hej på er.har beslutsångest gällande val av luft/vatten värmepump. Står mellan två offerten som båda är prismässigt snarlika

Nibe F2040-6 Eller Mitsubishi SW75

Huset ligger i Skåne och är på 125 m2 från 60-talet. (Inte toppisolerat) har bara bott här 1år och prel kommer vi landa på mellan 22 och 25-tusen kWh inkl hushållsel

Nibe scop kallt klimat 35g/55g: 3,7/3,0
Mitsubishi scop kallt klimat 3,2/2,65

Nibe är ca 2000kr billigare men just det spelar mindre roll när vi ändå är uppe på runt 95000kr efter rot. Det jag främst grunnar på är att om förstår det rätt är Nibe’n bara på 6kwh och Mitsubishi på 9kwh. Vad innebär denna skillnaden, kommer Nibe få gå ”hårdare” för att komma upp i angiven scop eller hur ska jag tolka det?

Nibe: https://www.nibe.se/sv-se/produkter/varmepumpar/luft--vattenvarmepumpar/NIBE-F2040-_-228

MB: https://www.polarpumpen.se/media/dokument/produktblad/mitsubishi-electric-ecodan-puhz-sw-yaa.pdf
 
Redigerat:
SW75 har högre kapacitet än F2040-6. Vid -15 grader ute ca 7 kW värme respektive ca 4 kW värme. Nu är det ju dock inte så ofta det är -15 grader i Skåne men skillnaden är tydlig. SW75 är en split-modell som har gas mellan inne- och utedelen med dess för- och nackdelar. F2040 har värmevatten som går genom utedelen.
 
J Josth skrev:
SW75 har högre kapacitet än F2040-6. Vid -15 grader ute ca 7 kW värme respektive ca 4 kW värme. Nu är det ju dock inte så ofta det är -15 grader i Skåne men skillnaden är tydlig. SW75 är en split-modell som har gas mellan inne- och utedelen med dess för- och nackdelar. F2040 har värmevatten som går genom utedelen.
Nä. Vanligtvis pendlar det väl runt nollan ner mot -10 periodvis. Fåtal gånger det kryper så lågt men så är väl acceptabelt att det blir rätt mkt tillsats då med elpatron. Split hade jag koll på men har ingen egentlig åsikt åt endera hållet. Funkar nog lika bra båda två. Får nog försöka få tag på installatören och säkerställa att Nibe’n räcker eller kolla priset för att gå upp till Nibe F2040 8 kW
 
Har inte mer att komma med än att jag beställt en sw75 och inväntar installation. Fått intrycket att det är en bra pump, plus för trefas anslutning och split. Vi har en del strömavbrott vintertid och vill inte att skiten fryser sönder.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
S swirve skrev:
Har inte mer att komma med än att jag beställt en sw75 och inväntar installation. Fått intrycket att det är en bra pump, plus för trefas anslutning och split. Vi har en del strömavbrott vintertid och vill inte att skiten fryser sönder.
Får jag lova att fråga vad du får betala för den?
 
Det är via polarpumpen och de har väl pris på sin sida, typ 90k efter rot tror jag. Får med markstativ och inne sensor på köpet, de har nån drive om man är med i villaägarna.
 
S swirve skrev:
Det är via polarpumpen och de har väl pris på sin sida, typ 90k efter rot tror jag. Får med markstativ och inne sensor på köpet, de har nån drive om man är med i villaägarna.
Yes. Har sett det. Lokala installatören har gett offert på 96 600 efter rot så funderar också på att köra via dom
 
Jag fick offert från lokal firma på 121 efter rot (utan innegivare) , brydde mig inte ens om att svara de.
Återstår att se om polarpumpen är bra, hittills har det dragit ut på tiden. 6v sen beställning och installationsfirman ska återkomma imorgon? (hoppas jag, man vet aldrig) och boka in tid.
 
Bosch compress 7000i AW är den du borde välja ;)
 
Fick uppdaterad offert nu med Nibe F2040-8. Drog iväg en del i pris, 105 000 efter rot. Egentligen för mkt men bättre förtroende för firman än de som offerterat Mitsubishin. Frågan är om man får jobbet gjort inom rimlig tid om jag beställer via mitsubishin via polarpumpen. Det skulle i så fall innebära en besparing på 15 000kr. Tyvärr läser man ju en del negativ kritik just gällande kommunikationsflödet polarpumpen - lokal installatör - kund
 
S swirve skrev:
Jag fick offert från lokal firma på 121 efter rot (utan innegivare) , brydde mig inte ens om att svara de.
Återstår att se om polarpumpen är bra, hittills har det dragit ut på tiden. 6v sen beställning och installationsfirman ska återkomma imorgon? (hoppas jag, man vet aldrig) och boka in tid.
Måste bara kolla, hörde installationsfirman av sig idag? Omdömena på nätet verksr vara bra men kritiken tycks gälla just ledtiderna och kommunikationen
 
Japp, faktiskt gjorde de det och bokade installation nästa vecka!
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Såg att en i kvarteret installerat mitsubishin. Jäklar vilken pjäs! Behöver stativet vara så pass högt? Rätt rejäl skillnad mot tex CTC’s mer låga men breda pumpar
Mitsubishi luftvärmepump installerad på högt stativ bredvid husvägg med mörkbrun panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fick hem min pump i fredags, rejäl pjäs! Jag tänker att stor pump, ger lägre varvtal och lägre ljud. Angående stativet så finns det väl lägre varianter, men är kanske bra ur kondens (och is) synpunkt att få upp pumpen. Jag har samma stativ som bilden, mitsubishis egna. Det jag tycker saknades var nån form av gummidämpare att ha mellan, men köpte ett par på swedol. Måste vara bättre än att pumpen står helt stumt.
Tyvärr blir installation förskjuten till nästa vecka.
 
Det är väl mest lamellpaketet som tar stor plats. Större är bättre kan man sammanfatta det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.