- Hellre orenoverat än klantrenoverat.
- Ta dit nån duktig yrkesman/byggare med ålder och erfarenhet så du får goda råd och strunta i fejkbesiktare och deras protokoll.
- Låt renoveringen ta tid och var överens om det från början.

Stress förtar glädjen att få skapa nåt tillsammans och man kommer på så mycket under tiden som man inte tänker på från början innan man bott där. Livet börjar inte när renoveringen är klar, det pågår hela tiden och både livet och renoveringen måste få plats samtidigt. Därför är det inte katastrof att bo i ett byggprojekt förutsatt att grundbehoven (kök, toa, tvätt, plats att sitta ner med vänner) finns. Jag har erfarenhet från tre såna projekt....
 
  • Gilla
Madelenh och 1 till
  • Laddar…
!. Kryp upp på vinden och kolla noga runt alla takkanter, runt skorsten(arna), kolla under takutsprång och kolla sedan hela vindsgolvet.
Det får inte finnas spår av röta, fukt eller mögel. Använd både ögon och näsa! Om du hittar nämnvärda skador, leta upp ett annat hus!

2. Gör samma noggranna kontroll av röta, mögel, fukt och/eller sprickor i källaren, alt. grunden. Står huset på sand, lera eller berg?
Bra om det står på djup sand. Om det finns röta, sättningar eller sprickor i nämnvärd omfattning, kolla på andra hus!

Om taket alltid har varit tätt och grunden har varit torr och inte rört på sig, så har du sannolikt en bra början på ett byggprojekt.!

Kan fasad och fönster klara sig med målning, eller är det alltför ruttet?

Vatten: Varifrån och med godkänd kvalitet? Avlopp: Fungerande och varthän?

El: Räkna med att byta allt "nedströms" elcentralen. Skyddsjord fanns inte förr i tiden! Gamla ledningar är torra och ofta spruckna, amatörkopplade och musgnagda.

Värme?? Behöver nog göras om.

Har huset överlevt ända hit, så börjar det roliga: Ändlösa dagar med köksinredning, ev. flytt av väggar (kolla först om de är bärande!!), snickeri, färgskrapning, tapetsering och allt annat.

Planera arbetet: det är olidligt att bo i huset och samtidigt renovera kök och hygienutrymmen!

Hur händig är du (och alla du känner?). Är resten av familjen lika tänd(a) som du.

Och det blir alltid dyrare än vad man tror!

Lycka till!

Jag köpte själv ett hus från 1850 som renoverades 1960 och sedan 2012 - pågående. Finansieras löpande, dvs vi jobbar när vi har pengar tillgängliga.
 
  • Gilla
Madelenh och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Naturligtvis ska du låta besiktiga huset, att låta bli är riktigt dumt! Se till att den du anlitar har goda referenser. Sen finns det saker som el t ex, som inte brukar ingå i en besiktning, bara att ta in ngn som är kunnig. Ca 7-8000 kostar det.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Köpte ett hus för nästan 3 år sedan som var i det här skicket som du beskriver .
Har dränerat runt om, fanns fuktgenomslag på många ställen.
. Blästrat alla innerväggar i källaren och putsat upp nytt ytskikt.
Tagit bort och bytt alla rör för vatten å avlopp i huset och bytt ut till gatan. Med asbetssanering!
Bytt tak samt förlängt det på gavlarna samt tilläggsisolerat ytterväggen med ny panel runt om, nya 3 glas fönster och dörrar nya trappor till källare och entré.
Byggt ny kupa på övervåning med dusch och toa samt ett utrymme som ska bli bastu.
Gjort ny toa o dusch på entreplan båda är kaklade och med golvvärme.
Hela köket är nytt med all utrustning och skåp. Flera väggar är bort tagna eller förstärkta.
Lagt klinker i hela källaren samt byggt en toa där och tvättstuga med nya maskiner och skåp.

Det här har kostat oss ca 1,5 milj. Men som sagt tagit nästan 3 år o h mycket eget arbete!
Men det här varit en fantastiskt rolig resa, kan även säga att vi bodde inte i huset under tiden!!
 
  • Gilla
maximm och 1 till
  • Laddar…
L
Jag älskar Byggahus, när man kommer med en reflektion kring investering och arbete möts man av mothugg. Helt relevanta sådana men för människor utanför vår krets finns en rädsla för att renovera 24/7. På detta forumet hänger folk som handkrämer dräneringar osv så inspel som går utanför normen tror jag är bra.

Tycker fortfarande att en kalkyl skall göras. Visst det är spännande att renovera, men familj och vänner är också viktiga. Går investeringen ihop när man räknat vad som skall göras är det ett plus. Det avgör inte valet men många bortser från det ekonomiska när de börjar drömma.
 
  • Gilla
Madelenh
  • Laddar…
Va och kolla på huset en gång till och ihop med min pappa. Allt utanpå huser är fint, så som tak och läkt. Men förster är nog orginal och om inte byte görs så skall dom iallafall målas såläng. Är som sagt stenhus och med vitt tegel utanpå, som har sätts dit i efterhand. Då de finns en blid på huset när de bara va puts. Huset ligger som på en liten kulle så inget vatten på så vis stannar just runt huset. Avlopp och vatten är kommunalt men behöver byta alla rör och antagligen ända ut till vägen. Jag tror att de har varit samma familj som bott där hela tiden.
Finns en funkt fläck i källaren, den hamnar under entren och vid entrén finns en syren och rondedendrion (stavning) buske som antagligen har letat sig ner i grunden..
Samtidigt som.jag verkligen älskar läget är de inte dröm läget, vill egentligen ha större mark runt huset för tillgång till att ha djur oså i framtiden. Men ändå gillar jag de så mycket! Hm. Jag ser bara en så stor möjlighet att skapa hela huset som man vill! Men antagligen ser jag inte hela kostnaden när allt är gjort.. räknar ju på att de kostar minst 1 miljon för att renovera och budet på huset är just nu vad jag vet 660tusen så i slutändan blir de kanske inte lönsamt om man ska se de så att köpa de.. då jag inte skulle tror att man får så mycket tillbaks. Man samtidigt så känner jah att de kvittar. Då planen är att bo där och inte flytta på länge. Men man kanske ska se framåt ändå? Hm.
Killen är mindre taggad.. min pappa är taggad om jag kännar att jag klarar de , och de känner jag.
Men klart att de blir dumt när inte killen är taggad/sugen påt. Men vi har så olika smak så finns inte.. jag älskar köket tex ,han hater de och tycker de är snuskigt.
Älskar golven i huset, de man ser. På nedre plan är de matta på alla golv men man såg att de va smala brädor under.
 
Är inte din partner inställd att göra samma resa så får du nog leta ny partner eller nytt hus. Det blir väldigt tungt att driva ett sånt projekt själv utan stöd och med stor risk att relationen går isär. Även när båda är inställda på resan så kommer det i de flesta fall bli en prövning i relationen.

Sedan det här med kostnader. Vi har gjort som jag nämnt mycket på vårt hus och det närmar sig nu ca 300000 i kostnader. För många andra hade det kostat 1 miljon. Det går att renovera billigt genom kloka val och att göra mycket själv.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Om det är för litet jord är det litet dumt att köpa. Det mesta annat går att ordna på något vis men mera utrymme är svårt att få på en tomt inträngd mellan andra tomter.

Jag tror att ni behöver diskutera ihop er bättre. Det är ju inte bara ett hus det handlar om utan en livsstil. Vilken livsstil blir det om ni söker en som passar er båda?
Hurudant boende passar till det?

Om man inte kan hitta en livsstil som passar båda så kommer alltid den ena att känna sig otillfredsställd i sitt liv och så retar man upp sig på varandra och förhållandet är dömt att gå åt helvete.
 
  • Gilla
Madelenh
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det kan vara en fördel om nästan inget är gjort. Då finns det inte några konstiga renoveringar heller. Husen byggdes oftast rätt bra när de vare nya.
Jag vill varna lite för hus byggda på första halvan av 40-talet. Titta noga på allt som är gjort i betong. Det var kristider och ont om cement. Man blandade ofta i för mycket sparsten och för lite cement. Har man otur kan grundmurar mm vara spröda. Man märker det genom att hacka lite lätt i dem.

Fönstervirket däremot var ofta av bättre kvalitet än dagens.

Ovanstående är mina egna erfarenheter och gör inga anspråk på att vara generella sanningar.
 
  • Gilla
Madelenh
  • Laddar…
Fulkemisten
R rådmottagare skrev:
Jag vill varna lite för hus byggda på första halvan av 40-talet. Titta noga på allt som är gjort i betong. Det var kristider och ont om cement. Man blandade ofta i för mycket sparsten och för lite cement. Har man otur kan grundmurar mm vara spröda. Man märker det genom att hacka lite lätt i dem.

Fönstervirket däremot var ofta av bättre kvalitet än dagens.

Ovanstående är mina egna erfarenheter och gör inga anspråk på att vara generella sanningar.
Jo, men sådär kan det definitivt vara (men behöver inte), mindre cement och sedan i värsta fall i med stora stenar i betongen, kallades för att "procenta". I många hus från den tiden är dock källarväggarna murade med betonghålsten, de brukar vara ok.
 
  • Gilla
Madelenh
  • Laddar…
"Krigsbetong" är ett begrepp, det var som sagt vanligt första halvan av 40-talet att man drygade ut betongen pga brist på cement. Den riktigt hårda och ondsinta betongen gick till Försvarets byggen.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jo, men sådär kan det definitivt vara (men behöver inte), mindre cement och sedan i värsta fall i med stora stenar i betongen, kallades för att "procenta". I många hus från den tiden är dock källarväggarna murade med betonghålsten, de brukar vara ok.
Har inte hängt med i hela tråden så jag ber om ursäkt om jag skriver om något som redan avhandlats. Men jag renoverade ett hus byggt 1944 för drygt 25 år sedan. Bla så dränerade jag om, bilade och gjöt om källargolven med markisolering och vattenburen golvvärme, bytte alla gjutjärnsrör samt allt annat i form av fasad, badrum och kök. Tilläggsisolerade, installerade ventilationsvärmeväxlare etc etc. Betonghålstenen i det huset var bitvis tyvärr bara smulor i källarväggarna. Inte så kul att fixa just den biten. Jag tyckte annars i allmänhet att det var kul och lärorikt och gjorde det mesta själv. Men jag gör aldrig om det och det lönade sig inte ekonomiskt.

Om TS pojkvän inte är samma typ av entusiastisk självplågare som jag var vill jag starkt rekommendera att ni väljer ett färdigrenoverat hus. Bättre för såväl plånbok som förhållande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Madelenh
  • Laddar…
R rådmottagare skrev:
Har inte hängt med i hela tråden så jag ber om ursäkt om jag skriver om något som redan avhandlats. Men jag renoverade ett hus byggt 1944 för drygt 25 år sedan. Bla så dränerade jag om, bilade och gjöt om källargolven med markisolering och vattenburen golvvärme, bytte alla gjutjärnsrör samt allt annat i form av fasad, badrum och kök. Tilläggsisolerade, installerade ventilationsvärmeväxlare etc etc. Betonghålstenen i det huset var bitvis tyvärr bara smulor i källarväggarna. Inte så kul att fixa just den biten. Jag tyckte annars i allmänhet att det var kul och lärorikt och gjorde det mesta själv. Men jag gör aldrig om det och det lönade sig inte ekonomiskt.

Om TS pojkvän inte är samma typ av entusiastisk självplågare som jag var vill jag starkt rekommendera att ni väljer ett färdigrenoverat hus. Bättre för såväl plånbok som förhållande.

Jag vill ju så gärna göra ett hus till sitt eget liksom. Och som mäklaren sa, om ni köper ett hus för de dubbla och sen ändå inte gillar köket och planerar att byta de så har ni ju betalat för köket dubbla gånger..

Men ja, min kille tror inte på att vi kan renovera ett hus pga att vi inte har nån erfarenhet/inget vi gjort tidigare. Och mitt försvar på den är ju för att vi aldrig sätt oss in i att göra nått sånt.
Men kanske bättre att satsa på ett mer renoverat hus ändå.. om man hittar nått i vår blandade smak. (Han gillar enkelt och nytt. Och jag gillar mer gammla stuket på golv och kök osv. Så som 40-50 tal, vilket som blir svårare och svårare att hitta. )
 
Hej!
Vill inte sänka humöret för er totalt. Allt går om man vill och har tid. Men det är slitsamt. Och lätt att tappa sugen när man bott mitt i infernot ett tag. Om ni båda jobbar heltid blir det kvällar/helger som ni ska renovera på. På måndagen väntar sen ordinarie jobbet. Det blir dåligt med tid för återhämtning och lätt att man råkar i gräl för att man är trött och sliten. Jag tror att många ser tillbaka på renoveringstiden med fasa. Något man aldrig vill göra om.

Samtidigt: går man in i det helhjärtat, med öppna ögon och med realistiska kalkyler avseende tid och kostnad, kan det mycket väl bli lyckat. Det är ändå lite av en chansning. Går det så går det. Med ett färdigrenoverat hus slipper man chansningen.

Om du tänker efter vilka av 40-50-talsdetaljerna som är viktigast för dig: tror du det skulle vara möjligt att stajla ett hus i gott skick så att det uppfyller dina önskemål om gammal stil? Lägga trägolv med rätt stuk är ju lätt gjort, tex.

Önskar er lycka till, oavsett vad ni fastnar för.
 
  • Gilla
Madelenh
  • Laddar…
Det känns som ni skulle kanske landa nånstans mer i mitten, ett hus där man kanske bara behöver renovera ytskikt och sätta sin prägel. Ett hus med totalt renoveringsbehov är en utmaning även för den väldigt händige.
Det finns ju egentligen ingen "personlig" touch man kan lägga när man gör om elen, dränerar eller byter vvs. (även om undantag säkert finns ;))
 
  • Gilla
Madelenh och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.