Säljaren sanerade vinden i somras från svartmögel innan vi köpte huset och strax efter har det varit relativt torrt uppe på vinden men var uppe häromdagen och märkte att det var tokblött. Virket var blött och det var vatten på gångplanket. Det var blött en bra väg in, egentligen längs hela längan (ena sidan, icke-solsidan) så det är nog inte regn som blåst in (två små gavelventiler på vardera sida). Inte vattenpölsblött men rejält fuktigt - 50%-i-virket-fuktigt uppmätt med en kalibrerad mätare (tror jag rätt om jag tror att det är högt?).

Har nu sedan ett par dagar tillbaka installerat ett par luftfuktighet/temp/lufttrycksmätare runt om i huset som tickar på och sparar mätvärdena centralt - vind och våningen under bl.a.
Jag undrar nu hur jag ska tolka dessa värden och vad jag ska hålla utkik efter.
Har en graf ex. med utomhus temp. och RF, vind temp. och RF. samt temp och RF i våningen under.

Bifogar en bild på hur det ser ut idag - vad jag kan läsa ut är att vind och utomhus temp/RF verkar korrelera, är ex. det ok? Samt att luftfuktigheten på vind från varje natt till förmiddag är över 70% - det kan väl inte vara bra? Eller är det liksom "mja... det beror på..." - vilka andra faktorer isf?

Nu är det bara två dagars data i grafen men tanken är ju att den ska samla ett tag (kontinuerligt framöver helt enkelt), vad skulle ni säga är bra aspekter att mäta? Mängd regn utomhus? Men främst - hur ska jag göra vett av all denna data. Det som försvårar i min sökning på nätet är att söktermer som vind och luftfuktighet etc ger en hel uppsjö länkar men om väder och vind... :sweat: Finns det någon bra resurs/tumregel ni kan dela med er av? Ser ni något redan nu på rak arm från de bifogade värdena? Mottager tacksamt tips, känns som jag när som helst nu kommer vakna upp av vattendroppar från taket mitt i natten. Men antagligen är det inte riktigt så kritiskt ännu :seenoevil:
 
  • Graf som visar temperatur och relativ luftfuktighet i ett hus och på vinden över tid.
Jag är ingen expert i ämnet, alls, men kanske kan börja med något i alla fall - om inte annat för att jag gillar graferna och gärna skulle få igång ett liknande system själv!

Hur som helst - är virket mer eller mindre plaskblött så bör det nog prio ett att kontrollera att taket är tätt. Nog för att det är fuktigt ute så här års, men en fuktkvot i virket på 50% låter extremt högt i mina öron om det vore enda orsaken. Som jämförelse har vi uppmätt fuktkvoter kring 17-18% i råsponten i vår dåligt ventilerade vind med obefintlig ångspärr som värst.

Lite mer info om ditt hus kan kanske hjälpa. Var är fukten som värst? I själva råsponten eller mer generellt utspritt? Punktvis eller överallt? Är vinden tilläggsisolerad? Finns ångspärr?

Tillägg: Förresten, de 50 procenten i virket - är det uppmätt med en fuktkvotsmätare eller en vanlig hygrometer på något vis?
 
N Nyrostad skrev:
Jag är ingen expert i ämnet, alls, men kanske kan börja med något i alla fall - om inte annat för att jag gillar graferna och gärna skulle få igång ett liknande system själv!
Var ganska enkelt och inte alls dyrt, längst tid tog väntan på leverans med mätarna från Kina, utöver det gick det relativt fort att få igång allt. Men riktigt schysst tycker jag att ha en centralstation med alla möjliga mätvärden, inklusive från när dörrar/fönster är öppna och var. Vad man nu ska göra med all data är frågan...

Hur som helst - är virket mer eller mindre plaskblött så bör det nog prio ett att kontrollera att taket är tätt. Nog för att det är fuktigt ute så här års, men en fuktkvot i virket på 50% låter extremt högt i mina öron om det vore enda orsaken. Som jämförelse har vi uppmätt fuktkvoter kring 17-18% i råsponten i vår dåligt ventilerade vind med obefintlig ångspärr som värst.
Jo, takets täthet, håller med, det ska kontrolleras. Undrar om jag kan göra det genom att krypa upp i vinden en riktigt regnig dag, med ficklampa. Skulle man kunna märka något på det viset? Ett sidospår förvisso, är egentligen mest ute efter vad generellt man kan mäta för att bidra till kartläggningen av problem med fukt på vind - och hur mätvärdena kan tolkas.

Lite mer info om ditt hus kan kanske hjälpa. Var är fukten som värst? I själva råsponten eller mer generellt utspritt? Punktvis eller överallt? Är vinden tilläggsisolerad? Finns ångspärr?
På norra (nordväst) sidan av taket. Nästan enbart där, motsatta sidan är relativt torr (jag gissar på att det är för att solen ligger på där hela dagen). Värst i själva råsponten, överallt på den sidan. Vinden är inte tilläggsisolerad och det finns ångspärr.

Tillägg: Förresten, de 50 procenten i virket - är det uppmätt med en fuktkvotsmätare eller en vanlig hygrometer på något vis?
Fuktkvotmätare med två piggar som man sticker i träet.
 
A
Kondenser sker när du har varm fuktig luft som träffar en kall yta.

Jag kan inte förstå vad som får din vind att fälla ut så mycket fukt om du nu har ångspärr innifrån, och det skulle oroat mig mycket.

Antagligen är det ju inte ett nytt fenomen om nu säljaren sanerat för mögel. Risken är stor att det sker igen om inga fler åtgärder gjordes eller görs.


Hur gammalt är huset?
Vad för isolering har du?
Vad är det för ångspärr?
 
mathiash77 skrev:
Kondenser sker när du har varm fuktig luft som träffar en kall yta.
Om jag förstår det rätt så om jag i grafen ser att temp. utomhus är lägre än i vinden en dag då den relativa fuktigheten är hög så finns chansen att kondens bildas på innertaket?

Hur gammalt är huset?
Vad för isolering har du?
Vad är det för ångspärr?
-91.
Hur tar jag själv reda på vad för isolering och ångspärr det är?
 
I princip har du rätt - fukt i varm(are) luft som möter en kall(are) yta kan kan kondensera på den sistnämnda. Om och i vilken utsträckning detta sker beror på luftens relativa fuktighet och temperaturskillnaden. Som en jämförelse fungerar en kondensationsavfuktare eller modern torktumlare på samma sätt - genom samma teknik som i ett kylskåp kyls ett system av flänsar till just kylskåpskalla temperaturer, varefter fukten i den relativt sett varma luften kondenserar på flänsarna för att därefter kunna avledas till en tank/avlopp.

I ditt fall skulle man alltså kunna tänka sig att vinden kyler din takkonstruktion till temperaturer strax under utomhusluftens, som när den leds in på vinden genom ventilationen då har förutsättningar att kondensera på undertaket. I detta fall är dock temperaturskillnaden mycket liten, varför det ska till rejält fuktig luft för att detta fenomen ensamt ska ställa till några problem av större magnitud.

Alternativ 2, som mycket väl kan samexistera med alternativ 1 ovan, är att samma kalla vind med kylda ytor tillförs varm och fuktig luft inifrån bostaden genom otätheter i innertaket. Här blir ju temperaturskillnaderna betydligt större, varför också mer fukt kan fälla ut som kondens enligt ovan. För att undvika detta bygger man i normalfallet med ett minst semi-tätt skikt mellan innertak och kallvind - den så kallade ångspärren. I ett hus från -91 tycker jag att sådan bör finnas i gott skick, men alla former av senare tillkomna hål i innertaket (takspottar?) kan ju orsaka läckage med ovanstående problematik som följd.

En kombo av alt 1+2 kan absolut leda till fuktproblem över gränsen för mikrobiell tillväxt (ca 17% fuktkvot i virke om jag minns rätt), men att för att nå din extrema fuktkvot får man nog nästan odla tropiska grödor i bostaden en riktigt kall dag...

Jag tror således fortsatt främst på ett läckage i yttertaket, men inträngande regnvatten som följd. Syns ingen uppenbar punkt som är blötare än någon annan så kanske en metod kan vara att följa fuktkvoter på ett par fasta mätpunkter över tid, och relatera detta till nederbörd?

Edit: En annan variant som tyvärr inte leder till någon data att plotta är ju att masa sig upp på taket och okulärbesikta detta. En del orsaker till läckage kan ju vara ganska uppenbara...
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
A
Jag kan bara hålla med Nyrostad.

Ett tak från 91borde fortfarande vara i acceptabelt skick men du har inte skrivit vilken takbeklädnad det är.??
 
mathiash77 skrev:
Jag kan bara hålla med Nyrostad.

Ett tak från 91borde fortfarande vara i acceptabelt skick men du har inte skrivit vilken takbeklädnad det är.??
Kollade gamla dokument och så här ser det ut utifrån in:
Shingel
Bräda
Luftspalt (och vindsutrymme, hukhöjd)
Min. ull
Plast
Min. ull
Panel (innertaket antar jag)
 
Det låter som en normal uppbyggnad, där plasten mellan mineralullskikten utgör ångspärr. Om du inte har en massa senare tillkomna håltagningar i innertaket (typ eftermonterade takspotar) så får man nog utgå ifrån att denna är rimligt tät. Som orsak till ditt fuktiga virke kvarstår då shingeln som ju utgör både yt- och tätskikt. Ser denna frisk ut för ögat, även kring genomföringar etc? Hur stor är lutningen på taket?
 
Det förefaller som om ngt inte stämmer.

Tycker mätdata ser ok ut. Ungefär vad som förefaller rimligt att vänta sig. Så som det bör se ut på de flesta kallvindar.
Vad jag förstått så är 18% fuktkvot i virke gränsen, och helst långvarigt under 15%. 50% låter utanför kartan. Då är det inte mögel som är problemet utan röta.
Det första att kontrollera är som tidigare nämnts om taket läcker.
Det nämndes ingen takpapp i takbeskrivningen, men det måste väl finnas?

Hur är det med olika genomföringar?
Eftermonterad kamin/skorsten?
Fläktkanal?
Badrumsventilation?
Ventilationssystem i huset?
 
A
Enligt Isopal har ett Shingeltak en livslängd idag på ca 30-40 år.

Så det är möjligt att ditt tak har passerat bäst före datumet och det faktiskt läcker in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.