H Hammarfall skrev:
Lite OT:

Jag börjar nu en nyare begagnad bil med garanti kvar. Snart dags för service som jag vanligtvis gör själv. Antar att jag inte ens kan byta olja nu?
Samma läge här. Har aldrig haft en bil på erkstad för standard service tidigare, men nu är det garanti kvar och jag förhandlade in ”fri” service när jag köpte bilen. Jag vill dock byta olja oftare än Audi så jag kommer byta själv en extra gång och knipa käft om det tills garantin är passe eller jag säljer bilen,
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Samma läge här. Har aldrig haft en bil på erkstad för standard service tidigare, men nu är det garanti kvar och jag förhandlade in ”fri” service när jag köpte bilen. Jag vill dock byta olja oftare än Audi så jag kommer byta själv en extra gång och knipa käft om det tills garantin är passe eller jag säljer bilen,
Varför vill du byta olja oftare än vad Audi vill?
Har aldrig i modern tid hört talas om en motor som gått sönder pga. dålig olja.
 
Excel
Peter2400 Peter2400 skrev:
Varför vill du byta olja oftare än vad Audi vill?
Har aldrig i modern tid hört talas om en motor som gått sönder pga. dålig olja.
Det finns många exempel på det, har arbetat på volkswagen/audi, ett antal motorer har bytts på garanti med så kallade long life oljor.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Varför vill du byta olja oftare än vad Audi vill?
Har aldrig i modern tid hört talas om en motor som gått sönder pga. dålig olja.
För att jag föredrar att byta efter 12mån eller max 1500mil . Jag tror inte på ”longlife”.

Det kostar mig några få hundringar att göra byter själv så det är ett enkelt val.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Frågan är ju hur länge de räknar med att motorn håller med longlife-intervall. 20, 30 eller 40 tusen mil?
 
Ja det kommer bero på hur man kör. I verkligheten har vi ju sett att korta körcykler ställer till problem på en bråkdel av tiden.
 
Jag håller med MathiasS och Excel

En kompis som har arbetat på bilverkstad i 10 år brukar säga att då han öppnar motorn så ser han på lager och glidytor om ägaren har bytt olja tillräckligt ofta. Tillräckligt ofta är 10000-15000 km mellan oljebytena.
Han påstår att det är vanligt att se relativt nya bilar som mekaniskt är i mycket dåligt skick.

Såvitt jag förstår är orsakssambandet enkelt:
Det finns ett starkt kundtryck som vill ha bilar och oljor med längre bytesintervall eftersom oljebyten på verkstad kostar och många har slutat byta själva.
Det leder till att både biltillverkare och oljetillverkare tar till sina intervall för högt för att få kunder. Det är helt säkert bättre ekonomi för dem att byta några motorer på garanti och sedan få sälja massor av reservdelar än att förlora kunder då folk köper ett annat märke som lovar längre bytesintervall.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Samma läge här. Har aldrig haft en bil på erkstad för standard service tidigare, men nu är det garanti kvar och jag förhandlade in ”fri” service när jag köpte bilen. Jag vill dock byta olja oftare än Audi så jag kommer byta själv en extra gång och knipa käft om det tills garantin är passe eller jag säljer bilen,
Köp oljefiltret på märkesverkstaden så kommer de aldrig kunna se att du bytt olja själv.
 
A Andy78 skrev:
Köp oljefiltret på märkesverkstaden så kommer de aldrig kunna se att du bytt olja själv.
Exakt så....
 
Finns ingenting som förbjuder en ägare att byta olja och filter oftare än vad serviceschemat säger så länge du använder korrekta produkter. Har aldrig sett nån ackordmek stå och detaljstudera fabrikat på filter heller. De skiter fullständigt i den saken iallafall. Har man garanti på bilen så är det enda primära att serva den enligt plan och ha papper på det. (ifall det blir nåt)
 
Excel Excel skrev:
Det finns många exempel på det, har arbetat på volkswagen/audi, ett antal motorer har bytts på garanti med så kallade long life oljor.
Nu snackar du dynga. Om en motor har havererat på max 15 000 mil ( inte ens många som har garanti så länge) för att man ej har bytt olja innan 3000 mil service så är det knappast oljans fel!
Har aldrig bytt tidigare än 3000mil på en modernare bil, ALDRIG. Jag kör 4-5000 mil om året och mina bilar brukar jag byta vid 40 000 mil. Kör på Biltemas produkter nu utan konstigheter. Ibland en lite ”finare” olja om mekonomen har kampanj och det hamnar på samma eller lägre pris än biltema. Ibland köper jag från eBay.
Har nog haft bilar av de flesta tillverkare. Byt kamrem, multirem el. kolla kedja o spännande om sådan finns och byt vid 3000 mil så spar du många kronor. Finns ingen anledning att byta tidigare. Ingen.
 
Jag tror du får tänka dig lite andra körcykler än vad dina bilar har för att förstå problemet....
 
  • Gilla
tullemannen och 4 till
  • Laddar…
Spelar ingen roll. Havererar En motor innan 15 000mil eller tidigare för att du inte har bytt olja tidigare än 3000 mil så är det som sagt Inte oljans fel utan ett tillverkningsfel av just den motorn. En undermålig produkt.
 
Nä problemet ligger inte i det du nämner. Problemet med longlife oljor är att de är så förfinade och "uttänjda" att de mycket väl klarar 3000mil och kanske aningen över det men sen går nedbrytningen med raketfart. Hur blir det i praktiken? Jo det plingar till i bilen när det är x antal hundra mil kvar. Kunden noterar det och kör vidare, efter nå veckor bokar man service. Väntetid två månader. Man kör vidare och vips kanske man har kört 3500 mil istället och då har förfallet redan börjat i form av fastbrända nedbrutna oljor. dvs koks och det medför i längden problem. men som kanske inte märks förrän 20k mil och uppåt.
Idag är oljorna bättre än de var för 15-20 år sen då longlife började dyka upp. Då kanske oljan fungerade till 3000mil men inte över 3010 mil och det bidrog till att många motorer påverkades.
Jag är helt och fullo av den uppfattningen att man hade sluppit måååånga motorhaverier om man istället haft normala serviceintervaller och då hade man inte heller behövt trettielva olika specialoljor.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Välkommen till valfritt fik här i storstan......
Inte för att jag vet vilken storstadfu bor i, själv bor jag 11km utanför stockholm (i kommunen dock) och har haft min arbetsplats i city de senaste 13 åren. Jag har aldrig råkat ut för eller sett ett fik som tar 150 spänn för en kaffe+kaka.

Har du ett exempel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.