Hej
Har idag en kåk från 1954 där jag inom snar framtid skall lägga in klinker på golvet.
Golvet är idag målat och på några ställen har golvet börjat flagna (tyder på markfukt).
Hur preparerar jag golvet? slipar ned det med en nagelfil eller  ;D ??? tacksam för råd
 
ppalm skrev:
Hur preparerar jag golvet? slipar ned det med en nagelfil eller  ;D ???
::) Låt frugan behålla sin nagelfil. ;D
Skrapa bort lös färg och lägg sedan på en lämplig primer. ;)
 
Målartvätt, skölj av noga ved vatten, slipa lite på färgen med sandpapper sen fäster det fint. Ta också en funderare på om du behöver flytspackla, mina källargolv från -55 va inte sådär jätteraka och det blev till att handjobba ganska mycket med klinkerfixet för att få det riktigt rakt och fint.
//Pappa Jesper
 
happ
klinkra på färgen alltså :-/
men tänk om färgen lossnar på fler ställen efter man har lagt klinke.

Tanken med klinkret var att jag oxo fick ett golv som andades hela vägen. vilket skulle innebära att färgen om den länas kvar fungerar som ett spärrskikt som stoppar fukten i plattan ju. inte bra :-/.
Tror nog på helslipa golvet ändå
 
Okej, såg nu att du skrev att det hade flagnat. Hos mig var färgen mest bortsliten där folk hade gått under 50års tid och satt fast fint inne vid kanterna. Det kanske kan vara så att det är bättringsmålat nån gång under årens lopp utan att vara rengjort riktigt och därför flagnar. Men slipa du bort all färg, det blir garanterat inte sämre.
 
Vilken sorts maskin rekommederar ni för att slipa ett målat betonggolv eller betongvägg??
 
Vi hyrde en festool betongfräs. Funkade prima.
nina_slipar_golv.jpg

slipmaskin.jpg

robert_slipar_golv.jpg
 
Det där såg då extremt roligt ut ;D
Fler sådana verktyg till folket!
 
Färgen fick vi inte bort till 100% - den gången. Syftet var att få ner gjutskarvarna efter omgjutning av betongen. Men det var ju rätt kul att köra maskinen så vi gick över fägen också.

Sen gick vi en repa över väggarna för att få bort kalkputsen - och alla lager plastfärg. Det gick sååå mycket fortare än färgskrapor och huggmejsel.

 
Fasting, var hyrde du betongfräsen?
 
Ehm... lånade den. Fast den kom från Cramo.
 
tror ni det kan gå med en sådandär Slipskiva diamant, ventilerad som finns i jula katalogen. skall sättas på vinkelslipen ?? fanns ingen bild på Jula.se
 
Det går jättefint med en sådan "slipkopp", men du får räkna med att det dammar rejält. Använde en sån för att slipa rent en kvadratmeter i tvättstugan. Hade sikt på 50cm och det fick lägga sig i över ett dygn innan jag kunde sopa ihop och städa upp. Samt att det drog upp ett fint damm i hela huset...
 
Redigerat:
Slipade du utan dammsugare? :eek:
 
Typ... :) Hade bara en vanlig Jula-vinkelslip...och en vanlig hushållsdammsugare... som jag inte ville ta död på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.