Hej!

När NCC byggde vårt hus för ca 10 år sedan glömde de att tömma vätskan (glykos tror jag att det är men vet inte säkert) från golvvärmesystemet. Detta resulterade att efter säker 7 år började en roströdaktig vätska sippra ut från golvvärmeventilen. NCC fick stå för notan att korrigera detta och en firma kom och bytte ut till rätt vätska. När detta gjordes fick vi ingen information om vad vi skulle vara uppmärksamma på. När vi någon månad senare ska göra rent under tvättställ, tvätt och torktumlare upptäcker vi att det måste ha runnit vätska under. Men när vi försöker göra rent så sitter det som berg. Vi har nu försökt med alla olika medel utan att få bort det. Även om det sitter så det inte syns så mycket så är det så tråkigt för det ser ut som grå smuts. Finns det någon som vet vad man kan göra? Och vad det kan vara för medel som de använt? Försökte få hjälp av firman men där tog det stopp. Borde kanske stått på oss mer men tyvärr gjorde vi inte det. Vi har nu haft det så här i ca tre år. Och jag skulle vilja fixa till det.

Hoppas på svar. Stort tack å förhand! / Charlotta
 
Staffans2000
Jag förstår nästan ingenting.
Fyllde NCC golvvärmen med sockerlag! Synnerligen oortodoxt. Och nu sipprar det ut sirap på golvet från en ventil?
Några bilder kanske kan hjälpa.

Staffan
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
BirgitS
C Cludwigify skrev:
När vi någon månad senare ska göra rent under tvättställ, tvätt och torktumlare upptäcker vi att det måste ha runnit vätska under. Men när vi försöker göra rent så sitter det som berg. Vi har nu försökt med alla olika medel utan att få bort det. Även om det sitter så det inte syns så mycket så är det så tråkigt för det ser ut som grå smuts.
Hej och välkommen till forumet!

Kan det vara kalkavlagringar?
De blir väldigt hårda.
Hur långt tid hade det gått från gången innan de kollade på samma ställen?
 
Kan ha gått mellan 1-2 månader. Inte så ofta man drar fram tvättmaskinen.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag förstår nästan ingenting.
Fyllde NCC golvvärmen med sockerlag! Synnerligen oortodoxt. Och nu sipprar det ut sirap på golvet från en ventil?
Några bilder kanske kan hjälpa.

Staffan
Det var sprit, antar glykos som fyllts i för att systemet inte ska frysa medans de bygger. De missade att byta ut till vatten efter att systemet sats i drift och vi flyttat in. Tyvärr förstör spriten packningar mm därav läckaget som många drabbades av. Spriten har skapat avlagringar så det var aldelses orangefärgat. Men på golvet ser det lite annorlunda ut. Kan försöka ta en bild. Återkommer.
 
Det finns medel som används för att ta bort fogmassa som härdat på kakel/klinker. Det är i princip en syra som fräter bort fogmassan. Jag skulle prova med det. Det finns de som påstår att citronsyra (finns som "kryddpåse" i mataffären) skall fungera lika bra. Prova på någon liten yta först som inte syns.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag förstår nästan ingenting.
Fyllde NCC golvvärmen med sockerlag! Synnerligen oortodoxt. Och nu sipprar det ut sirap på golvet från en ventil?
Några bilder kanske kan hjälpa.

Staffan
 
  • Gammalt kakelgolv med synliga mögel och smuts i fogarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hempularen skrev:
Det finns medel som används för att ta bort fogmassa som härdat på kakel/klinker. Det är i princip en syra som fräter bort fogmassan. Jag skulle prova med det. Det finns de som påstår att citronsyra (finns som "kryddpåse" i mataffären) skall fungera lika bra. Prova på någon liten yta först som inte syns.
Tack för tips! Ska prova.
 
tommib
Du menar nog glykol. Det är en alkohol (tvåvärd) men inte det man brukar mena när man säger sprit. Säger man sprit brukar man mena etanol (eller metanol).

Angående märkena på golvet så har jag svårt att tro att glykol skulle kunna orsaka det där men i kombination med något kanske det kan göra det. Prova med ättika eller citronsyra samt i värsta fall ett rakblad.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
R
Ser mer ut som kalkavlagring som runnit , du säger bakom tvätmaskinen , inte tittat på flera månader ,
Det är inte den som läcker lite , då kan det bli vattendroppar som är från inkommande som innehåller kalk eller tvättmedel , det sistnämnda släpper med vatten och gnugg .
Kolla upp maskinen , kan vara en plåt på baksidan som går att ta bort och se in i maskinen , annars titta underst på bottenplåten , har det runnit så syns det säkert där
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Redigerat:
Ser ut som kalk-avlagring med rost! Jag röstar på att syra bort skiten. :D
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Tack alla för tips och råd. Det var nog kalkavlagring med rostfärgad beläggning. Syran och ett slitigt putsande gav resultat. Jätteglad :) tack igen!
 
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
C Cludwigify skrev:
en roströdaktig vätska
Om det är rost så kan du skaffa lite oxalsyra, lösa upp i liten mängd varmt vatten (får gärna vara en gröt).
Smeta på detta på det roströda.

Oxalsyra är en syra som dels löser upp järn och dels binder sig till järnet (rosten) så att den försvinner.

Skölj sedan rent med vatten.

/Claes
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.