Har en Miele kylfrys som är ca 6-7 år. Nu har kylen slutat vara kall, medan frysen funkar som vanligt.
Är bara en kompressor och den snurrar som förväntat. Min fundering är vad det är som styr hur mkt kyla som ska komma till kylskåpet? Det är ju individuell justering av temperaturerna och det går även att stänga av kylen separat. Jag har mätt upp tempgivarna i kyldelen och de verkar ha normala värden.
Är det något i den här delen som sitter i frysen som styr?

Interiör av Miele kylfrys med synlig kompressor och kylrör, samt temperaturgivarkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Miele kylfrys etikett med modellinformation och specifikationer, inklusive temperaturreglering och kapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Mr_T skrev:
Har en Miele kylfrys som är ca 6-7 år. Nu har kylen slutat vara kall, medan frysen funkar som vanligt.
Är bara en kompressor och den snurrar som förväntat. Min fundering är vad det är som styr hur mkt kyla som ska komma till kylskåpet? Det är ju individuell justering av temperaturerna och det går även att stänga av kylen separat. Jag har mätt upp tempgivarna i kyldelen och de verkar ha normala värden.
Är det något i den här delen som sitter i frysen som styr?

[bild] [bild]
Hittade den här prylen också på baksidan kanske kan vara relevant?

Installationsdetalj av en värmesensor vid varmvattenrör med märkning och kablage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, jag gissar att det är en magnetventil som bestämmer om kylmediat ska släppas in i kylen. Har sett det på äldre kombi-kyl/frysar med gemensam kompressor men vet inte hur det brukar vara på nyare. Ta bort tåtarna och mät om du har något motstånd i lindningen. Samt mät om du har spänning över det när det är inkopplat (eller i omvänd ordning)

Eller ställ frågan på vitvaror-avdelningen så får du ett kvalificerat svar av "electroluxaren" (oavsett märke)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.