A
Vi har en djupborrad brunn där vi delar vatten med grannen, brunnhålet och pumpen står i ett pumphus på tomtgränsen men på min sida, i alla paragrafer står det att vi delar brunn och pump och att vi ska dela på driftkostnader. I sista paragrafen står det:

Till säkerhet för beståndet av upplåtna servitutsrätt äger ägaren till (grannen), utan vidare höranden och på egen bekostnad söka inskrivning i (min fastighet) (tjänande) till förmån för (grannen) (härskande).

När vi nu får kommunalt vatten så lär ju inte detta servitut behövas men har jag ensamrätt till pumphuset?
 
  • Gilla
Nellys_husse
  • Laddar…
Vem bekostade pumphuset? Delade ni på kostnaden bör ni väl även dela på det som blir över när vattentäkten inte behövs längre. Den ena kan ju tex lösa ut den andre för en skälig ersättning.
 
A
Har faktisk ingen aning om vem som har bekostad pumphuset, det är byggd -82 så innan båda jag och grannen flyttade in.
 
Fast, även om ni får kommunalt vatten, så gäller ju alla gamla servitut. Många väljer dessutom att behålla möjligheten att pumpa upp eget vatten för att ex. vattna gräsmattan billigt. Även om inte du vill behålla brunnen, så kanske grannen vill det?

Vad är bakgrunden till frågan? Gäller det om du har rätt att riva pumphuset, eller vill du använda det till ngt. annat?


Så länge servitutet gäller så kan du troligen inte på eget bevåg ex. börja använda pumphuset för att lagra trädgårdsverktyg istället för att ha en pump där.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Om det går att få tag i tidigare ägare skulle jag försöka fråga den.

Annars får du nog räkna med att ni äger det tillsammans, om grannen ställer några anspråk på det.

Kan ju vara bra för er båda att ha det kvar som sommarvatten?
 
Det brukliga, när man har delat vatten så här. Är ju att båda fastigheterna har betalat sin andel av investeringen, som rimligen innefattar byggande av pumphus också.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte vad som egentligen gäller, men frågan leder till en slutsats som jag sett återkomma här i trådarna ibland. Grannar gör överenskommelser och tycker att det räcker så. Sedan flytten dessa och husen får nya ägare. Då är det oklart vad som egentligen gäller. Därför är det klokt att skriva ner det man kommer överens, och lämna över sådana överenskommelser till nya husägare.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
A
I servitutsavtalet står det att
båda fastighetsägare har bekostad borrning och installation av pumpanläggning, drift och underhåll ska delas lika.
Tror inte någon vet hur mycket detta har kostat, jag har inte hittad något kvitto i alla fall.
När det inte finns något behov för brunnsvattnet längre så vill jag ta bort pumphuset eftersom det står i vägen, men man kanske får annullera hela servitutsavtalet som bästa lösning.
 
Så länge ni är överens, så tror jag att det är enkelt att avsluta servitutet. Och se till att göra det. Man vet aldrig om någon kommer på om 10 år att det vore bra med brunn på annans tomt.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
A AbRhesus skrev:
Vi har en djupborrad brunn där vi delar vatten med grannen, brunnhålet och pumpen står i ett pumphus på tomtgränsen men på min sida, i alla paragrafer står det att vi delar brunn och pump och att vi ska dela på driftkostnader. I sista paragrafen står det:

Till säkerhet för beståndet av upplåtna servitutsrätt äger ägaren till (grannen), utan vidare höranden och på egen bekostnad söka inskrivning i (min fastighet) (tjänande) till förmån för (grannen) (härskande).

När vi nu får kommunalt vatten så lär ju inte detta servitut behövas men har jag ensamrätt till pumphuset?
Jag hade behållit pumphuset och sett till att servitutet hade varit rätt.
Driftskostnaderna för ert eget vatten ligger troligen en bra bit under dom kommunala avgifterna.

Mina frågor ligger lite utanför frågeställningen här kanske men...
Varför vill ni ha kommunalt vatten? Ni får ju en extra utgift när ni betalar för allt vatten ni använder?
Ger den djupborrade brunnen inte tillräckligt med vatten och/eller är det av dålig kvalitet?
Avloppet kan jag förstå att man kopplar upp sig på av miljöskäl, men har man bra vatten själv så räcker det ju att tvingas betala för vattnet fram till tomtgräns och sen blir det inga fler avgifter innan ni väljer att koppla på er på det.
Det kostar ju också att gräva från tomtgräns till huset och den kostnaden får man stå för själv.

Från en artikel.
I vattentjänstlagen och dess förarbeten framgår tydligt att fastighetsägare har rätt att ansluta sig till kommunalt va, under förutsättning att fastigheten ligger inom va-anläggningens verksamhetsområde och behovet inte kan tillgodoses på annat sätt. I det omvända fallet, alltså att fastigheten ligger inom verksamhetsområdet men har tillgång till dricksvatten och avlopp på ett minst lika bra sätt, ska fastigheten inte behöva anslutas.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...tning-till-kommunalt-vatten-och-avlopp_H51040

Från en artikel till.
Måste jag ansluta mig till det kommunala VA-nätet?
Inom ett verksamhetsområde är det obligatorisk anslutning till VA-nätet. I vissa fall kan fastighetsägaren avstå vattenanslutningen om det egna dricksvattnet visar bättre värden än EEMs. Vattenservisen behöver då inte betalas och du kan heller inte koppla upp dig på vattenservisen.
https://www.eem.se/privat/faq/vatten/kommunalt-va/maste-jag-ansluta-mig-till-det-kommunala-va-natet/

Vatten- och avloppstaxa Göteborgs stad
https://goteborg.se/wps/portal/star...I81g_c1GxFyw_fo8!/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/
 
harry73
B Bichonen skrev:
Avloppet kan jag förstå att man kopplar upp sig på av miljöskäl, men har man bra vatten själv så räcker det ju att tvingas betala för vattnet fram till tomtgräns och sen blir det inga fler avgifter innan ni väljer att koppla på er på det.
Roligt hur vi kan resonera sp olika.
När vi byggde vårt hus hade vi möjlighet att ansluta till kommunalt vatten. Det gjorde vi mer än gärna. Det handlar pm livsmedel och det känns tryggt att lämna över det ansvar.

Nu kommer även kommunalt avlopp inom kort. Den gillar jag inte alls.
Jag gillar inte att man betalar avloppskostnader i vattenförbrukningen, så när jag vattnar trädgården betalar jag för avloppet.
Sedan baseras anslutningsavgiften på tomtstorlek. Det är ett samband som jag inte förstår.
Och sist tror jag inte att en modern välfungerande trekammarbrunn på lagom avstånd från vattendrag belastat miljön så mycket. En kommunal avloppsrening är inte heller så bra och släpper massor med t ex plast i havet (topps, konstgräsfyllning, och olika behållare för bakterier som man använder i reningen)
 
harry73 harry73 skrev:
Roligt hur vi kan resonera sp olika.
När vi byggde vårt hus hade vi möjlighet att ansluta till kommunalt vatten. Det gjorde vi mer än gärna. Det handlar pm livsmedel och det känns tryggt att lämna över det ansvar.

Nu kommer även kommunalt avlopp inom kort. Den gillar jag inte alls.
Jag gillar inte att man betalar avloppskostnader i vattenförbrukningen, så när jag vattnar trädgården betalar jag för avloppet.
Sedan baseras anslutningsavgiften på tomtstorlek. Det är ett samband som jag inte förstår.
Och sist tror jag inte att en modern välfungerande trekammarbrunn på lagom avstånd från vattendrag belastat miljön så mycket. En kommunal avloppsrening är inte heller så bra och släpper massor med t ex plast i havet (topps, konstgräsfyllning, och olika behållare för bakterier som man använder i reningen)
Du har rätt i en del och fullständig fel om annat.
Jag pratar om att man har bra vatten i egen brunn och det förutsätter att man har tagit och analyserat vattenprover.
En bra fungerande avloppsanläggning på egen tomt kan vara minst lika bra som ett reningsverk för den slamsugs också och slammet tas om hand på reningsverket.
Men då hänger det på hur gammal anläggningen är och den måste förnyas med jämna mellanrum och det kostar.
Det slipper man med kommunalt avlopp.

Det släpps absolut inte ut tops och plast från ett reningsverk för allt sånt fastnar i den så kallade gallerrensen som tar hand om nedspolat skräp och det går till förbränning.
Boven när det gäller plast och annan skit i haven är dom som släpper ut orenat vatten och dumpar sina sopor direkt i haven.
http://www.stockholmvattenochavfall.se/vatten-och-avlopp/avloppsvatten/avloppsreningsverk/
 
harry73
B Bichonen skrev:
Men då hänger det på hur gammal anläggningen är och den måste förnyas med jämna mellanrum och det kostar.
Vår anläggning kostade 40tkr ock beräknas hålla i 20 år, så det är ca 2000kr/år + mindre än en tusenlapp för slamsugning.
Det blir en månadskostnad under 300 spänn.

Tittar man på kommunalt avlopp, är bara anslutningsavgiften några hundratusen. Det räcker till många nya filterbäddar
 
A
I vårat fall så har vi inget val, kommunen vill ha flera medborgare så de har beslutad om ny detaljplan som möjliggör några flera villor och flerfamiljs hus i området, alla blir tvungna att ansluta till nya kommunala VA, anslutnings kostnad 205 000kr.
Men jag har inget problem med det, just nu luktar det ganska dyigt och unket i området, vi har radon ock mycket kalk i brunnsvattnet så det blir ett lyft.
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.