Jag har fått förslag på att mura vårt hus i tegelblock (se bild), de är 25 cm tjocka. Utsidan isoleras med 12 cm mineralull och putsas sedan. Även insidan putsas. Är detta en bra lösning? Vad ger det för U-värde? Blir det bättre U-värde med frigolit som isolering? Fördelar/nackdelar jämfört med lättbetong eller leca isoblock?
 
  • tegelblock.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med din konstruktion:

20mm Puts
120mm Mineralull
250mm Tegel
20mm puts

ger ett U-värde på Ca 0,27 W /m2*K beror helt på vad tegel och putsen har för värmekonduktivitet. Ett lågt värde på värmekonduktiviteten innebär alltså god värmeisoleringsförmåga.


 
lättbetong ger 0,28-0,29 i uvärde men värmetrögheten är större pga massan
dessutom slipper ni all plastisolerng mm
massivsten utan plast är dessutom miljövänligare och klar i ett arbetsmoment
 
Tack för svaren. Verkar med andra ord ganska likvärdigt med lättbetong? Tror faktiskt att värmetrögheten är bättre än för lättbetong eftersom densiteten är högre. Enligt vad jag läst i andra trådar så är det ju bara de innersta 10 centimetrarna som ger någon värmelagringseffekt (det är därför man aldrig skall isolera på insidan).

Någon här som har efarenhet av att bygga i detta material?
 
Svarar på mitt eget inlägg för att höja tråden ;) . Det skall tydligen vara betydligt billigare att bygga med dessa tegelblock jämfört med lättbetong. Tydligen mycket vanligt använt material i övriga Europa.
 
Har själv inte kommit i kontakt med detta material, men det verkar intressant. Muras det ihop med stötsfogfri strängmurning, eller limmar man bara blocken precis som lättbetong? Vad har du fått för pris per kvadratmeter? Vad väger varje block.
 
Jag antar att de muras ihop. Har inte fått prisuppgift ännu, kommer inte att få prisuppgift per kvadrat utan ett totalpris för bygge med tegelblock alternativt lättbetong. Återkommer när jag fått detta.
 
Om du tittar på Porotherm på wienerberger.se finns mer information.
Har inte hittat fler fabrikat i Sverige men det finns definitivt några till i våra södra grannländer. Eventuellt även till bättre priser.
 
Massive skrev:
Om du tittar på Porotherm på wienerberger.se finns mer information.
Har inte hittat fler fabrikat i Sverige men det finns definitivt några till i våra södra grannländer. Eventuellt även till bättre priser.

Tack för länken. Verkar som om dessa block har nästan samma isoleringsvärde som lättbetong. En 36,5 cm putsad vägg utan isolering har ett u-värde på 0,30. Frågan är då vad fördelen kan vara med lättbetong?
 
Hm ... kanske dum fråga ... men behöver man inte näta teglet innan putsningen? Bortsett från ytterligare isolering - som annars redan ligger i tex isoblocken - borde i så fall arbetskostnaden vara lägre med de senare.
 
Jag jämförde med lättbetong (utan isolering). Isoblock ger ett lägre U-värde men också ett högre inköpspris. Man får heller inte en homogen vägg med Isoblock om man nu är ute efter det. Tegelblocken finns tydligen både i bredare varianter som byggs utan extra isolering eller i smalare som isoleras.

Läste att 70% av husen i Tyskland byggs med dessa tegelblock. Konstigt att de är nästan helt okända i Sverige.
 
Det byggs mycket enfamiljshus av keramiska material i Tyskland liksom i övriga Europa pga tradition. Tegel anses vara ett "naturligt" material, och österrikiska Wienerberger är inte sena att framhålla det. Lättbetongtillverkare å sin sida påpekar att tegel faktiskt avger betydligt mer radioaktiv strålning än vad lättbetong gör. Båda ligger dock klart under vad som är tillåtet.

Jag minns att när Xella i jakten på välisolerade ytterväggar tog fram sitt 40cm Ytong-block, var Wienerberger tvungna att ta till ett 50cm Porotherm-block för att uppnå likartat U-värde.  
Lite märkligt är att wienerberger.at påstår att putsad "Porotherm 50 S.i" har U=0,19W/m2K, medan wienerberger.pl menar att putsad "Porotherm 50 P+W" uppvisar U=0,29W/m2K. Har svårt att tro att det skulle handla om två olika block med väsentligt skilda egenskaper.

Tänk också att installationer såsom el och vatten kan bli riktigt besvärliga att utföra eftersom Porotherm inte är homogent och samtidigt ganska hårt och sprött.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.