Ni som är lite tekniskt lagda.. hur gör man för att få loss ett stopp i centraldammsugaren? Det är stopp i ett vertikalt rör i väggen. Möjligen är det en trasa eller en liten grytlapp till sonens leksaksspis.

Någon som har tips?

/Björn
 
Provat med en vanlig dragfjäder?
 
Anslut en vanlig dammsugare som suger tillbaka skräpet, samt kör med tryckluft från "andra hållet"!
 
Om inget annat fungerar så måste det ju gå med en dragfjäder som man fäster en trekrok (fiskekrok med tre krokar) på. Mata in den i röret tills du hittar "pluggen" sen är det bara att hala in fångsten. De där trekrokarna har ju en benägenhet att fastna i det mesta när man fiskar så en liten grytlapp är nog inget undantag i det fallet.

// Lidman :D
 
Lidman skrev:
Om inget annat fungerar så måste det ju gå med en dragfjäder som man fäster en trekrok (fiskekrok med tre krokar) på. Mata in den i röret tills du hittar "pluggen" sen är det bara att hala in fångsten. De där trekrokarna har ju en benägenhet att fastna i det mesta när man fiskar så en liten grytlapp är nog inget undantag i det fallet.

// Lidman :D

Med krokar i rören får man hoppas att ingen slarvat vid monteringen av rören, finns det en liten kant att fastna i i skarverna så kan man ju ge sig fn på att kroken fastnar där och inte i grytlappen.....

Jag skulle använda en dragfjäder som man fäster något lite lite större i och sedan dra *tillbaka* det som fastnat.
 
Lidman skrev:
Om inget annat fungerar så måste det ju gå med en dragfjäder som man fäster en trekrok (fiskekrok med tre krokar) på. Mata in den i röret tills du hittar "pluggen" sen är det bara att hala in fångsten. De där trekrokarna har ju en benägenhet att fastna i det mesta när man fiskar så en liten grytlapp är nog inget undantag i det fallet.

// Lidman  :D
Som sagt, om INGET annat funkar...  :)
 
Tack för era tips.

Provade både dragfjäder för att dra kablar i VP-rör och avloppsfjäder. Även med krok. Provade också att suga i omvänd riktning med annan dammdugare..

Slutligen gick jag upp på överplanet (som jag turligt nog inte inrett klart ännu), kapade hål i golvet, skar bort isolering och fick åtkomst till rörböjen.

Då böjen anslöts med instuckna rör blir det kanter på en knapp mm. Där hade en fin liten pinne hittat exakt rätt mått och ställt sig tvärs över röret. Sedan hade en dammtuss lagt sig över den och sedan ca 8cm kungsgranbarr och slutligen två bitar hushållspapper.

Inte så konstigt att man inte kom åt med fjädern alltså! Totalt kanske 15 cm stopp.

Nu ska jag nog låta det bli en servicelucka där om det händer igen. Tur att man inte hunnir lägga klinker.. får anpassa badrummet lite :)...

/Björn
 
RoTe
Fasen, går det inte med våld får man använda mer våld. Du skulle trycksatt röret med 8 bar eller nåt. ;D
 
Jag hittade den här på avigsidan; http://www.avigsidan.com/avigsidan/avigt015.html

"Jag höll på att städa, och bakom ett skåp i sonens rum hittade jag en plastpåse fylld med små, små papperstussar. På en lapp i påsen stod skrivet med en 5-årings omisskännliga handstil:
"DAMSUGARMAT"
(Notera: ingen särskrivning:) Tydligen trodde han inte sina föräldrar om att kunna samla ihop tillräckligt med damm för att dammsugaren skulle bli mätt och belåten. Vilket väl får betraktas som en komplimang.


Du får se till att du har lite mat till din centraldammsugare, så att den inte behöver vara så glupsk! ;D
 
Jag har haft samma problem sen en vecka tillbaks. Har inte orkat ta tag i det eftersom jag har inrett på övervåningen och det finns inget sätt att komma åt rören, men tillslut har dammråttorna börjat ta överhand. Jag har fått tips från arbetskamrater att använda dragfjäder, men det var lönlöst.

Av en slump såg jag denna tråden och det löste mitt problem hur enkelt som helst.

Tack ByggaNytt för tipset om att vända riktningen på luftflödet. Tjoff sa det bara så var det problemet borta. Det var en pinne i mitt fall också. Det är nog läge att ta det lite extra försiktigt med pinnar altså.

Man behöver ingen extra damsugare heller. Jag lossade helt enkelt insuget till centralen och satte in damsugarmunstycket där iställt och såg till att det blev helt tätt.
/CC
 
chris47 skrev:
Man behöver ingen extra damsugare heller. Jag lossade helt enkelt insuget till centralen och satte in damsugarmunstycket där iställt och såg till att det blev helt tätt.
/CC
Precis så gjorde jag första gången jag fick stopp, funkade fint. Men denna gång hade det som sagt blivit så mycket i röret att jag inte fick någon fart på luften. Då ville det inte släppa.

Ett annat tips! Dammsug inte aska från braskaminen... vår dammsugarpåse sprack och sedan hade vi katastrofområde i hela tvättstugan. :)..

/Björn
 
[/quote]Ett annat tips! Dammsug inte aska från braskaminen... vår dammsugarpåse sprack och sedan hade vi katastrofområde i hela tvättstugan. :)..

/Björn[/quote]

Men jösses, jag kan tänka mig :surprised: :surprised: :) :D ;D Jag använder "Grovisen" ansluten till Bosch Grovdammsugare men tycker ändå att det blir katastrof varje gång >:( Det mesta av askan ligger redan i en plåthink, så det är bara "finliret" som vi använder sugen till.
 
Jag skulle aldrig använda damsugaren till aska. Dels är det brandrisk och dels skulle det fylla påsen på rekordtid. Vi eldar rätt mycket!

Jag använder istället en enkel skyffel och tömmer all aska i en vanlig papperspåse istället. Lätt att bära ut till rabatten och när jag använt den några gånger, eldar jag upp påsen.
/CC
 
chris47 skrev:
Jag skulle aldrig använda damsugaren till aska. Dels är det brandrisk och dels skulle det fylla påsen på rekordtid. Vi eldar rätt mycket!

Jag använder istället en enkel skyffel och tömmer all aska i en vanlig papperspåse istället. Lätt att bära ut till rabatten och när jag använt den några gånger, eldar jag upp påsen.
/CC
Ja det är ett betydligt bättre sätt att hantera aska och även min plan. Jag har bara missat en detalj i förfarandet... att utbilda frugan :)... Men jag tror hon lärt sig nu.


/björn
 
chris47 skrev:
Jag använder istället en enkel skyffel och tömmer all aska i en vanlig papperspåse istället.
Papperspåse kan vara mycket vanskligt. Det kan finnas glöder bland askan så använd ett plåtkärl istället. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.