BiFuel BiFuel skrev:
Funderar på markduk. Visst borde det väl bli bäst att lägga sån från botten av diket och upp mot slänten innan jag fyller med makadam? Borde hålla lite rötter och sånt borta ett tag. Upp mot vägg blir det bara Platon. Måste den spikas eller kan man bara ställa den mot väggen och hoppas att trycket från makadamen håller den på plats?
Ja, markduk skämmer sig inte. Det förhindrar (eller iaf fördröjer) infiltration av finare fraktioner i din makadam.

Och enligt beskrivningen så skall den spikas. Jag har aldrig frångått denna (och ser inget skäl heller, så jobbigt är det inte att göra det), så jag vet inte vad som kan hända om man struntar i det. Men än det uppenbara; dvs att den kasar undan när du återfyller, och så får du gräva upp och göra om. Trist...
 
Jag ska köpa syll idag. Vilken dimension behöver man? Jag har en massa 45*95 liggande som jag tänkte ha till väggreglar men det kanske är lite klent? Tänkte nog ändå ha lite grövre syll för att kunna ha stadigare väggreglar.

Isolering ska det ju inte vara, så därför spelar det ingen roll, tänker enbart på stabilitet.

Hörnen, sätter man bara två väggreglar som ett L?
 
Fulkemisten
45x95 duger bra. Vill man kan man ju slå till på lika bred syll som muren så får man en hylla att ställa jox på, tjocklek på 45 räcker. Till reglar hade jag kört enkla och hörstolpen hade jag bara skruvat ihop två 45x95 (+ lim om man vill ha det riktigt stadigt), det duger definitivt när kortlingar för att spika panelen i kommer till. Särskilt som du har det liggande. Glöm inte syllpapp.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
45x95 duger bra. Vill man kan man ju slå till på lika bred syll som muren så får man en hylla att ställa jox på, tjocklek på 45 räcker. Till reglar hade jag kört enkla och hörstolpen hade jag bara skruvat ihop två 45x95 (+ lim om man vill ha det riktigt stadigt), det duger definitivt när kortlingar för att spika panelen i kommer till. Särskilt som du har det liggande. Glöm inte syllpapp.
Syllpapp har jag redan köpt :) Det blev 45*120 syll. När det gäller kortling för att spika panelen i, kan man jacka ut väggreglarna och fälla in den eller blir det försvagat då? Är det bättre att spika dem mellan väggreglarna?

Kanske sätter dem mellan väggreglarna, som i den här tråden:
https://www.byggahus.se/sites/default/files/friggebod_virkesdimensioner.jpg
 
BiFuel BiFuel skrev:
Syllpapp har jag redan köpt :) Det blev 45*120 syll. När det gäller kortling för att spika panelen i, kan man jacka ut väggreglarna och fälla in den eller blir det försvagat då? Är det bättre att spika dem mellan väggreglarna?

Kanske sätter dem mellan väggreglarna, som i den här tråden:
[länk]
Spika/skruva kortlingar emellan reglarna.
Vill du däremot ha ut panelen så sätt en bräda utanpå regelverket och sen panelen på.
 
  • Gilla
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Exakt, sätt kortlingarna mellan reglarna. Ingen urjackning tack! Ett problem som kan uppstå om man sätter en planka utanför reglarna som Pappa1986 säger är att spikarna troligtvis kommer att gå igenom plankan då man vill ha den tunn för att inte få ut panelen för mycket. Då får man böja ned spik och ha sig, annars är det också en bra idé.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Exakt, sätt kortlingarna mellan reglarna. Ingen urjackning tack! Ett problem som kan uppstå om man sätter en planka utanför reglarna som Pappa1986 säger är att spikarna troligtvis kommer att gå igenom plankan då man vill ha den tunn för att inte få ut panelen för mycket. Då får man böja ned spik och ha sig, annars är det också en bra idé.
Bör ju egentligen inte bli några spikar som går igenom. Sätt brädorna utanpå de stående reglarna. Bara och se till skarvarna/skarven kommer vid dessa reglar.
För det skulle vara liggande brädfodring väl? Spelar egentligen ingen roll, går ju räkna ut om man ha stående panel också
 
Fulkemisten
P Pappa1986 skrev:
Bör ju egentligen inte bli några spikar som går igenom. Sätt brädorna utanpå de stående reglarna. Bara och se till skarvarna/skarven kommer vid dessa reglar.
För det skulle vara liggande brädfodring väl? Spelar egentligen ingen roll, går ju räkna ut om man ha stående panel också
Aha. Du menar ju i syfte att få ut panelen. Bräda och kortling? Jag har tolkat det som stående panel. Det var det väl innan?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Aha. Du menar ju i syfte att få ut panelen. Bräda och kortling? Jag har tolkat det som stående panel. Det var det väl innan?
Om han vill få ut panelen så räcker det ju med en bräda. (Valfri storlek)
Kortlingarna är ju mellan reglarna.
 
Stående panel blir det. Varför vill man ha ut panelen? Blir det inte öppet mellan syll och panel då = motorväg in för möss mm?
 
BiFuel BiFuel skrev:
Stående panel blir det. Varför vill man ha ut panelen? Blir det inte öppet mellan syll och panel då = motorväg in för möss mm?
Det va mer att jag tänkte eftersom du skrev att du ev skulle jacka ur kortlingarna. Därför trodde jag att du ville ha ut panelen.
Och även om man vill ha luftspalt mm men det krävs ju inte här.
 
Fulkemisten
Nä. Skråskruva eller spika kortlingar från andra sidan av reglarna bara. Det är ganska korta panelbrädor va? Syll hammarband och kortlingar på halva höjden duger gott att spika stående panel i.
 
140 cm panelbrädor.
 
Fulkemisten
Jaja. Det blir ju CC700 mm. Det duger absolut.
 
Går långsamt framåt här hemma.

Nedgången vedbod med murket trä och sönderfallande betonggolv, innan renovering med makadam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär såg det ju ut i vedbodsdelen tidigare i somras.

Renoveringsarbete med verktyg och en nyligen uppsatt hörnstolpe i ett gammalt garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu börjar det se lite bättre ut.

Platonmatta installerad på grundmuren av vedboden med makadam och en skottkärra i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slammat och satt platon på utsidan. Har även lagt markduk och slang och börjat fylla med makadam men det tar sin tid att skotta för hand och köra i skottkärra upp för brant backe för att komma hit... 6 ton har jag köpt hem...

Uppbyggnad av vedbod med slammat och isolerat grundmur, stödstolpar och byggnadsmaterial utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har kommit lite längre än såhär. Jag har även satt hörnstolpen bakom mig. De stående reglarna lutar inte fullt så mycket som det ser ut på bilden :) Dock går de inte att få helt lodräta eftersom hela garaget är lite snett. De skulle behöva ut kanske 1 cm till utanför syllen om de skulle vara helt under den längsgående balken men det gick inte att få grundmuren längre åt det hållet. Bättre än innan i alla fall.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.