Jag bor i en lägenhet med ett rätt gammalt badrum. Jag tror att det har kommit in vatten under toaletten då golvet har råkat svämma över. Som ni ser är tätningen under toaletten inte så bra längre, den känns rätt sliten. Jag har lite frågor om detta.

1. Om det har kommit in vatten där under, finns det allvarlig risk för stor fuktskada då? Eller är det ändå tätskiktat under?

2. Om det är en fuktskada efter att det kommit in vatten, lär det fixa sig vid en eventuell renovering?

3. Är det bästa att göra bara att täta till det med silikon och hoppas på det bästa?
 
  • Sliten tätning vid basen av en vit toalett där en svart spricka syns, vilket kan tyda på potentiell vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten tätning och mögelspår vid toalettens bas på ett grått kakelgolv i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten och skadad tätning runt toalettens bas på ett badrumsgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en hyresrätt eller en bostadsrätt?

Finns det dusch eller badkar i rummet?
 
Bostadsrätt. Det finns dusch i badrummet.
 
Då ska det vara tätskikt under toaletten. Förmodligen är det ingen fara. Jag hade lagt en sträng silikon runt och sovit gott.
 
Jag blev väldigt glad av att läsa ditt svar. Det kändes som en tung sten föll från mina axlar! Jag har varit lite nojig kring sånt här med fuktskador på sistone.

Tusen tack!
 
BirgitS
G Gudolejika skrev:
Jag bor i en lägenhet med ett rätt gammalt badrum.
Hur gammalt är "rätt gammalt"?
Tätskikt håller ju inte i evighet.
 
Ärligt talat vet jag inte. Mitt badrum ser kanske ut att vara 25 år gammalt.
 
BirgitS
Då börjar det nog bli dags att planera att renovera det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då börjar det nog bli dags att planera att renovera det.
Kommer en vanlig badrumsrenovering då förmodligen att kunna ta hand om fuktskadan helt och hållet?
 
BirgitS
G Gudolejika skrev:
Kommer en vanlig badrumsrenovering då förmodligen att kunna ta hand om fuktskadan helt och hållet?
Nu vet vi ju inte om det är en fuktskada över huvud taget. Om det visar sig vara fukt i betongen (eller vad det nu är för något ner till grannen), så får du kontakta ditt försäkringsbolag och styrelsen, som sen kontaktar sitt försäkringsbolag, som får se om betongen måste torkas ur innan du kan fortsätta med din renovering.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu vet vi ju inte om det är en fuktskada över huvud taget. Om det visar sig vara fukt i betongen (eller vad det nu är för något ner till grannen), så får du kontakta ditt försäkringsbolag och styrelsen, som sen kontaktar sitt försäkringsbolag, som får se om betongen måste torkas ur innan du kan fortsätta med din renovering.
Aha, okej.

Sista frågan: Ifall så vore fallet, det vill säga att det skulle vara fukt där, upptäcker hantverkaren som renoverar badrummet det då?
 
G Gudolejika skrev:
Ifall så vore fallet, det vill säga att det skulle vara fukt där, upptäcker hantverkaren som renoverar badrummet det då?
Ja
 
  • Gilla
Gudolejika
  • Laddar…
Innan man bestämmer sig för att renovera ett badrum i en BRF kolla med föreningen angående stambyten..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.