Jo jag tänkte just på lukten. Fläckarna ser ut som det kommit vatten ovanifrån. Antingen något enstaka lite större spill. Eller långvarigt läckage från avfrostningen av kyl eller frys. Jag skulle egentligen gissa på att det handlar om något enstaka spill, där vatten trängt ned och det har tagit tid att torka.
 
Q
H hempularen skrev:
Jo jag tänkte just på lukten. Fläckarna ser ut som det kommit vatten ovanifrån. Antingen något enstaka lite större spill. Eller långvarigt läckage från avfrostningen av kyl eller frys. Jag skulle egentligen gissa på att det handlar om något enstaka spill, där vatten trängt ned och det har tagit tid att torka.
Jag har inte känt lukten innan, man får sticka ned näsan för att känna, skulle de va fukt i plattan borde lukten spridit sej mer .

Men jag skall nog ta ett snack till med försäkringsbolaget, skulle va tråkigt om vi nu bara byter golv och bygger in mögel.
 
Vi hade precis samma sak i vårt kök. Gammal vattenskada med lite mögel, men det satt bara i golvspånskivan så vi bytte det bara och glömde bort den gamla skadan :)

Pratade med killen som besiktigade huset och det korta svaret var att det inte var lönt att gå vidare som dolt fel. För mycket tid och energi skulle gå åt jämfört med att bara byta golvskivan.

Så här såg det ut hos oss:
Vattenskadad och möglig golvspånskiva i ett hörn av ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadad golvspånskiva med tecken på mögel och vattenskada nära kanten av ett köksgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Q jope84 skrev:
skulle va tråkigt om vi nu bara byter golv och bygger in mögel.
Mögel behöver fukt för att växa till sig så är det torrt så blir det inte mer skador.
 
Q
M Mawe85 skrev:
Vi hade precis samma sak i vårt kök. Gammal vattenskada med lite mögel, men det satt bara i golvspånskivan så vi bytte det bara och glömde bort den gamla skadan :)

Pratade med killen som besiktigade huset och det korta svaret var att det inte var lönt att gå vidare som dolt fel. För mycket tid och energi skulle gå åt jämfört med att bara byta golvskivan.

Så här såg det ut hos oss:
[bild]
[bild]
Hittade mer rötskadat bakom skåpen och skåp var murket. Kommer en snickare som jag känner som skall hjälpa till att byta golvet.
Hoppas bara de inte är någon skit under och syllen tagit stryk. Men har hört från någon granne att syllen är impregnerad i dessa husen.

Det sjuka är att de har dolt den här skadan med det gamla golvet jag rev ut. De har limmat upp golvskivor på sockeln för att de var fukt skador på sockeln.
 
Q
BirgitS BirgitS skrev:
Mögel behöver fukt för att växa till sig så är det torrt så blir det inte mer skador.
Men är de mögelsporer så kommer de igen lättare eller?
Kanske finns något fint gift att lägga på, har läst att man kan tvätta med klorin.
 
Är skadan framför eller vid sidan av kyl/frys?
Hur ser det ut med vatten/värmerör i närheten av området?
 
Q
Needas Needas skrev:
Är skadan framför eller vid sidan av kyl/frys?
Hur ser det ut med vatten/värmerör i närheten av området?
Ena skadan har kommit från diskmaskin och den andra är vid kyl frys
 
BirgitS
Q jope84 skrev:
Men är de mögelsporer så kommer de igen lättare eller?
Kanske finns något fint gift att lägga på, har läst att man kan tvätta med klorin.
Mögelsporer finns i luften hela tiden.
Visst kan du tvätta med klorin eller något liknande.
 
Kyl och frys är ju flyttbara så skulle gått att upptäckt vid köpet.
 
Q
A Alriksson skrev:
Kyl och frys är ju flyttbara så skulle gått att upptäckt vid köpet.
De kan väll ändå inte krävs att man skall plocka upp golvet ? Syntes Inget förän vi plockade upp golvet.
 
Är undergolvet skadat förutom missfärgningen?
Om inte så mögelbehandla med lämpligt medel, dokumentera och kör vidare med din köksrenovering.
Är spångolvet rötskadat och poröst så såga ut och ersätt dåliga bitar.
Det blir ett kort sidospår istället för långa processer med tidigare ägare och försäkringsbolag. :)
 
Q
Needas Needas skrev:
Är undergolvet skadat förutom missfärgningen?
Om inte så mögelbehandla med lämpligt medel, dokumentera och kör vidare med din köksrenovering.
Är spångolvet rötskadat och poröst så såga ut och ersätt dåliga bitar.
Det blir ett kort sidospår istället för långa processer med tidigare ägare och försäkringsbolag. :)
Är lite rötskadat vid ytter vägg annars bara synligt.
Vi skall öppna upp de, för att kika om de blivit skador på syll, är det inte någon skada på det så bryr vi oss inte om att bråka.
Kommer inte kosta många tusen att byta golvet och någon gipsskiva.
Men jag gissar på att syll är dyrt att byta.
 
Q
En liten uppdatering i projektet.
Har öppnat upp nu och är inga skador på syllen eller något annat under golvet . Det är lite svart mögel på plasten så får väl skära ut de och lägga i en ny bit ångspärr.

Tack vare att ångspärren låg ut en bit på plattan så har vattnet endast legat utanpå plasten och aldrig nått plattan.

Enda bekymmeet jag stött på är att det är 18mm golvspån och det finns endast i en butik 13 mil från mig , sp blir en långtur med kärra imorgon.
Då det inte blir någon dyr historia så orkar jag inte bråka med dolda fel.
 
  • Renoveringsprojekt med öppna väggar, golvspån, och synlig ångspärr med mögelpåväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnad konstruktion i ett byggprojekt med synlig ångspärr, vattenledningsrör och avskuren isolering utan synlig skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Q
Nu börjar de närma sig slutet, men de har tagit längre tid än beräknat då allt har varit så snett. Har även haft lite flyt med vissa mätfel, har varit taigt men löst sig.
Men imorgon lägger vi golvet och hoppas på att de mesta blir klart denna veckan.
Nu kommer detta köket bli så vattenskyddat som de bara går, vattenskydd under alla vitvaror, under vask och vattentåligt golv.
 
  • Pågående köksrenovering med vattenskyddsfilm och mätkors på golvet, väggar förberedda för ytterligare arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett kök under renovering med oskyddat golv och rör framme innan installation av vattenskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obehandlat köksgolv med synliga rörledningar och kabeldragning vid en vit köksskåpsvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ej färdigställt kök med blå skåp och vita vitvaror under installation, omonterad diskho och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utrymme under diskbänk med synliga vattenrör och avloppsslang nära slutet av en köksrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Geatki
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.