Blir tokig på det här... Jag har en 80kg platt/mark vibrator med bensinmotor (4-takt).
Den startar fint när den är kall med choke och går hur fint som helst på olika gaspådrag men sen efter ca. 10-15 minuters användning saktar den ner och stannar. Ibland om jag drar av gasen helt kan den fortsätta på tomgång ett tag men om jag försöker dra på gas dör den direkt.
När den väl dör är den omöjlig att få igång innan den stått och svalnat (minst 30 minuter) och då startar den fint och gå igen 10-15 minuter...

Jag har bytt bensinfilter, kollat att det inte ligger skärp i tanken, kollat gnista på tändstift och även testat att ta bort luftfilter när den "dör" men inget verkar hjälpa...

Min gissning ligger ju på bensintillförsel eftersom den dör direkt från tomgång om jag drar på gas men det kan ju vara lufttillförsel men varför alltid 10-15 minuter innan den dör?
 
Kan det vara så att tanken är tät så att det inte släpper in luft efterhand som bensinen försvinner?
Prova att öppna påfyllningslocket direkt när den har stannat nästa gång och försök höra om det pyser/suger luft.
 
  • Gilla
faf
  • Laddar…
Skit i fögasaren eller vacuum i tanken.
Det finns Hondamotorer med kolfilter i tanklocket, blir det bensin i dessa släpps ingen luft in.
Prova att lätta lite på locket när den börjar krokna.
 
Ah, bra idé och jag hoppas det är så enkelt!
Och, ja, det pyser när jag öppnar tanklocket!
 
P
Hade liknande bekymmer nu idag när vi körde våran plattvibrator, då visade det sig vara för låg oljevolym i motorn så oljevakten slog till..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.