Hej! Jag har tänkt att vinterförvara en bil på annan ort och skulle därför behöva en billig larm- och kameralösning runt 1500-2000 kr. Troligtvis blir det så att jag hyr ett garage. Jag har googlat runt en del och märker snabbt att det finns en uppsjö med larm och kameror. Jag tror inte att jag behöver koppla upp detta mot Verisure eller liknande då kostnaderna troligtvis drar iväg då!


Jag kanske har orimliga önskemål för kostnaden jag tänker mig, men tänker mig att jag vill ha en sensor som vid tillfället den bryts startar inspelning på kameran och drar igång en siren! Övriga tankar är att det bör vara smidigt med en IP-kamera (med mörkerseende) som lagrar materialet direkt i molnet så ingen hårddisk kan tas sönder, en annan tanke är att jag gärna kan stänga av larmet med min smartphone och även starta kameran om så önskas. Eventuellt vore det bra att kunna koppla på brandlarm & termometer till samma system som kan övervakas via smartphone, men detta är mer nice to have och utanför budgeten!


Ni som har erfarenhet kanske har koll på om det jag önskar över huvud taget är rimligt att få till den prislappen, tipsa gärna om båda hårdvara och mjukvara. Jag kanske missat att tänka på något då detta är ett helt nytt område för mig, hojta gärna isåfall! Alla tips & hjälp uppskattas enormt!
 
Redigerat:
tommib
Välkommen till forumet!

Nu har jag inte jättebra koll på produkterna just på den marknaden men att tro att du ska få ett vettigt larm samt kamera som kan sitta i en carport för de pengarna är optimistiskt.

Till att börja med, vad menar du med en carport? För mig är det en åtminstone delvis öppen konstruktion som kommer vara väldigt svår att larmskydda.

Har du tillgång till el och nätverk i carporten? Om du inte har det blir det väldigt mycket krångligare. Ja, man kan köra över mobilnät men det blir dyrare och krångligare.

Vilken möjlighet har du att göra åverkan i carporten? Får du göra hål eller på annat sätt fästa saker eller måste systemet stå fritt?

Räkna med att bara en bra kamera kostar ca 2kkr.
 
Tack för svar! Det är jag som vilseleder, menade inte carport utan garage! Varit många svängar med det där också nu med allt från vinterförvaringsutrymme till carport på landet och slutligen garage! Men det landar troligtvis på ett garage som det ser ut nu!

Har ännu inte kollat på garaget men el är en förutsättning, däremot misstänker jag att nätverk behöver bli någon 4G lösning. Har en 4G router sen tidigare, men på moderna kameror kanske det går att ha sim-kort direkt i kameran?

Om budgeten är för liten så skulle jag kunna tänka mig att slopa siren och sensor mot garageporten för att endast köra en IP-kamera med rörelsedetektor som börjar strömma direkt till molnet/FTP vid rörelse! Siren är ju mest i avskräckande syfte, och vet inte hur mycket de verkligen hjälper, hört historier där tjuvarna coollungt ta loss sirenen och slår sönder den på två blanka!
 
tommib
I så fall kan du kolla på t.ex. en åtelkamera som gör just det. Den skickar bilder via mobilnätet vid rörelse.
 
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Kolla på denna,
[länk]
Känns definitivt intressant, ska kolla vidare på den modellen! Verkar dock vara bilder som skickas via MMS men kanske är så pass många FPS att det funkar ändå! Men optimalt känns som en video som skickar bilder till en FTP nästan så man kan ta fler bilder under längre period! Tack för tipset!

tommib tommib skrev:
I så fall kan du kolla på t.ex. en åtelkamera som gör just det. Den skickar bilder via mobilnätet vid rörelse.
Absolut, verkar vara lite åt det hållet den Erik rekommenderar! I regel används åtelkameror för jakt verkar det som, men kanske finns varianter anpassade för inomhusbruk utan batteridrift och dyl! Ska som sagt undersöka vidare! Tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.