faser, nolla och jord till din spishäll och en kabel till din ugn med den tredje fasen, nolla och jord. Skulle jag som lekman göra det arbetet skulle det tag mig ungefär 15 minuter så det är inget komplicerat jobb. Men räkna med att du får betala för en hel timmes arbete samt framkörningsavgift.

Det som kan ställa till det för dig är om det saknas nolla i din spiskontakt. Det har aldrig varit tillåtet att strunta i den men det är tyvär väldigt vanligt. Av någon anledning är det något som elbranschen gjort ändå under många år och som betraktas om helt normalt. Det har fungerat i praktiken eftersom äldra spisar med inbyggd ugn vara rena 3-fasspisar och då inte behövde nollan. Om du bryter strömmen till uttaget, skruvar loss kåpan och tar en bild borde folk här på forumet kunna se om du har nollan inkopplad eller inte.

[bild]
Nollan är hålet längst upp till vänster i kontakten. Är det ingen ledare ansluten där så behöver elektrikern dra en ny ledning från din elcentral. Beroende på hur långt det är till centralen, hur trångt det är i röret och om det finns några kopplingsdosor på vägen så kan det ta allt ifrån 15-20 minuter att dra i en ny tråd till en hel dag eller två om man har otur.

Edit: Markerat i fetstil. Det finns mycket riktigt inga hantverkare som debiterar 15 minuter på ett arbete, men det finns gott om åtgärder som bara tar 15 minuter att utföra. Ibland måste man, som Ulf Christersson brukar säga, "Hålla två tankar i huvudet samtidigt".
Vill bara förtydliga ovanstående lite, genom att skruva av kåpan och titta kan man bekräfta en saknad neutralledare men är något anslutet där kan man egentligen bara bekräfta den genom mätning. Man mäter mellan samtliga anslutningar och ska få följande sex ungefärliga resultat:
400, 400, 400, 230, 230 (230, 230, 230, 230, ej nödvändiga mätningar) samt 0.

Sen håller jag med om fördelen att ansluta fast, det kan även finnas en annan filosofi som går ut på att innehavaren själv ska kunna koppla spis/häll, i detta fall krävs 2 perilex eller 1 perilex+1schuko eller det inte längre, enligt myndigheterna, rumsrena 1 perilex+1 norwesco.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Tack alla ska kolla uttaget, men är det någon som vet varför jag inte ser någon sladd till hällen?
 
Hällar brukar ofta levereras utan anslutningsledning. Troligen därför att man själv ska välja inkopplingsalternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.