Golvbrunnen i vårt badrum från -63 har rostat sönder och behöver bytas. Huset har betongbjälklag och alla avlopp är ingjutna.

Badrummet är i övrigt i ganska bra skick och vi vill gärna behålla karaktären utan att ställa oss och göra ett helt nytt badrum. Vi har inga problem med bristen på tätskikt då organiska material saknas i väggar och golv.

Golvbrunnen sitter till hälften under det inmurade badkaret.
Är det över huvud taget möjligt att byta enbart golvbrunnen med lite finess? Hur långt brukar det vara nödvändigt att bila för att komma åt anslutningen?

Finns andra alternativ? Jag har fått en offert på remaljering, eller plastning som det eg verkar vara. Det finns ett antal trådar i ämnet men de flesta svar verkar skrivna av tyckare som aldrig sett den typen av åtgärd i verkligheten. Frånvaron av positiva kommentarer kan förstås betyda något det också. Men sett till kostnaden kan det ju vara ett tänkbart alternativ om det håller i fem-sju år utan problem tänker jag.

Håller tummarna för kloka svar! 😀
 
Jag skulle nog påstå att det är omöjligt att byta golvbrunnen utan att riva bort badkaret. Ska man bila bort brunnen så måste man komma åt den runt om och det går ju inte när badkaret står i vägen.
 
O
Eftersom du inte vill riva badrummet. Så tror jag på att försöka laga golvbrunnen. När vi i den förening jag bodde i relianade stammarna så vet jag att de samtidigt fixade till golvbrunnarna. Så tekniken finns. Men hur bra de företagen är som säljer enbart den tjänsten är det vet jag inte... Beror nog mycket på vad de använder för material...
 
B boibeckasinen skrev:
Golvbrunnen i vårt badrum från -63 har rostat sönder och behöver bytas. Huset har betongbjälklag och alla avlopp är ingjutna.

Badrummet är i övrigt i ganska bra skick och vi vill gärna behålla karaktären utan att ställa oss och göra ett helt nytt badrum. Vi har inga problem med bristen på tätskikt då organiska material saknas i väggar och golv.

Golvbrunnen sitter till hälften under det inmurade badkaret.
Är det över huvud taget möjligt att byta enbart golvbrunnen med lite finess? Hur långt brukar det vara nödvändigt att bila för att komma åt anslutningen?

Finns andra alternativ? Jag har fått en offert på remaljering, eller plastning som det eg verkar vara. Det finns ett antal trådar i ämnet men de flesta svar verkar skrivna av tyckare som aldrig sett den typen av åtgärd i verkligheten. Frånvaron av positiva kommentarer kan förstås betyda något det också. Men sett till kostnaden kan det ju vara ett tänkbart alternativ om det håller i fem-sju år utan problem tänker jag.

Håller tummarna för kloka svar! 😀
Har verkligen golvbrunnen rostat igenom? Vi bor i ett hus från 62 med betonggolv och brunnarna ser hemska ut men det är väldigt tjockt material enligt gamla rörläggare.
Vi skulle snygga till tvättstugan och byta golv men då krävde golvläggaren att brunnen skulle bytas, varför vet jag inte men priset skulle då bli x 3.
Jag tillkallade då en remaljerare som kontrollerade brunnen och lade på något svart som hårdnade, på det fick vi 15 års garanti. "Håller i hundra år", sa utföraren om brunnen. Sedan la jag klinker själv eftersom jag ville slippa tjafs. Är som nytt efter fem år trots mycket slabbande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.