A
Brf skriver att jag skall lämna en "planskiss som anger åtkomligheten till köket, koppling av köksfläkt och bibehållande av frånluftskanal samt anslutning av vatten och avloppsledningar".

Är det någon som kan berätta för mig hur en sådan skiss skall se ut?
 
Jadu det undrar jag med för på en planskiss redovisar man inte alla dom sakerna.
 
A
Hej huggan!

Planskissen skall skickas till brf styrelse och kommunen för att ansöka tillstånd enligt byggförordningen 6 § 5 ( ändring av en byggnad som väsentligt påverkar brandskyddet i byggnaden,

Jag skall ha ett nytt kök och samtidigt öppna en passage till intilliggande rum.
 
Varför skulle ändring av en innervägg i en egen brandcell eller ett nytt kök påverka brandskyddet?
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
A
Det är kanske styrelsen som försöker sätta käppar i hjulet.. men jag måste lämna in planskissen och jag vet inte hur man ritar det dom vill ha..
 
BirgitS
Pröva med en vanlig planritning och så ritar du streck, kryss, cirklar och trianglar för att markera var rör, fläkt, frånluft etc finns någonstans samt komplettera med en beskrivning så det blir förståeligt.
 
Kommer du att flytta köket eller ändra om var spis, kran etc sitter väldigt mycket?
 
A
Det är den ursprungliga planlösningen. spisen och fläkten precis under ventilationskanalen. Vasken är flyttad lite åt höger, ca 60 cm från avloppet.
 
BirgitS
Kommer det att bli någon ändring när det gäller fläkt och frånluftskanal?
Är det en fläkt som är ansluten till frånluftskanalen idag och det inte är tillåtet?
 
A
Där är ingen fläkt jag har slitit ut köket Det blir en kolfilterfläkt, ej ansluten. Ingen ändring på fläktens placering elleringen ändring på ventilationskanal.

Dom skriver "samt anslutning av vatten och avloppsledningar" Menar dom placeringen?
 
BirgitS
Har du prövat med att bara skriva att det blir en kolfilterfläkt som inte ansluts till någon ventilations- eller imkanal och imkanalen fortsätter att ha samma ventilationsdon som tidigare?
Du kan ju ta ett foto på hur det ser ut nu.

De kanske vill vara säkra på att du drar avloppsröret på ett sånt sätt att det inte riskerar att bli stopp lättare, dvs. inte vågrätt eller tvära krökar.
 
A
Jag skiver:
Vattnet och avlopp ansluts till befintliga vattenledningar och avlopp av fackman enligt gällande regler och säkert vatten,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.